  • 1. Data: 2009-08-25 09:35:28
    Temat: Jonizator powietrza, dziwne trafo..
    Od: "Konrad" <r...@w...pl>

    Jest sobie jonizator powietrza, w środku trafo 220V/5kV, trzeba do tego
    dorobić sygnalizacje obecności WN, zaopatrzyłem się w neonówkę, łańcuszek
    rezystorów .. ale trafo na wtórnym ma tylko jeden przewód !? Mierze napięcie
    względem kaloryfera i jest ok. 5kV, lutuje 20x10m Ohm + neonówka ( z drugiej
    strony neonówka nie podłączona do niczego ) i ładnie świeci. podłączyłem
    neonówkę bez rezystorów ( druga strona tak samo nie podłączona ) i świeci
    podobnie .

    Może mi ktoś podpowiedzieć jak to prawidłowo podłączyć ?

    Dlaczego neonówka świeci jak jest podłączona tylko z jednej strony ?

    Czy taka neonówka będzie osłabiać działanie jonizatora ? Ile bierze prądu ?
    ( mała neonówka z lampy błyskowej )

  • 2. Data: 2009-08-25 09:57:32
    Temat: Re: Jonizator powietrza, dziwne trafo..
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Aug 25, 11:35 am, "Konrad" <r...@w...pl> wrote:

    > Jest sobie jonizator powietrza, w środku trafo 220V/5kV, trzeba do tego
    > dorobić sygnalizacje obecności WN, zaopatrzyłem się w neonówkę, łańcuszek
    > rezystorów .. ale trafo na wtórnym ma tylko jeden przewód !?

    A ile ma miec?
    Chodzi Ci pewnie o to, ze wyprowadzony jest tylko jeden koniec tego
    uzwojenia. Drugi koniec polaczony jest z masa ukladu wzglednie z
    pierwotnym uzwojeniem.

> [...]
    > podobnie .
    >
    > Może mi ktoś podpowiedzieć jak to prawidłowo podłączyć ?

    Po prostu podepnij sobie te neonowke do HV i zostaw w powietrzu.
    Prawdopodobnie wystarczy ja umiescic w poblizu przewodu WN i tez sie
    zajarzy.

    > Dlaczego neonówka świeci jak jest podłączona tylko z jednej strony ?

    Bo nie tylko powietrze sie daje zjonizowac WN, powiedzialbym wrecz, ze
    z zasady dzialania neonowki musi ona swiecic, bo swieci zjonizowany
    neon. Tak samo bedzie Ci taka neonowka swiecic zblizona do anteny
    nadawczej konkretniejszej mocy.

    > Czy taka neonówka będzie osłabiać działanie jonizatora ? Ile bierze prądu ?
    > ( mała neonówka z lampy błyskowej )

    Troche trudno mowic tu o poborze pradu. Nalezaloby raczej mowic o
    poborze mocy. Mocy bierze tyle, ile "wyswieca". Mozesz to oszacowac na
    zasadzie: jesli swieci sama z siebie podobnie, jak podlaczona do sieci
    przez opornik tak, ze odpada na niej 70V i plynie przez nia 1mA, to
    bierze kolo 70mW itd.

    Marek