  • 1. Data: 2011-11-10 13:22:24
    Temat: Karty zbliżeniowe Mifare 13,56 MHz
    Od: " " <j...@N...gazeta.pl>

    Mam pytanie odnośnie zasady działania kart zbliżeniowych Mifare.
    W specyfikacji protokołu jest podane, że transmisja odbywa się na
    częstotliwości 13,56 MHz.
    Zbudowałem na kwarcu mały generatorek nośnej na tę freq. i przyłożyłem wraz z
    kartą do czytnika.
    Karta została odczytana bez problemu, transmisja nie była zakłócona.
    Czy 13,56 mhz służy tylko do indukcyjnego zasilania chipu w karcie, a
    transmisja danych odbywa się na innej freq?
    Z racji wysokiej prędkości transmisji danych powinno to się odbywac w
    szerszym widmie.
    Czy ktoś ma informacje inne niż dostępne w specyfikacji tego systemu,
    tzn. badał własnoręcznie jak przebiega transmisja między kartą i czytnikiem,
    jakie częstotliwości, jaka szerokość widma, czy da się zdalnie zagłuszyć
    transmisję z kilku metrów (na takiej zasadzie jak zagłuszacze GSM).

  • 2. Data: 2011-11-11 15:19:38
    Temat: Re: Karty zbliżeniowe Mifare 13,56 MHz
    Od: mk <m...@o...pl>

    W dniu 2011-11-10 14:22, j...@N...gazeta.pl pisze:
> [...]
    > Czy 13,56 mhz służy tylko do indukcyjnego zasilania chipu w karcie, a
    > transmisja danych odbywa się na innej freq?

    Nośna 13.56 MHz służy do zasilania, ale i w tym paśmie odbywa się
    również wymiana danych.

    > Z racji wysokiej prędkości transmisji danych powinno to się odbywac w
    > szerszym widmie.

    Oczywiście: w paśmie o szerokości 0 Hz nie da się ani ułamka bita przesłać.

    > Czy ktoś ma informacje inne niż dostępne w specyfikacji tego systemu,
    > tzn. badał własnoręcznie jak przebiega transmisja między kartą i czytnikiem,
    > jakie częstotliwości, jaka szerokość widma,

    Sobie oscyloskop podłączyłem, ale długo przebiegom się nie przyglądałem,
    bo po co? Nie mam ambicji budowania kontrolera, wszak do komunikacji z
    kartami dostępne są tanie kontrolery np. PN512 od NXP. Przejrzyj sobie
    datasheeta tego układu. Wymienione są tam obsługiwane modulacje.

    Zerknij też na tekst standardu ISO/IEC 14443-2 (Mifare jest o niego
    oparte). Wersje robocze (drafty) są dostępne tu:
    http://www.waazaa.org/download/

    > czy da się zdalnie zagłuszyć
    > transmisję z kilku metrów (na takiej zasadzie jak zagłuszacze GSM).

    Bez postawienia górnego limitu mocy przebiegu zakłócającego, śmiało
    odpowiadam, że się da.

    pzdr
    mk

  • 3. Data: 2011-11-12 20:14:12
    Od: " " <j...@g...pl>

    mk <m...@o...pl> napisał(a):

    > Nośna 13.56 MHz służy do zasilania, ale i w tym paśmie odbywa się
    > również wymiana danych.

    Ale chyba tylko od czytnika do karty, bo trudno by karta nadawała na ściśle
    określonej częstotliwości, nie mając rezonatora kwarcowego.

    > Sobie oscyloskop podłączyłem, ale długo przebiegom się nie przyglądałem,
    > bo po co?

    Aktywność elektromagnetyczną tej transmisji chyba lepiej byłoby zobaczyć na
    analizatorze widma? niestety nie mam takowego...

    > Bez postawienia górnego limitu mocy przebiegu zakłócającego, śmiało
    > odpowiadam, że się da.

    Mam na myśli moc rzędu kilku W, tak jak w zagłuszaczach GSM.
    W końcu karta jest zasilana indukcyjnie i pewnie nie ma nawet miliwata mocy
    wyjściowej, i w dodatku przy znikomej skuteczności jej anteny (co obniża
    e.r.p.)

  • 4. Data: 2011-11-12 20:32:47
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 12.11.2011 21:14, j...@g...pl pisze:

> [...]
    > wyjściowej, i w dodatku przy znikomej skuteczności jej anteny (co obniża

    Jeśli to jest modulacja w stylu FSK, to np. zera są nadawane na
    częstotliwości mniejszej od 13,56MHz, a jedynki na wyższej od 13,56MHz.
    Trzeba by postawić nośną na jednej z tych częstotliwości lub pomodulować
    to sobie aby zająć pewne pasmo.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 5. Data: 2011-11-12 23:09:06
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Ale chyba tylko od czytnika do karty, bo trudno by karta nadawała na ściśle
    > określonej częstotliwości, nie mając rezonatora kwarcowego.

    Ta karta nie nadaje w takim sensie jak zapewne myslisz. W takt bitow
    zwierany lub rozwierany jest obwod rezonansowy, od strony czytnika jest
    to widziane jak zmienne obciazenie. Tak przynajmniej dzialaja unicode,
    Mifare na 99,9% tak samo. Trudno jest wiec np. uzyskac zasieg wiekszy
    niz kilkanascie cm. Co do czestotliwosci, to nosna jest poprostu
    dzielona i to taktuje sygnal. Nie pamietam z jaka czestotliwoscia Mifare
    sypie danymi, ale zapewne jak znajdziesz te predkosc transmisji, to
    bedzie ona "dziwnie" zgodna z prostym podzialem 13,54 MHz.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 6. Data: 2011-11-14 09:38:54
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Ale chyba tylko od czytnika do karty, bo trudno by karta nadawała na
    > ściśle
    > określonej częstotliwości, nie mając rezonatora kwarcowego.

    Dlaczego nośną z czytnika (posiadającego kwarc) uważasz za gorsze źródło
    dokładnej częstotliwości niż własny kwarc ?
    P.G.