  • 191. Data: 2012-05-31 22:56:51
    Temat: Re: Koniec telefonów w dostępie radiowym w TP
    Od: Atlantis <N...@w...pl>

    W dniu 2012-05-30 13:53, Anerys pisze:

    > Mnie np. zastanawia, czy owa ciemna materia jest udowodniona fizycznie,
    > czy bardziej matematycznie, jak kolor zielony w sygnale TV - nie jest on
    > nadawany.... przez odjęcie jasnej materii od jakiejś całości... Może
    > nawet... ale przecież nie mieliśmy tego w ręce, a conajwyżej mogliśmy
    > zaobserwować...

    Z tego co mi wiadomo ciemna materia jest hipotezą, za pomocą której
    próbuje się tłumaczyć wyniki obserwacji zgodnie z istniejącą wiedzą o
    wszechświecie. Oczywiście nie ma pewności, że hipoteza jest prawidłowa.
    Pamiętam, że Andrzej Kajetan Wróblewski w którymś artykule zaznaczył, że
    za jakiś czas równie dobrze może się okazać, iż podzieli ona los takiego
    cieplika albo eteru, gdy przyszłe pokolenia naukowców znajdą lepsze
    wytłumaczenie. Chyba Michio Kaku w jednej z książek przywoływał kilka
    alternatywnych wyjaśnień. :)

    > Jednakże zerowe nie oznacza automatycznie niemożliwe. Geocentryzm też
    > był udokumentowany i co ciekawsze, sprawnie funkcjonował, przewidywano
    > ruchy planet, Księżyca, itd...

    Niektóre ewentualności są jednak tak skrajnie nieprawdopodobne, że nikt
    rozsądny nie będzie brał ich pod uwagę. Szczególnie, jeśli są sprzeczne
    z obserwacjami. A wyznający je maniacy zwykle powołują się na podaną
    przez Ciebie logikę, stawiając się obok Kopernika albo Galileusza. To
    klasyczny błąd logiczny: "Van Gogh malował słoneczniki i był wielkim
    artystą. Ja też maluję słoneczniki, a więc również jestem wielkim
    artystą". ;)

    Poza tym tego zwyczajnie NIE DA SIĘ porównywać. W czasach Kopernika czy
    Galileusza nie toczył się jeszcze współczesny dyskurs naukowy, nie
    istniała metoda. Teorie były "udokumentowane" głownie w świętych
    tekstach (i dziełach antycznych autorów), których raczej nie starano się
    poddawać krytyce. Geocentryzm faktycznie do pewnego stopnia się
    sprawdzał, jeśli chodzi o obliczenia astronomiczne, ale miał także
    zauważalne braki.

    > Ja jestem po prostu sceptyczny, zwłaszcza wobec kategorycznych
    > stwierdzeń "na pewno nie ma/nie działa/nie istnieje/ nie... /nie...".
    > Także Hawkingowi nie ufam ślepo. Nawet Wielkiemu Einsteinowi. Życie mnie
    > nauczyło, ze mogą się mylić (choć niekoniecznie z ich przypadkiem miałem
    > zderzenie).

    Źle do tego pochodzisz. Teorie Einsteina działają. Udało się je
    potwierdzić eksperymentalnie, ich założenia są wykorzystywane przez
    inżynierów. Jeśli pewnego razu dowiemy się, że w teorii jest błąd i nie
    odpowiada ona w pełni rzeczywistości (a pewnie tak jest, bo trzeba ją
    jednak zunifikować z mechaniką kwantową) nie będzie to wcale znaczyło,
    że trzeba wszystko powyższe odrzucić. Trzeba będzie znaleźć teorię,
    która będzie również pasowała do wcześniejszych obserwacji.
    O tym właśnie często zapominają pseudonaukowi maniacy. Gdy Einstein
    wyszedł ze swoją teorią pojawiali się różni nieoduczeni "obrońcy"
    Newtona, którym wydawało się, że podważenie pracy Einsteina spowoduje
    automatyczny powrót do stanu poprzedniego. Tak samo niektórym
    kreacjonistom wydaje się, że jeśli znajdą jakąś lukę w teorii Darwina,
    to wrócimy do wersji z dwójką nagich ludzi w magicznym ogrodzie,
    czarodziejskim drzewem i gadającym wężem. ;)

    Homeopatia jest po prostu skrajnie nieprawdopodobna. To nie tylko
    kwestia wyników testów klinicznych. To również fakt kompletnej
    sprzeczności z całą naszą wiedzą na temat mechanizmów kierujących
    funkcjonowaniem życia. Oczywiście istnieje prawdopodobieństwo, że się
    mylę. Oceniłbym je jednak tak samo, jak prawdopodobieństwo, że mylę się
    co do istoty elektryczności atmosferycznej i tak naprawdę gdzieś w
    oddali potężny Thor wali gigantów Mjolnirem po łbach za każdym razem,
    gdy uderza piorun. ;)

    > Ale chyba nie możemy wykluczyć, ze przy danym doświadczeniu mogły
    > zaistnieć inne okoliczności, które albo zdarzyły się sporadycznie i
    > zostały przegapione, bądź nieuwzględnione. Oczywiście, blędy się
    > zdarzają. Ale tez nie mamy stuprocentowych dowodów, że badacz w badaniu
    > które się udało, zrobił błąd.

    Dlatego właśnie w nauce tak ogromną rolę przywiązuje się do
    powtarzalności eksperymentu. Jeśli dany badacz publikuje wyniki swoich
    przełomowych badań, dokładnie opisując użyty sprzęt i metodę, a w innych
    ośrodkach pomimo licznych prób nie udaje się powtórzyć jego rezultatu to
    wiedz, że coś się dzieje. ;)

    > W normalny sposób nie. Prawo Kanoniczne dopuszcza jednak, aby ojciec i
    > syn - obaj byli duchownymi. Po szczegóły zapraszam do Sieci :)

    Tak, wiem. Jak większość osób w tym kraju miałem religię w ramach
    finansowanego przez państwo pakietu edukacyjnego. Takie sytuacje są
    jednak wyjątkowo rzadkie i raczej nie mamy do czynienia z sytuacją, żeby
    powstawały rodzinne "dynastie" duchownych.

    > Ale też nie jest zgodny. Ja bym zapytał raczej, czyma wpływ destrukcyjny
    > (raczej nie, z tego, co obserwuję u zwierząt), czy nie wpływa istotnie
    > na nic, a conajwyżej stanowi rozrywkę w swiecie istot żywych... Urywam
    > wątek, to NTG.

    Ok. Skoro NTG nie będę się wypowiadał. Proszę jednak najpierw o
    zapoznanie się chociażby z tym materiałem. ;)

    http://www.youtube.com/watch?v=MHDCAllQgS0

    > Źle mnie odczytałeś, nie bronię stwierdzeń takich, jak homeo (czy
    > jakiejkolwiek innej) - dociekam jedynie, dążę, aby znać sto procent
    > dowodów potwierdzających/obalających teorię.

    Chyba mówimy o tym samym. Nauka nigdy nie twierdziła, że posiada prawdę
    absolutną. Nauka to ciągły proces zdobywania i egzaminowania naszej
    wiedzy. Ciągle możemy się dowiedzieć czegoś nowego, pozytywnie lub
    negatywnie zweryfikować dotychczasową wiedzę. Jednak niektóre
    twierdzenia są tak skrajnie mało prawdopodobne w świetle posiadanej
    wiedzy i dowodów, że zwyczajnie nie da się ich na poważnie rozpatrywać.
    Należy do nich m.in. homeopatia, kreacjonizm młodej Ziemi itp.
    Maniacy natomiast mają to do siebie, że jeśli przyzna się im, że nauka
    nie ma 100% pewności, ale przedstawiana przez nich wersja jest SKRAJNIE
    nieprawdopodobna, zaraz pominą tą drugą część i zaczną się zachowywać,
    jakby obydwie możliwości były równie prawdopodobne.

    Oczywiście nikt nie broni zwolennikom homeopatii szukać dowodu
    prawdziwości swoich twierdzeń. Ale cóż to musiałby być za dowód - de
    facto przekreślający całą współczesną fizykę, chemię i biologię. ;)
    Dlatego nie widzi mi się, że kiedykolwiek go znajdą. A do tego czasu
    sprzedawanie tych środków jako lekarstw będę uważał za zwyczajny szwindel.

  • 192. Data: 2012-06-02 09:08:34
    Od: Atlantis <N...@w...pl>

    W dniu 2012-05-30 13:53, Anerys pisze:

    > pewien istotny obraz sprawy, ale nie obejmuje wszystkiego. Jednak tu już
    > musiałbym rozrysować na kartce, o co mi chodzi. Możliwe, ze się mylę,
    > ale, mam po prostu wątpliwość.

    Hmm... Nie jestem pewien czy myślimy o tym samym, ale wydaje mi się, że
    lektura Karla Poppera (albo czegoś traktującego o jego filozofii nauki)
    mogłaby rozwiać część spośród twoich wątpliwości. Tak więc może na razie
    wstrzymaj się z ich rozrysowywaniem. :)

  • 193. Data: 2012-06-02 17:23:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Atlantis <N...@w...pl> writes:

    > Wyniszczenie naturalnej flory bakteryjnej?
    > Tak, wiem - to nie jest powód, by jakoś szczególnie bać się
    > antybiotyków.

    Jak dla kogo. Jeśli ktoś chce przede wszystkim nie szkodzić...

    > Chciałem tylko powiedzieć, że kuracja z ich
    > zastosowaniem jakieś efekty uboczne ma, ale korzyść płynąca z ich
    > obecności przewyższa je wielokrotnie.

    To zakłada, że w ogóle jest jakaś korzyść. Najczęściej stosowanie
    antybiotyków nie jest w ogóle związane z żadną korzyścią - to nie są
    leki "na wszystkie choroby".

    > To samo szczepionki. Banda oszołomów ubzdurała sobie, że powodują
    > autyzm. Nie ma żadnego dowodu, który potwierdzałby tą tezę. A gdyby
    > nawet tak było, to i tak nie byłoby o czym mówić. Wystarczy uświadomić
    > sobie alternatywę - powrót takich chorób jak np. polio...

    To teraz weź grypę ze wszystkimi jej mutacjami i szczep się co rok.
    Pamiętaj że i tak możesz zachorować.

    To nie jest tak, że jakiś lek jest zawsze dobry albo zawsze zły. Trzeba
    używać mózgu, i stosować np. leki wtedy, gdy jest to sensowne.
    Trudne?

    > Ale co można pomyśleć o lekarzu (albo aptekarzu), który mając przed
    > sobą pacjenta ze zdiagnozowaną grypą przepisuje mu Oscillococcinum
    > (najlepiej sam przeczytaj co tak naprawdę "znajduje się" w tym
    > preparacie)? :)

    Nie znamy szczegółów. Sugerujesz że lepszy będzie antybiotyk?
    Na grypę jest leżenie i dużo płynów, ew. leki antywirusowe.

    > Jeśli już mamy zamiar oszukiwać dzieciaka, chcąc mu
    > przynieść trochę ulgi w chorobie, nie lepiej po prostu zaopatrzyć się
    > w te substancje w supermarkecie? ;)

    Ja bym dzieci w ogóle nie oszukiwał.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 194. Data: 2012-06-02 17:39:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Atlantis <N...@w...pl> writes:

    > Taa... Masz rację towarzyszu. Te korporacje farmaceutyczne należą do
    > przedstawicieli imperialistycznej burżuazji, pasożytującej na ciężko
    > pracującej warstwie robotniczej. ;)

    Mylisz mnie z jakimś innym swoim towarzyszem, ja do tej organizacji nie
    należę.

    > Prawda jest taka, że wyprodukowanie leku kosztuje. Wymagane są
    > odpowiednie fundusze na badania laboratoryjne, testy kliniczne itp.
    > Wymagany jest ogromny kapitał, żeby coś takiego przeprowadzić. Często
    > trzeba utopić mnóstwo kasy, żeby przekonać się, że dany środek nie
    > przyniósł oczekiwanych rezultatów. Nie ma się co dziwić, że niektóre
    > leki są drogie. To nie efekt "pazerności" i "żerowania na ludzkim
    > nieszczęściu" ale zwykłej, ekonomicznej kalkulacji. Koncerny
    > farmaceutyczne to nie fundacje dobroczynne, ich celem jest
    > wyprodukowanie produktu i dostarczenie go na rynek.

    Znaczy, to jest "biznes"? Coś podobnego.
    Faktem jest że od zaplecza to niekoniecznie tak pięknie wygląda.

    > Natomiast mówić, że homeopatia to "biznes" to tak, jakby tłumaczyć
    > oszusta handlującego np. podrabianymi dziełami sztuki, że on jest po
    > prostu bardzo pomysłowym i obrotnym biznesmenem. Oszust to oszust i
    > tyle.

    Obawiam się że nie zrozumiałeś moich intencji, myślałem że napisałem to
    jasno. Ale nic to.

> [...]
    > alternatywą. Oni odrzucają "tradycyjną", "nienaturalną" medycynę na
    > rzecz homeopatii, bioenergoterapii, leczenia modlitwą, wahadełkami,
    > kryształami itp. Problem zaczyna się właśnie wtedy, gdy w ten sposób
    > zwlekają z podjęciem leczenia jakiegoś poważniejszego schorzenia...
    >
    > Tych dwóch podejść zwyczajnie nie da się pogodzić. Bo albo uznajesz
    > to, co o przyczynach chorób mówi współczesna biologia, albo wierzysz w
    > homeopatyczną zasadę podobieństw. Albo wierzysz, że twoja choroba jest
    > wynikiem infekcji, albo zakłócenia równowagi między ying i yang.

    Bardzo generalizujesz. Homeopatia to tylko niewielki wycinek
    "nietradycyjnego leczenia", i raczej nie jest on reprezentatywny (chyba
    że w stosunku do wahadełek i biolamp). Znane od dawna (i często
    wyjaśnione/potwierdzone przez naukę) sposoby, np. ziołowe to nie jest
    żadne oszustwo. BTW część "zwykłych" leków to właśnie np. syntetyczne
    odpowiedniki substancji zawartych w ziołach (albo innych np. grzybach).

    Nie wszystko co naturalne (albo - nie wszystko co nie jest
    antybiotykiem) to od razu substancja "czynna" rozcieńczona w stosunku
    1:10^30 itp. (BTW można też sprawdzić czym jest liczba Avogadra, jeśli
    ktoś nie wie).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 195. Data: 2012-06-02 18:13:09
    Od: Atlantis <N...@w...pl>

    > Jak dla kogo. Jeśli ktoś chce przede wszystkim nie szkodzić...

    Taa... Świat nie działa w ten sposób. Wystarczy elementarna porcja
    historycznej wiedzy i świadomość tego, jak wyglądał poziom życia ludzi
    przed pojawieniem się antybiotyków - gdy byle infekcja bakteryjna mogła
    zabić największego twardziela.

    To dopiero my zaczęliśmy traktować infekcje jako mało znaczące
    zagrożenie - bo mamy odpowiednie środki, by sobie z nimi radzić.
    Mówienie o zasadzie "primum non nocere" w tym kontekście brzmi jak jakaś
    kpina.

    > To teraz weź grypę ze wszystkimi jej mutacjami i szczep się co rok.
    > Pamiętaj że i tak możesz zachorować.

    Przeciwko grypie musisz się szczepić co roku (choć kto wie, może za
    jakiś czas to się zmieni). To jednak jeden z wyjątków. Oszołomy z ruchu
    antyszczepionkowego twierdzą, że WSZYSTKIE szczepienia mogą wywoływać
    autyzm. Gdyby ich wrzaski przełożyły się na jakiś efekt (poparcie ze
    strony polityków, zaniechanie szczepienia dzieci szkolnych) bylibyśmy w
    sporych tarapatach...

    > To nie jest tak, że jakiś lek jest zawsze dobry albo zawsze zły. Trzeba
    > używać mózgu, i stosować np. leki wtedy, gdy jest to sensowne.
    > Trudne?

    Tak. To trudne - nawet bardzo. Wymaga wielu lat trudnych studiów,
    praktyki, specjalizacji. Musisz operować złożoną wiedza, gromadzoną
    przez pokolenia badaczy. Często musisz się posługiwać opinią kolegów -
    specjalistów z danej dziedziny, prosić o pomoc laboratorium itp. Ja tą
    wiedzą z dziedziny biologii po prostu nie dysponuję. Nie studiowałem
    latami medycyny - przeszedłem przez elementarny kurs na poziomie szkoły
    średniej, przeczytałem też kilka książek popularnonaukowych. Dlatego
    właśnie wolę zaufać lekarzom, który też jest człowiekiem i może się
    mylić, jego wiedza jest jednak najlepszym, na co mogę liczyć.

    Dlatego trafia mnie, gdy pojawiają się rozmaici pseudointelektualiści i
    zaczynają prawić jak to ci lekarze "kompletnie nic nie wiedzą". Lepiej
    zaufać jakiemuś "specjaliście" z forum internetowego, który twierdzi, że
    szczepionki wywołują autyzm, albo guru, który twierdzi, że choroba nie
    jest efektem np. infekcji, ale "zakłócenia przepływu energii"...

    > Nie znamy szczegółów. Sugerujesz że lepszy będzie antybiotyk?
    > Na grypę jest leżenie i dużo płynów, ew. leki antywirusowe.

    Oczywiście, że grypy nie leczy się antybiotykami.
    Jednak nawet pomimo tego, że nie studiowałem nigdy medycyny jestem
    PEWIEN, że trochę cukru z ekstraktem z kaczej wątroby (tak mocno
    rozcieńczonym, że z kaczki nie zostało tam praktycznie nic) również nie
    przyniesie żadnego skutku (pominąwszy efekt placebo).

    > Ja bym dzieci w ogóle nie oszukiwał.

    Czyli generalnie jesteś przeciwko podawaniu "leków" homeopatycznych
    najmłodszym. ;)

  • 196. Data: 2012-06-02 23:34:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Atlantis <N...@w...pl> writes:

> [...]
    > historycznej wiedzy i świadomość tego, jak wyglądał poziom życia ludzi
    > przed pojawieniem się antybiotyków - gdy byle infekcja bakteryjna

    A epidemie zabijały miliony. No i co z tego? Branie antybiotyków przy
    każdej okazji nie jest sensowne. Tak robią właśnie oszołomy, tym razem
    antybiotykowe.

> [...]
    > przez pokolenia badaczy. Często musisz się posługiwać opinią kolegów -
    > specjalistów z danej dziedziny, prosić o pomoc laboratorium itp.

    No ale chyba aż tak długo nie trzeba studiować żeby się dowiedzieć że
    przeciwko infekcji wirusowej (bez zakażenia bakteryjnego) nie bierze się
    antybiotyków.

> [...]
    > twierdzi, że szczepionki wywołują autyzm, albo guru, który twierdzi,
    > że choroba nie jest efektem np. infekcji, ale "zakłócenia przepływu

    Wiesz, są w sieci tacy guru, co chcą na każdą dolegliwość dawać
    antybiotyki. Z dwojga złego wolałbym jednak tę wątrobę rekina (czy co to
    tam jest) rozcieńczoną do nieskończoności (może w etanolu?) niż
    antybiotyk, jeśli nie ma ku niemu żadnych wskazań.

    Faktem jest także to, że są ludzie, którzy nie uznają wizyty u lekarza
    za zaliczoną jeśli ten nie wypisze im leków. Mogą być homeopatyczne.
    I co wtedy?

    > Oczywiście, że grypy nie leczy się antybiotykami.

    O, to już nie antybiotyki na wszystko? Zawsze to postęp.

> [...]
    > rozcieńczonym, że z kaczki nie zostało tam praktycznie nic) również
    > nie przyniesie żadnego skutku (pominąwszy efekt placebo).

    No to co? Większość chorób nie wymaga żadnego leczenia (ani żadne
    leczenie nie działa, ew. można walczyć z objawami). Często układ
    immunologiczny radzi sobie z takimi bez problemu. Tylko nie należy
    przeszkadzać.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 197. Data: 2012-06-03 19:12:26
    Od: Atlantis <N...@w...pl>

    > O, to już nie antybiotyki na wszystko? Zawsze to postęp.

    Żeś się uczepił tych antybiotyków... Nikt z dyskutujących nie twierdził,
    że stanowią one jakieś cudowne panaceum na wszystkie dolegliwości.
    Antybiotyki padły jedynie jako przykład środków stosowanych przez
    współczesną medycynę. O ile mnie pamięć nie myli wymieniłem pewną osobę,
    która upiera się na stosowanie "łagodnej" homeopatii z powodu obaw przed
    "nienaturalnymi" antybiotykami. I tyle. To Ty dopowiedziałeś sobie
    resztę i teraz próbujesz to włożyć te słowa w moje usta.

    Problem chorego, który upiera się, żeby mu coś przepisać? A co za
    problem podać mu jakiś łagodny środek łagodzący objawy, choćby coś
    ziołowego? A jeśli naprawdę nie ma czego mu zapisać? No cóż... Stoję na
    stanowisku, że lekarz powinien mu to prosto z mostu powiedzieć. Za
    nadużycie uważam w takiej sytuacji przepisywanie bardzo drogiego cukru w
    tabletkach albo wody w buteleczce, byle tylko delikwent się odczepił.

  • 198. Data: 2012-06-03 21:34:24
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Atlantis" <N...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Z tego co mi wiadomo ciemna materia jest hipotezą, za pomocą której
    > próbuje się tłumaczyć wyniki obserwacji zgodnie z istniejącą wiedzą o

    Nom czyli czymś, wobec czego przypuszczamy, że może zaistnieć, ciało
    wirtualne.

    > wszechświecie. Oczywiście nie ma pewności, że hipoteza jest prawidłowa.

    Nie pamiętam, który... uczony, powiedział "Hipotez nie wymyślam". Rozumiem
    to jako wysnucie (s)twierdzenia na podstawie tego, co zauważył,
    zaobserwował.

> [...]
    > cieplika albo eteru, gdy przyszłe pokolenia naukowców znajdą lepsze
    > wytłumaczenie. Chyba Michio Kaku w jednej z książek przywoływał kilka

    Gość ma niewątpliwie dużą wiedzę, ale po tym, jak widziałem, jak nadskakiwał
    (a wręcz właził w D4) zwolennikom fantastyki (żeby nie było, ani o grosz nie
    potępiam), to zapaliła mi się żółta lampka. Najpierw muszę ją zgasić...

    > Niektóre ewentualności są jednak tak skrajnie nieprawdopodobne, że nikt
    > rozsądny nie będzie brał ich pod uwagę. Szczególnie, jeśli są sprzeczne z
    > obserwacjami. A wyznający je maniacy zwykle powołują się na podaną

    Śniadecki też w końcu zaobserwował coś innego, niż flogiston Stahla...

> [...]
    > klasyczny błąd logiczny: "Van Gogh malował słoneczniki i był wielkim
    > artystą. Ja też maluję słoneczniki, a więc również jestem wielkim

    Bez pewnych kryteriów nie można zaprzeczyć.

    > poddawać krytyce. Geocentryzm faktycznie do pewnego stopnia się sprawdzał,
    > jeśli chodzi o obliczenia astronomiczne, ale miał także zauważalne braki.

    Nigdzie nie twierdziłem, ze był cacy, stwierdziłem, że działał.

    > Źle do tego pochodzisz. Teorie Einsteina działają. Udało się je

    Nigdy się nie ośmieliłem zaprzeczać tego.

    > potwierdzić eksperymentalnie, ich założenia są wykorzystywane przez

    Na ile matematycznie, na ile przez konkretne doświadczenia fizyczne?

    > inżynierów. Jeśli pewnego razu dowiemy się, że w teorii jest błąd i nie

    Jeśli... czyli jest maleńka furtka, że jednak coś się (być może) stwierdzi w
    przyszłości...

> [...]
    > trzeba wszystko powyższe odrzucić. Trzeba będzie znaleźć teorię, która
    > będzie również pasowała do wcześniejszych obserwacji.

    Wolałbym, aby pasowała do prawdy. Po prostu. (nie mówię, ze nie pasuje,
    skoro pasuje, to niech tak po prostu zostanie)

> [...]
    > którym wydawało się, że podważenie pracy Einsteina spowoduje automatyczny
    > powrót do stanu poprzedniego. Tak samo niektórym

    Chyba zawsze tak było, że gdy odkryto jakieś przełomowe prawa, wynaleziono
    przełomowe materiały np. do konstrukcji 10 razy lepszych urządzeń, etc., to
    ktoś to postponował bardziej może na zasadzie "nowe to gówno" (chłopu, nie
    zegarek) :P, ruja, poróbstwo, diabeł, sraczka... niżby choć chwilę pomyślał,
    pokombinował, na czym polega nowa jakość.

    > kreacjonistom wydaje się, że jeśli znajdą jakąś lukę w teorii Darwina, to
    > wrócimy do wersji z dwójką nagich ludzi w magicznym ogrodzie,
    > czarodziejskim drzewem i gadającym wężem. ;)

    Zauważyłem, że często ktoś usiłuje tę, czy jakąś inną, teorię uwalić,
    zgnoić, nawet nie znając jej tak naprawdę (zdaje mi się, ze z darwinowską
    było, że... nie pochodzimy od małpy, tylko mamy wspólnego przodka), heh...,
    żebym powiedział o teorii, ze jest do dupy, to najpierw musiałbym ją dobrze
    poznać, "przespać się z nią", a potem dopiero mówić, że jest do dupy.

    > Homeopatia jest po prostu skrajnie nieprawdopodobna. To nie tylko

    Jak przypadek - wiedząc o nieskończenie małym rozmiarze punktu, rysujemy
    okrąg. Następnie na slepo rzucamy weń naszym punktem. Takie
    prawdopodobieństwo, czy jeszcze bardziej zerowe?

    > kwestia wyników testów klinicznych. To również fakt kompletnej
    > sprzeczności z całą naszą wiedzą na temat mechanizmów kierujących
    > funkcjonowaniem życia. Oczywiście istnieje prawdopodobieństwo, że się

    Kompletność mógłbym stwierdzić, gdyby sto procent prób dotąd dokonanych, jak
    i zrobionych w przyszłości (a jakich - jeszcze nie wiemy, może zmieni się
    sposób i...? Tego też nie wiemy) wykaże stuprocentowo NIEMOŻLIWOŚĆ takiego
    zadziałania. Na razie widzę tylko jego brak. Ponownie podkreślam - ja także
    liczę się do grupy uznającej homeo za nieproawdopodobne, ale mam
    wątpliwości, czy naprawdę zostało to wykazane stuprocentowo, ze niemożliwe,
    czy tylko jak z rzutem punktu na okrąg (nie mylić z kołem), matematycznie
    prawdopodobieństwo jest zerowe (przyznam, ze nie do końca to rozumiem, jako
    coś, być może z pozoru, sprzecznego), ale mimo to może się zdarzyć, że
    rzucony punkt upadnie na nasz okrąg. Dokładnie, albo wcale, innej możliwości
    IMVHO nie ma)

> [...]
    > do istoty elektryczności atmosferycznej i tak naprawdę gdzieś w oddali
    > potężny Thor wali gigantów Mjolnirem po łbach za każdym razem, gdy uderza

    Masz dowód, że akurat Thir w danym momencie "nie macza rąk w problemie"? :P
    :))

> [...]
    > badań, dokładnie opisując użyty sprzęt i metodę, a w innych ośrodkach
    > pomimo licznych prób nie udaje się powtórzyć jego rezultatu to wiedz, że

    Jednak brak powtarzalności nie implikuje nieprawdziwości eksperymentu.

> [...]
    > wyjątkowo rzadkie i raczej nie mamy do czynienia z sytuacją, żeby
    > powstawały rodzinne "dynastie" duchownych.

    To co pamietam:
    Sobie był ksiądz...
    Umarła mu matka, ojciec wdowiec nie bardzo miał co zrobić ze sobą, a jako,
    ze syn był już odchowany i "nie wisiało" nad ojcem utrzymanie kogokolwiek,
    nie istniała przeszkoda, aby ojciec poszedł do seminarium, ukończył je...
    Podobno nawet razem msze odprawiali :)

    > Ok. Skoro NTG nie będę się wypowiadał. Proszę jednak najpierw o zapoznanie
    > się chociażby z tym materiałem. ;)

    NTG bo po prostu za bardzo oftopicznie, a nie, żebym uciekał od tematu.

    > http://www.youtube.com/watch?v=MHDCAllQgS0

    Niestety, jak chciałem w pracy pójść na specjalistyczny kurs z tegoż, czyli
    język i terminologia, zgodna z tematem grupy :), to mnie odwalili, miała być
    realokacja, jak błędnych sektorów na dysku, a zrobili grupowe...

    > Chyba mówimy o tym samym. Nauka nigdy nie twierdziła, że posiada prawdę
    > absolutną. Nauka to ciągły proces zdobywania i egzaminowania naszej

    Otóż to. Na dziś nie wiemy, czego się dowiemy w ciągu najbliższych 5 lat,
    może ktoś "zatrybi" i powstaną wreszcie sensowne komputery kubitowe,
    tranzystory grafenowe o mocch rząd wielkości większych niż obecne, o
    wielkości np. BC107, czy chocby BC211, realizujące np. dwustuwatową końcówkę
    mocy audio Top-End w głębokiej klasie A w układzie przeciwsobnym?? :))

    > wiedzy. Ciągle możemy się dowiedzieć czegoś nowego, pozytywnie lub
    > negatywnie zweryfikować dotychczasową wiedzę. Jednak niektóre

    A tu raptem za 10 lat się okaże, że kolejna weryfikacja zmieni postać
    rzeczy, bo np. w międzyczasie wyprodukuje się miliard razy czulsze sensory,
    itd, itp... Coś, co kategorycznie było zaprzeczane jako niemozliwe, zostanie
    potwierdzone, lub chociaż uznane za prawdopodobne, bo czulszy sensor wykrył
    coś na granicy czułości, z powtarzalnością 10%...

    > twierdzenia są tak skrajnie mało prawdopodobne w świetle posiadanej wiedzy
    > i dowodów, że zwyczajnie nie da się ich na poważnie rozpatrywać.

    Poważnie nie, wiadomo.

> [...]
    > nieprawdopodobna, zaraz pominą tą drugą część i zaczną się zachowywać,
    > jakby obydwie możliwości były równie prawdopodobne.

    No, można mnie nazwać maniakiem, który ma wątpliwości nawet do rozmiaru
    "fiuta wirusa opryszczki"...

    > Oczywiście nikt nie broni zwolennikom homeopatii szukać dowodu
    > prawdziwości swoich twierdzeń. Ale cóż to musiałby być za dowód - de

    Nie myl mnie ze zwolennikami. Co do niej - jestem sceptykiem. Może nadmierne
    poczucie sprawiedliwości każe mi to tak drobiazgowo drążyć... a i tak na
    razie jest jak... widziałem w czyjejś stopce, autora nie pamiętam "Jedynym
    dowodem na istnienie cywilizacji pozaziemskich jest to, że się z nami nie
    kontaktują".

    > facto przekreślający całą współczesną fizykę, chemię i biologię. ;)

    Nie mam najmniejszego zamiaru nic przekreślać.

    > Dlatego nie widzi mi się, że kiedykolwiek go znajdą. A do tego czasu

    Nie twierdzę, że muszą cokolwiek znaleźć.

    > sprzedawanie tych środków jako lekarstw będę uważał za zwyczajny szwindel.

    Ja po prostu widzę w tym naukowy bezsens. Jeśli jednak działa, choćby
    pośrednio przez "placebo"...
    Może ja mam inną hierarchię wartości... bo np. jak chcę gdzieś dojechać, to
    co do pojazdu, interesuje mnie przede wszystkim, czy ma sprawny silnik,
    ramę, łożyska, zwrotnicę w układzie kierowniczym, działające należycie
    hamulce... w drugiej dopiero kolejności, czy jest np. pomalowany we wzorki,
    czy kolorki, czy świeci gołą blachą, a nawet, czy jest czysty (choć do
    zarzyganego to raczej nie bardzo będę chciał wejść, ale jechałem już takimi
    i przeżyłem). Oczywiście, przyjemniej jest wejść do pojazdu czystego,
    estetycznie się prezentującego, nie obdrapanego... Tak i w nauce. Czy chocby
    w moim (byłym) zawodzie - telekomunikacji.

  • 199. Data: 2012-06-03 21:38:03
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

> [...]
    > lektura Karla Poppera (albo czegoś traktującego o jego filozofii nauki)
    > mogłaby rozwiać część spośród twoich wątpliwości. Tak więc może na razie

    Filozofia filozofią... może o tym samym, może nie... trudno orzec. Mnie
    przede wszystkim interesuje prawda... ale niestety, nie posiadam talentu
    krasomówczego... co rezultatuje czasem w dowcipny sposób... Dlatego czasem
    muszę użyć innych srodków, aby powiedzieć, o co mi chodzi.

  • 200. Data: 2012-06-03 21:52:59
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > A epidemie zabijały miliony. No i co z tego? Branie antybiotyków przy
    > każdej okazji nie jest sensowne. Tak robią właśnie oszołomy, tym razem
    > antybiotykowe.

    Kumpla potężnie objechałem za to właśnie, ze na ból głowy wziął
    antybiotyk...

    > No ale chyba aż tak długo nie trzeba studiować żeby się dowiedzieć że
    > przeciwko infekcji wirusowej (bez zakażenia bakteryjnego) nie bierze się
    > antybiotyków.

    Mnie jak na grypę dawano, to "osłonowo".

> [...]
    > tam jest) rozcieńczoną do nieskończoności (może w etanolu?) niż
    > antybiotyk, jeśli nie ma ku niemu żadnych wskazań.

    Przynajmniej nie zaszkodzi, skoro nie pomoże.

> [...]
    > leczenie nie działa, ew. można walczyć z objawami). Często układ
    > immunologiczny radzi sobie z takimi bez problemu. Tylko nie należy

    Lub conajwyżej uprzejmie wesprzeć, gdy organizmowi za ciężko.
    Średnio 2 razy w roku, może 3, rypie mnie tak dobrze konkretnie, prawie pod
    40 stopni. Zwykle poprzestaję na herbatce malinowej, nawet mleka z miodem
    nie piję, czosnku nie używam... oszczędzam się, a jak duża gorączka, to
    tabletkę NLPZ (ibuprofen, acetaminofen, nie pamiętam, czy metamizol zbija
    gorączkę), ale tylko, gdy jest naprawdę wysoka, jak 38-38.5... to nie
    zbijam, nie wolno.