  • 1. Data: 2015-12-20 13:00:17
    Temat: Kopia dysku PATA sektor za sektorem
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Chcę odzyskać dane (niechcący usunięty folder Outlooka Express) z dysku 3,5'' WD 80GB
    ATA.
    W tym celu chcę najpierw skopiować dysk źródłowy sektor za sektorem na inny dysk,
    przykładowo kupiony z demobilu inny WD 80GB, i pracować na takiej kopii.
    Pytania:
    Czy nie ma jakiejś przeszkody, aby ten dysk "z demobilu" był SATA, a nie ATA?
    Czy nie ma jakiejś przeszkody, aby ten dysk "z demobilu" był powiedzmy 100-160GB?
    Czy nie ma jakiejś przeszkody, aby ten dysk "z demobilu" był 2,5'' w miejsce 3,5''?
    Podłączał i tak będę do jakiegoś laptopa przez przejściówkę/przejściówki USB.
    Teoretycznie żadne z powyższych nie jest przeszkodą, no ale jest może jakaś praktyka
    poza teorią?
    A może z tego źródłowego 80GB zrobić obraz na NAS i pracować na takim obrazie? Jeżeli
    tak, to jakim programem?
    Dyski w lapkach są SSD i nie zmieści mi się na nich obraz aż 80GB.

  • 2. Data: 2015-12-20 13:59:30
    Temat: Re: Kopia dysku PATA sektor za sektorem
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-12-20 o 13:00, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    Jeżeli tak, to jakim programem?
    > Dyski w lapkach są SSD i nie zmieści mi się na nich obraz aż 80GB.

    Dysk jest tylko nośnikiem, więc nie ma znaczenia (poza wyjątkiem: sektor
    4k), na jaki go kopiujesz sektorowo: może być PATA, SATA, SCSI, iSCSI, itp.
    Równie dobrze możesz go skopiować jako obraz jakiejś maszyny wirtualnej,
    czyli przykładowo *.VMD, *.HDD, *.VHDX, *.VMDK, *.VDI, *.VHD.

    Narzędzi jest multum, kilka podstawowych znajdziesz na płytce Hirensa.
    Te lepsze są niestety płatne.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2015-12-20 15:17:00
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    > Narzędzi jest multum, kilka podstawowych znajdziesz na płytce Hirensa.
    > Te lepsze są niestety płatne.

    może tak jakieś nazwy?

  • 4. Data: 2015-12-20 16:09:18
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-12-20 13:00, ąćęłńóśźż wrote:
    > Chcę odzyskać dane (niechcący usunięty folder Outlooka Express) z dysku 3,5'' WD
    80GB ATA.

    Oprócz Hirens o którym już wspomniano inna możliwością jest uruchomienie
    Linux live i wykonanie dd if=/dev/sda of=/mnt/cos/plik.raw. lub wprost
    na zasób sieciowy. Aczkolwiek trzeba wiedzieć co się robi.

    Wykona to kopie bit-w-bit dysku i zapisze do pliku gdzieś indziej (np.
    na przenośnym pod usb).

    Jest to o tyle istotne że narzedzie typu ghots i okolice wykonają kopie
    danych obecnie *używanych* co w przypadku proby odzyskiwania nie
    gwarantuje przechowania tego co chcesz i może zakończyć się źle.

  • 5. Data: 2015-12-20 16:42:27
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Czy bit-w-bit i sektora do sektora to jest to samo?
    Generalnie to wolałbym pracować spod Windows (XP), poza oczywiście programem
    narzędziowym WD/Acronis czy podobnym do skopiowania dysku na dysk.
    Plik 80GB (nawet skompresowany) to już chyba kłopot w obróbce (nawet po gigabitowym
    ethernecie), więc pewnie lepiej kupić ten drugi dysk 3,5'' 80GB z demobilu, lub użyć
    polaptopowego 2,5'' z szafy.

    -----

  • 6. Data: 2015-12-20 17:02:48
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-12-20 16:42, ąćęłńóśźż wrote:
    > Czy bit-w-bit i sektora do sektora to jest to samo?

    Tak.

    > Generalnie to wolałbym pracować spod Windows (XP)

    I będziesz. Rzecz w tym żeby mieć kopie bezpieczeństwa. Taka kopia w
    przypadku Ghosta to nie jest to czego szukasz ponieważ Ghost pominie
    istotne dla Ciebie dane.

    > , poza oczywiście programem narzędziowym WD/Acronis czy podobnym do skopiowania
    dysku na dysk.

    Te narzedzia *nie* kopiują lustrzanie. One optymalizują kopiując tylko
    to co w plikach. Efektem czego pominą to co chcesz zachowac. Nie wiem
    czy da się w Acronis uzyskac kopię bit-w-bit. Kiedyś jak szukalem
    takiego czegoś nie było.

    > Plik 80GB (nawet skompresowany) to już chyba kłopot w obróbce (nawet po gigabitowym
    ethernecie)

    Kilkadziesiąt sekund na przerzucenie to kłopot?

    > , więc pewnie lepiej kupić ten drugi dysk 3,5'' 80GB z demobilu, lub użyć
    polaptopowego 2,5'' z szafy.

    Nie. Jesli masz sieć nic lepszego nie potrzebujesz. Przy linuxie Live da
    się to zrobić nawet przez wifi. Żadna różnica funkcjonalna.

  • 7. Data: 2015-12-20 21:25:19
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    No ale gdzie system przerzuci plik 80GB, przecież ani do RAM ani do pamięci
    wirtualnej, a na lokalnym SSD zabraknie miejsca, stąd chyba lepiej podpiąć lokalnie
    (przez usb) dysk z kopią oryginału?
    OIDP Acronis lub EaseUS mogą skopiować sektor za sektorem, może zależy od wersji
    programu?
    Inna sprawa, że na dysku być może jest jeszcze są szukane pliki, ponieważ po
    zauważeniu pomyłkowego usunięcia katalogu w OE6 (chyba główna wada OE), komp został
    wyłączony bez zamykania OE (ale moment, w którym OE usuwa plik to to jakby inna
    kwestia).

    -----

  • 8. Data: 2015-12-20 22:06:48
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-12-20 21:25, ąćęłńóśźż wrote:
    > No ale gdzie system przerzuci plik 80GB

    Przez sieć wprost do zasobu sieciowego na smb na przykład. Na dysk
    podpięty pod USB. Na pendrive. Na zasób po NFS. Na drugi dysk twardy
    sektor-w-sektor. Skompresowany zapisujesz na BD-R w locie. Etc. Wszystko
    to jest możliwe i trywialne. Kwestia odpalenia OSa który to potrafi.

    > stąd chyba lepiej podpiąć lokalnie (przez usb) dysk z kopią oryginału?

    Nie wiem czy lepiej. Ja na codzień klonuje przez sieć. Ma to kilka zalet.

    > OIDP Acronis lub EaseUS mogą skopiować sektor za sektorem, może zależy od wersji
    programu?

    Pamiętaj: to że plik dostaniesz o rozmiarze 80GB *NIE* oznacza że
    wszystkie dane zostały skopiowane. Masz przypadek szczególny: chcesz
    zachować dane niedostepne w plikach. Lepiej dobrze się doczytaj co one
    robią z danymi w wolnej przestrzeni. Może nic i wstawiają zera. Tak się
    kilka lat temu zachowywał jeden komercyjny program ktorego nazwy juz nie
    pomnę - w celu "lepszej kompresji". Chcesz mieć pewnośc - nie używaj
    programów które robią coś magicznie.

    PS. Ja bym juz go zrzucił do backupu 47 razy za pomocą dd zamiast
    kombinować w niejasnym sofcie.

  • 9. Data: 2015-12-20 22:40:25
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Tak.

    > I będziesz. Rzecz w tym żeby mieć kopie bezpieczeństwa. Taka kopia w
    > przypadku Ghosta to nie jest to czego szukasz ponieważ Ghost pominie
    > istotne dla Ciebie dane.

    Ghosta można skonfigurować do kopii sektorowej.

    > (...)

    Nie musisz mieć 80-tki. Możesz skopiować sektorowo na dowolny inny
    większy dysk - byle miał sektory 512b a nie 4k.
    Jeśli miałbyś kupić specjalnie drugi dysk, to kup większy, który później
    wykorzystasz do innych celów. Chyba, że 80-tkę kupisz za równowartość 2 piw.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2015-12-21 12:04:11
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2015-12-20 o 13:00, ąćęłńóśźż pisze:
    > Chcę odzyskać dane (niechcący usunięty folder Outlooka Express) z dysku 3,5'' WD
    80GB ATA.

    Używałem HDD Raw Copy Tool 1.10.
    Nie wiem po co na drugi dysk? Szkoda czasu.
    Ja miałem konający dysk Wide SCSI. Zrobiłem obraz tym programem, a potem
    podmontowałem za pomocą OSFmount.

    --
    Irokez