  • 1. Data: 2009-06-16 09:43:54
    Temat: Kucie ultradzwiekowe
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    ...istnieje coś takiego? Temat jest taki: duży kloc austenitycznej
    stali, któremu w wyniku długiego ogrzewania rozrosły się ziarna (i to
    bardzo). Stal bardziej podobna do plasteliny: wydłużenie powyżej 70%,
    za to granica plastyczności i wytrzymałość na rozciąganie stanowczo za
    nisko (nie spełnia wymagań norm w temp. pokojowej, wyżej to już czarna
    rozpacz). Jak to utwardzić? Dałoby się coś zrobić ultradźwiękami?
    Dodam że klocuszki przekraczają tonę, to nie zabawki.
    Konrad

  • 2. Data: 2009-06-16 21:54:23
    Temat: Re: Kucie ultradzwiekowe
    Od: Wiesław Bicz <o...@o...pl>

    Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    > rozpacz). Jak to utwardzić? Dałoby się coś zrobić ultradźwiękami?
    > Dodam że klocuszki przekraczają tonę, to nie zabawki.
    Kucie ultradźwiękowe istnieje (proponuję szukać pod "ultrasonic
    forging"), ale to nie jest banalna sprawa dla takich kawałków metalu.

    Istnieje sporo prac pokazujących wpływ ultradźwięków na własności
    metali, szczególnie w podwyższonych temperaturach, ale pobudzenie do
    drgań tak dużych obiektów może nie być banalne?!

    W. Bicz

  • 3. Data: 2009-06-17 06:03:11
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 16 Cze, 22:54, Wiesław Bicz <o...@o...pl> wrote:
> [...]
    > metali, szczególnie w podwyższonych temperaturach, ale pobudzenie do
    > drgań tak dużych obiektów może nie być banalne?!

    Banalne to dzisiaj nic nie jest, przecież mamy XXI wiek :-)
    Tak tak, próbowałem czegoś się od Googla dowiedzieć. Zdołałem znaleźć
    tyle że odrobinę zmniejszyłem swój sceptycyzm. Ale dzięki, to już coś
    mi potwierdza.
    Konrad

  • 4. Data: 2009-06-17 09:07:42
    Od: Wiesław Bicz <o...@o...pl>

    Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    > Tak tak, próbowałem czegoś się od Googla dowiedzieć. Zdołałem znaleźć
    > tyle że odrobinę zmniejszyłem swój sceptycyzm. Ale dzięki, to już coś

    Moim zdaniem jest zupełnie realistyczne poddanie Twoich kawałków metalu
    obróbce ultradźwiękowej, i nawet można oczekiwać niezłych rezultatów,
    ale koszt takiego projektu byłby na tyle duży, że warto to robić tylko
    wtedy, kiedy chodzi o w miarę masową produkcję przez wiele lat i inne
    metody nie obiecują sukcesu.

    Chyba że pieniądze nie grają roli i macie dużą walizę takowych,
    czekających na wydanie.

    W. Bicz

  • 5. Data: 2009-06-17 11:19:48
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 17, 10:07 am, Wiesław Bicz <o...@o...pl> wrote:

> [...]
    > metody nie obiecują sukcesu.
    >
    > Chyba że pieniądze nie grają roli i macie dużą walizę takowych,

    No cóż, czasem nie ma innego wyjścia jak tylko wbić gwóźdź
    mikroskopem :-)
    Sytuacja jest rozwojowa, jak to powiedział Wielki Wódz, wszystkie
    opcje są na stole.
    Konrad

  • 6. Data: 2009-06-18 14:16:02
    Od: Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>

    Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    > rozpacz). Jak to utwardzić? Dałoby się coś zrobić ultradźwiękami?
    > Dodam że klocuszki przekraczają tonę, to nie zabawki.

    A nie da się ich wyjąć z miejsca pobytu podgrzać i zahartować ?

    Adam

  • 7. Data: 2009-06-18 14:23:19
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 18, 3:16 pm, Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>
    wrote:

    >         A nie da się ich wyjąć z miejsca pobytu podgrzać i zahartować ?

    To jest austenityczna nierdzewka.
    Konrad