  • 1. Data: 2017-10-08 01:13:32
    Temat: LED zasilane z 230V
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Grzebałem w sieci by szybko zdobyć jaki sensowny schemat zasilania diody
    LED bez transformatora. No i znajduję rozwiązania bazujące ogólnie na
    szeregowym połączeniu kondensatora i opornika z LEDą. Czasem mostek
    prostowniczy - ale zostawmy go.

    Albo czegoś nie rozumiem, albo te informacje są do bani. Jeśli bazujemy
    na układzie z kondensatorem, to jego stan nieustalony musi wysadzić w
    powietrze całe to przedsięwzięcie. No i chyba tak właśnie jest. Ludzie
    się żalą, że opornik (głównie metalizowany) pali się po jakimś czasie.
    LED też musi obrywać.

    Moje pytanie brzmi: czy jest jakiś "pewny" układ tego typu, który będzie
    żył długo? Wiem, że w przyrodzie występują włączniki ścienne z
    podświetleniem LED ale żadnego z nich nie miałem okazji rozebrać i
    pomierzyć. Czy ich działanie bazuje na przypadku, że chwila włączania
    nie nastąpi w maksimum sinusoidy?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2017-10-08 07:39:56
    Temat: Re: LED zasilane z 230V
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 8 Oct 2017 01:13:32 +0200, Marek S <p...@s...com> wrote:
    > na układzie z kondensatorem, to jego stan nieustalony musi wysadzić
    > powietrze całe to przedsięwzięcie. No i chyba tak właśnie jest.

    W szeregu z kondensatorem daje się rezystor ok 100R by nie było tej
    szpilki.

    > żył długo? Wiem, że w przyrodzie występują włączniki ścienne z

    Mam uklad oświetleniowy robiony samemu, który świeci 4 rok. Wazne aby
    kondensator był X2 . Jako ciekawostkę podam, że mam też led
    sygnalizacyjny podłączony do 230V tylko przez rezystor kilkaset Kohm
    i swieci 25 rok.....

    --
    Marek

  • 3. Data: 2017-10-08 08:29:11
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 08.10.2017 o 01:13, Marek S pisze:
> [...]
    > podświetleniem LED ale żadnego z nich nie miałem okazji rozebrać i
    > pomierzyć. Czy ich działanie bazuje na przypadku, że chwila włączania

    we wsszystkich tanich "żarówkach" led, zasilanie jest zrobione z
    kondensatora i opornika szeregowo i _mostka prostowniczego_. Powiedzmy w
    dużym uproszczeniu że kondensator obniża prąd mocno, a rezystor bierze
    na siebie obniżenie prądu podczas ładowania kondensatora. ja w swoich
    projektach zawsze daję prostownik i kondensator po stronie napięcia
    stałego. Takie i podobne układy chinczycy stosują z powodzeniem przy 5
    watowych 7 watowych "żarówkach". Jeśli uczciwie dobierzesz parametry, to
    taka dioda nie spali się nigdy. Co może być nie teges. JAk niedasz
    kondensatorów na stałym napięciu, a blisko tej diody będziesz startował
    wiertarkę, kątówkę, jakiś silnik, to dioda będzie przygasała i
    rozbłyskiwała. Więc kondensatory po stronie stałego - konieczne. a jak
    się boisz to możesz tam dać jeszcze zenerkę.
    ToMasz
    Ps dioda przewodzi prąd w jedną stronę. świeci. w drugą stronę nie
    świeci, nie przewodzi prądu, więc w omawianym układzie zasilającym,
    niema spadku napięcia czyli dajesz na jedną małą diodę jaieś 400v.
    umrze. albo odrazu, albo potem, ale zabijesz ją. więc opcja minimum to
    są dwie diody (świecące) przeciwnie równoległe, albo mostek prostowniczy.

  • 4. Data: 2017-10-08 10:29:30
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek S wrote:

> [...]
    > powietrze całe to przedsięwzięcie. No i chyba tak właśnie jest. Ludzie
    > się żalą, że opornik (głównie metalizowany) pali się po jakimś czasie.

    Ale jest tanio.

    > Moje pytanie brzmi: czy jest jakiś "pewny" układ tego typu, który będzie
    > żył długo?

    Jeśli ma być beztransformatorowo, to dwa MOSFETy z kanałem zubożanym
    na 500+V oraz prądem nasycenia odpowiednim dla LEDów. Jeśli
    powtarzalność jest istotna, a niewielka strata mocy akceptowalna,
    to jeszcze opornik na bramkach. Standardowy układ ogranicznika prądu.
    W wersji z mostkiem wystarczy jeden taki MOSFET, a układ będzie
    zasilał obciążenie AC lub DC, w zależności od podłączenia. Chyba
    optymalne rozwiązanie.

    > Czy ich działanie bazuje na przypadku, że chwila włączania
    > nie nastąpi w maksimum sinusoidy?

    Albo na tym, że LED jest mały, a strukturę ma dużą i w związku z tym
    przeciążalność chwilową też. Ten stan nieustalony trwa krótko, a
    włączenia są rzadkie, więc trwałość może być zupełnie sensowna.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2017-10-08 12:27:46
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Marek S pisze tak:

    > czy jest jakiś "pewny" układ tego typu, który będzie
    > żył długo?

    Dwa rezystory 100k 0.5W i dioda prostownicza rownolegle do LED.
    Jeśli LED ładnie świeci przy 1mA można dać 150k. Widziałem w chińskim
    wynalazku. Troche ciepłe się robi.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 6. Data: 2017-10-08 13:42:30
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 8 Oct 2017 01:13:32 +0200, Marek S napisał(a):

    > Albo czegoś nie rozumiem, albo te informacje są do bani. Jeśli bazujemy
    > na układzie z kondensatorem, to jego stan nieustalony musi wysadzić w
    > powietrze całe to przedsięwzięcie. No i chyba tak właśnie jest.
    Daje się w szereg z tym kondensatorem opornik 100-200 om. Mam tak w
    lampce podświetlającej korytarz i od jakichś 10 lat działa non-stop.

    > Ludzie się żalą, że opornik (głównie metalizowany) pali się po jakimś czasie.
    > LED też musi obrywać.
    Który opornik? A na marginesie, wiele oporników oprócz deklarowanej
    wartości oporności, mocy i klasy ma też deklarowane max. napięcie pracy.
    O czym wielu zapomina.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2017-10-08 15:13:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 08 Oct 2017 11:27:46 +0100, PiteR napisał(a):

    > Dwa rezystory 100k 0.5W i dioda prostownicza rownolegle do LED.
    > Jeśli LED ładnie świeci przy 1mA można dać 150k. Widziałem w chińskim
    > wynalazku. Troche ciepłe się robi.

    To nie lepiej 10k i stosowny kondensator ?
    Prad udarowy bedzie 20mA - to nawet dla malej diody zabojcze nie jest.

    J.

  • 8. Data: 2017-10-08 15:30:21
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 08.10.2017 o 15:13, J.F. pisze:

    > To nie lepiej 10k i stosowny kondensator ?
    > Prad udarowy bedzie 20mA - to nawet dla malej diody zabojcze nie jest.

    Jeśli wyłączysz przy kondensatorze naładowanym odwrotnie, to przy
    włączeniu będzie nawet 60mA. Ale to i tak raczej nie zabije diody.

    P.P.

  • 9. Data: 2017-10-08 15:35:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Jeśli wyłączysz przy kondensatorze naładowanym odwrotnie, to przy
    > włączeniu będzie nawet 60mA. Ale to i tak raczej nie zabije diody.

    Z tego powodu warto na wszelki wypadek stosowny kondensator zbocznikować
    stosownym rezystorem. Jeśli między kolejnymi włączeniami zachowany zostanie
    stosowny odstęp czasu, to taki zwiększony udar nie będzie miał miejsca.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2017-10-08 15:37:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 8 Oct 2017 15:30:21 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > Jeśli wyłączysz przy kondensatorze naładowanym odwrotnie, to przy
    > włączeniu będzie nawet 60mA. Ale to i tak raczej nie zabije diody.

    Za malo. Poza tym doklada sie kolejny rezystor rozladowujacy
    kondensator w przerwie.

    No i uklad sie komplikuje :-)

    J.