  • 11. Data: 2017-10-08 17:17:06
    Temat: Re: LED zasilane z 230V
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-10-08 o 07:39, Marek pisze:

    > W szeregu z kondensatorem daje się rezystor ok 100R by nie było tej
    > szpilki.

    No dobrze, ale ta szpilka odkłada się również na LED skoro jest w
    szeregu. Jakim cudem nie szkodzi jej to?

    > Mam uklad oświetleniowy robiony samemu, który świeci 4 rok. Wazne aby
    > kondensator był  X2 .

    Dlaczego aż tak? Z ciekawości pytam. Rozumiem, że chodzi o wytrzymałość
    na piki napięcia? Spodziewałbym się raczej prądowych.

    Czy dajesz z kondensatorem równolegle rezystor rozładowujący?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 12. Data: 2017-10-08 17:25:10
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-10-08 o 08:29, ToMasz pisze:

    > JAk niedasz
    > kondensatorów na stałym napięciu, a blisko tej diody będziesz startował
    > wiertarkę, kątówkę, jakiś silnik, to dioda będzie przygasała i
    > rozbłyskiwała. Więc kondensatory po stronie stałego - konieczne. a jak
    > się boisz to możesz tam dać jeszcze zenerkę.

    Cenna uwaga, nie pomyślałem o tym aspekcie.

    > są dwie diody (świecące) przeciwnie równoległe, albo mostek prostowniczy.

    ...albo dioda równolegle i odwrotnie do LED.

    Ale zrobię tak jak sugerujesz - z mostkiem i kondensatorem za nim.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 13. Data: 2017-10-08 17:33:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 8 Oct 2017 17:17:06 +0200, Marek S napisał(a):

    > No dobrze, ale ta szpilka odkłada się również na LED skoro jest w
    > szeregu. Jakim cudem nie szkodzi jej to?

    tylko 3A przez krotki czas. Ma szanse przezyc.
    Ale z 1 kohm przezyje latwiej :-)

    J.

  • 14. Data: 2017-10-08 17:40:27
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Który opornik?

    Nie rozumiem? Ten układ, który mi nie pasuje ma 1 opornik.

    > A na marginesie, wiele oporników oprócz deklarowanej
    > wartości oporności, mocy i klasy ma też deklarowane max. napięcie pracy.
    > O czym wielu zapomina.

    Właśnie... a'propos. Jakiś czas temu szukałem takich informacji. Niczego
    nie znalazłem. Chyba nawet poruszyłem gdzieś temat lub wyczytałem z
    cudzej dyskusji, że moc rezystora i rezystancja określają górną wartość
    napięcia (co mnie zdziwiło bo wynika z tego, że dla 10M i 0.25W
    U=1.5kV!!!).

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 15. Data: 2017-10-08 17:48:07
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 08.10.2017 o 17:33, J.F. pisze:

    > tylko 3A przez krotki czas. Ma szanse przezyc.
    Według datasheetów współczesnych diod GaN prąd w impulsie nie powinien
    przekraczać trzykrotnego maksymalnego prądu ciągłego. Eksperymentów nie
    robiłem :-)

    P.P.

  • 16. Data: 2017-10-08 18:17:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 8 Oct 2017 17:48:07 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > Według datasheetów współczesnych diod GaN prąd w impulsie nie powinien
    > przekraczać trzykrotnego maksymalnego prądu ciągłego.

    Datashity klamia :-)

    >Eksperymentów nie robiłem :-)

    Ja robilem bez tego rezystorka - wystarczylo kilka wlaczen i po LED.

    100R wydaje mi sie za malo, ale 1k ... @20mA daje 400mW ..

    Lepszego LED na mniejszy prad, albo wzorem RoMana - kondensator
    wygladzajacy za mostkiem.

    J.

  • 17. Data: 2017-10-08 18:20:42
    Od: kasik <k...@s...pl>

    > mam też led sygnalizacyjny podłączony do 230V tylko przez rezystor
    > kilkaset Kohm i swieci 25 rok.....

    A jakim cudem nie przebija LEDa napięcie wsteczne???

  • 18. Data: 2017-10-08 18:26:31
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > 100R wydaje mi sie za malo, ale 1k ... @20mA daje 400mW ..

    Ale po co sobie dobierać opornik, w który i tak nie trafisz
    optymalnie, bo się warunki zasilania stale podczas cyklu zmieniają,
    skoro można dobrać prąd i niech się "sam" utrzymuje? Mosfety
    zubożane dziś są już tanie. W jednym urządzeniu dokładnie tak
    rozwiązałem zasilanie LEDów, których druga końcówka mogła się
    znajdować na niespecjalnie znanym potencjale. Opornik 1206
    i obudowa SOT-23 zajmują podobne ilości miejsca, a póki nie
    robisz miliona sztuk, to koszty części nie mają wielkiego
    wpływu na cenę całości, jeśli uczciwie wycenisz swój czas.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 19. Data: 2017-10-08 18:28:22
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 08.10.2017 o 18:20, kasik pisze:

    > A jakim cudem nie przebija LEDa napięcie wsteczne???

    Tak samo, jak w diodzie Zenera. Po prostu płynie prąd. Przy 100kOmach
    dioda się nie przegrzeje.

    P.P.

  • 20. Data: 2017-10-08 18:32:49
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    kasik wrote:

    > A jakim cudem nie przebija LEDa napięcie wsteczne???

    Może nawet i przebija, ale przebicie to tylko jeden ze stanów
    pracy układu elektronicznego, a nie katastrofa. Dopiero dostatecznie
    duży prąd wsteczny może spowodować uszkodzenie. Diody i tranzystory
    lawinowe pracują głównie w tym trybie, część MOSFETów ma parametry
    specyfikowane *również* dla trybu przebicia lawinowego itp. Jeśli
    dobrze ograniczyć prąd (a opornik kilkaset kiloomów nieźle aproksymuje
    źródło prądowe), to niech sobie przebija...

    Pozdrawiam, Piotr