  • 1. Data: 2010-04-03 16:50:52
    Temat: Lampa solarna - jaka dioda led
    Od: "Grzechu" <m...@m...com>

    W ogrodowej lampie solarnej korozja zjadla jedna noge diodzie led..
    Lampa jest zasilana z szeregowo polaczonych dwoch aku AAA 700mAh, ma jedna
    diode led 5mm, fotoogniwo o sredn. 8cm, oraz fotorezystor, w srodku jest
    plytka zawierajaca kilka tranzystorow, cewke, diode, pare opornikow i
    kondensatorow.
    Zamierzam kupic i wstawic nowa diode led.
    Jakiej diody szukac (typ, parametry), zeby elektronika dala rade ja zasilic
    i zarazem jej nie uszkodzila. Przerobek raczej nie chce wprowadzac, wiec
    musi byc nablizsza tej w oryginale.

  • 2. Data: 2010-04-03 17:19:24
    Temat: Re: Lampa solarna - jaka dioda led
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    Grzechu wrote:

> [...]
    > i zarazem jej nie uszkodzila. Przerobek raczej nie chce wprowadzac, wiec

    Jak długo, tak mniej więcej, pracowała ta lampa z tych akku?
    Godzinę, dwie, cztery, więcej?
    --
    Marek Lewandowski

  • 3. Data: 2010-04-03 18:26:22
    Od: "Grzechu" <m...@m...com>

    > Jak długo, tak mniej więcej, pracowała ta lampa z tych akku?
    > Godzinę, dwie, cztery, więcej?

    ok. 6-8 godzin

  • 4. Data: 2010-04-03 18:53:05
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    Grzechu wrote:

    > ok. 6-8 godzin

    No to na pałę:
    2x1.2V*0.7Ah = 1.7Wh
    6-8h -> 0.2..0.3W max (idealnie i wierząc tym 700mAh)
    Czyli dioda dostawała jakieś 50-70mA pewno, znaczy nie siedział tam
    żaden Lumiled, Luxeon, czy insze cudo, tylko normalna, zwykła dioda LED.

    Idź do najbliższego elektronicznego z tą uwaloną diodą i poproś o taką
    samą (w sensie obudowy) diodę w wybranym przez Ciebie kolorze. Nie
    sugeruj się hasłami "superjasna", bo odniesione do LEDów w handlu
    określają głównie w jakim wąskim stożku dioda świeci (hint: to samo
    światło skupione w jednym miejscu będzie jaśniejsze, niż rozproszone po
    okolicy, ale więcej go nie będzie). Kup coś w możliwie zbliżonej
    wymiarami i krzywizną soczewki obudowie, zapłać 50gr, czy może dwa
    dwadzieścia dziewięć, w każdy razie niedużo, wstaw tam, gdzie była ta
    stara i zobacz, czy świeci tak, jak powinno. Jeśli nie (znaczy, nie
    rozprasza światła, jak z tą starą, tylko gorzej), to poszukaj innego
    leda - w sensie innej obudowy. Tu się nie da być mądrym i z wartości
    elektrycznych zgadnąć mechaniczne, ale na szczęście z grubsza te
    mechaniczne widać gołym okiem.

    --
    Marek Lewandowski

  • 5. Data: 2010-04-04 06:50:08
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Grzechu wrote:

> [...]
    > zasilic i zarazem jej nie uszkodzila. Przerobek raczej nie chce
    > wprowadzac, wiec musi byc nablizsza tej w oryginale.

    diody led 5mm zwykle 'znosza' prad 20mA, przy czym w chinskich zabawkach
    zwykle daja im nawet 30-40mA zeby ladnie wygladaly jak sie na chwile zapali
    w sklepie przed kupieniem. oznacza to ze jak kupisz taka sama, to bedzie
    ladnie swiecic ~3-4 godziny ;) a pozniej bedzie miala taki smetnie
    przygaszony odcien ktory czesto da sie obejrzec w ogrodkach z lampami
    solarnymi z marketow ;)

    jakakolwiek diodka 'power' (0.5W, 1W...) bedzie swiecic duzo jasniej niz
    oryginal, ale moze byc problem z wlozeniem w obudowe. nie musi byc 'z
    wyzszej polki' - taka za 3-5 ziko bedzie ok, radiatora tez nie musi miec.

    zamiast bialej mozna tez wsadzic niebieska - maja ten sam spadek napiecia.

    jesli kryterium jest cena , to najlepiej kupic dwie identyczne biale diodki
    i polaczyc je rownolegle - powinno swiecic latami bez problemu.

    generalnie radzilbym szukac 'na oko' , po sklepach, kazac sobie je zasilac
    pradem 10mA (przy takim pradzie 'najlepiej' (tj. najprosciej ;) da sie
    porownac ich jasnosc/sprawnosc). kazdy ma inne preferencje odcienia.

    ad korozji - spryskac bezbarwnym lakierem akrylowym po zamontowaniu, kilka
    razy w odstepach ~2h.
    jesli da sie uszczelnic obudowe - to dorzucic troche ryzu albo wyprazonego
    'pochlaniacza wilgoci' przed zaszczelnieniem,
    jesli nie - zrobic ~1mm otwor od spodu - wnetrze musi miec jak 'oddychac'
    inaczej sie 'zapoci' ;)