    Date: Wed, 16 Mar 2022 18:51:43 +0100
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Subject: Lenovo ThinkPad Tablet 2 - jakaś alternatywa dla Windowsa 8?

    Od kilku lat leżał u mnie nieużywany tablet Lenovo ThinkPad Tablet 2 -
    urządzenie oparte na dwurdzeniowym, 32bitowym procesorze Atom,
    oryginalnie wypuszczone z systemem Windows 8. Parę lat temu skorzystałem
    jednak z opcji bezpłatnej aktualizacji do Windowsa 10.
    Co jakiś czas uruchamiałem go, bardziej z ciekawości niż konieczności,
    przy okazji pozwalając mu ściągnąć nowe aktualizacje. Pojawił się jednak
    ten problem, że współczesny Windows 10 zaczął domagać się coraz więcej
    zasobów (a więc sprzęt zaczął nieco mulić) oraz zajmował coraz więcej
    miejsca na wbudowanym dysku SSD - ostatnio wolnych było już tylko kilka GB.

    Niestety, eksperymentując z tabletem nieopatrznie zresetowałem go
    podczas uruchamiania systemu. Po uruchomieniu Windows nie pozwolił mi
    się już więcej zalogować wyrzucając błąd, wszedłem więc do menu
    awaryjnego i przywróciłem tablet do ustawień fabrycznych. Jak nietrudno
    się domyślić, odtworzył się system Windows 8...

    Szukam teraz jakiejś alternatywy. Opcja bezpłatnej aktualizacji do
    Windowsa 10 skończyła się parę lat temu, a do tak leciwego sprzętu nie
    opłaca się kupować licencji.

    Postanowiłem więc sprawdzić Debiana, którego używam na co dzień na
    większości moich sprzetów. Eksperymentowałem zarówno z wersją live, jak
    i netinstall. Niestety, żadna z nich nie chce wystartować. Objaw jest
    zawsze ten sam - pojawia się menu menu GRUB-a, ale jakiejkolwiek opcji
    bym nie wybrał, system się w tym momencie zawiesza. Opcje menu znikają,
    a na ekranie pozostaje plansza tytułowa.

    Jest jakaś opcja na zainstalowanie na tym urządzeniu jakiegoś aktualnego
    systemu, najlepiej Linuksa z lekkimi okienkami?