  • 1. Data: 2022-03-16 18:51:43
    Temat: Lenovo ThinkPad Tablet 2 - jakaś alternatywa dla Windowsa 8?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Od kilku lat leżał u mnie nieużywany tablet Lenovo ThinkPad Tablet 2 -
    urządzenie oparte na dwurdzeniowym, 32bitowym procesorze Atom,
    oryginalnie wypuszczone z systemem Windows 8. Parę lat temu skorzystałem
    jednak z opcji bezpłatnej aktualizacji do Windowsa 10.
    Co jakiś czas uruchamiałem go, bardziej z ciekawości niż konieczności,
    przy okazji pozwalając mu ściągnąć nowe aktualizacje. Pojawił się jednak
    ten problem, że współczesny Windows 10 zaczął domagać się coraz więcej
    zasobów (a więc sprzęt zaczął nieco mulić) oraz zajmował coraz więcej
    miejsca na wbudowanym dysku SSD - ostatnio wolnych było już tylko kilka GB.

    Niestety, eksperymentując z tabletem nieopatrznie zresetowałem go
    podczas uruchamiania systemu. Po uruchomieniu Windows nie pozwolił mi
    się już więcej zalogować wyrzucając błąd, wszedłem więc do menu
    awaryjnego i przywróciłem tablet do ustawień fabrycznych. Jak nietrudno
    się domyślić, odtworzył się system Windows 8...

    Szukam teraz jakiejś alternatywy. Opcja bezpłatnej aktualizacji do
    Windowsa 10 skończyła się parę lat temu, a do tak leciwego sprzętu nie
    opłaca się kupować licencji.

    Postanowiłem więc sprawdzić Debiana, którego używam na co dzień na
    większości moich sprzetów. Eksperymentowałem zarówno z wersją live, jak
    i netinstall. Niestety, żadna z nich nie chce wystartować. Objaw jest
    zawsze ten sam - pojawia się menu menu GRUB-a, ale jakiejkolwiek opcji
    bym nie wybrał, system się w tym momencie zawiesza. Opcje menu znikają,
    a na ekranie pozostaje plansza tytułowa.

    Jest jakaś opcja na zainstalowanie na tym urządzeniu jakiegoś aktualnego
    systemu, najlepiej Linuksa z lekkimi okienkami?

  • 2. Data: 2022-03-16 18:59:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 16 Mar 2022 18:51:43 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Szukam teraz jakiejś alternatywy.

    Linuks Mint 20.3 Una, Mate. Wypróbuj!
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2022-03-16 19:03:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 16 Mar 2022 18:51:43 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Szukam teraz jakiejś alternatywy.

    Linuks Mint 19.3 Tricia, Mate. Wypróbuj!
    https://linuxmint.com/edition.php?id=276

    Niestety, od tej wersji już tylko 64b.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2022-03-16 19:03:45
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 16.03.2022 18:59, Jacek Maciejewski wrote:

    > Linuks Mint 20.3 Una, Mate

    Ta wersja chyba nawet nie ma już w ogóle wydania pod architekturę 32bitową.

  • 5. Data: 2022-03-16 19:14:32
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 16 Mar 2022 19:03:45 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Ta wersja chyba nawet nie ma już w ogóle wydania pod architekturę 32bitową.

    Tak, chlapnałem ale się już poprawiłem :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2022-03-16 22:44:29
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]

    > Szukam teraz jakiejś alternatywy. Opcja bezpłatnej aktualizacji do
    > Windowsa 10 skończyła się parę lat temu, a do tak leciwego sprzętu nie

    Po prostu instalujesz Win10. Licencję dociągnie sobie ze swoich serwerów,
    bo już jest przypisana do urządzenia.
    Zresztą do chwili obecnej Win10 połyka s/n z Win 7 i 8.

    Windows pobierasz z oficjalnych serwerów:

    https://www.microsoft.com/pl-pl/software-download/wi
    ndows10

    Jest tam m.in. narzędzie do przygotowania pendrive z wersją instalacyjną
    Windows, w tym 32bit.

    Powyższe piszę abyś wiedział, bo sens instalacji Win10 na Atomie jest
    żaden. Można ewentualnie spróbować jakąś wersję przygotowaną dla PE - może
    by jeszcze znośnie pracował.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2022-03-17 11:10:18
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Szukam teraz jakiejś alternatywy. Opcja bezpłatnej aktualizacji do
    > Windowsa 10 skończyła się parę lat temu, a do tak leciwego sprzętu nie
    > opłaca się kupować licencji.

    Na pewno się skończyła? Oficjalnie tak, ale po cichu opcja nadal
    działała. Nie tak dawno bez problemu zaktualizowałem 7 do 10 na pececie.

  • 8. Data: 2022-03-17 18:24:02
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2022-03-16 o 18:51, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Jest jakaś opcja na zainstalowanie na tym urządzeniu jakiegoś aktualnego
    > systemu, najlepiej Linuksa z lekkimi okienkami?

    Sformatuj dysk całkowicie - odzyskasz trochę miejsca z partycji ukrytej
    i zainstaluj Win10 od zera. Jeżeli raz zainstalowałeś z powodzeniem i
    legalnie na danym urządzeniu Windows 10, to już masz przysługującą
    licencję. Z kilkoma komputerami zrobiłem upgrade Win7 -> WIn 10 w czasie
    pierwszego roku, gdy przysługiwała darmowa licencja na upgrade.
    Następnie z obrazu przywracałem Windows 7 i korzystałem przez koleje
    kilka lat, a po tych kilku latach instalowałem ponownie Windows 10.
    Nawet się nie zająkał o aktywację.

  • 9. Data: 2022-03-17 19:35:55
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2022-03-17 o 18:24, Poldek pisze:

> [...]
    > Następnie z obrazu przywracałem Windows 7 i korzystałem przez koleje
    > kilka lat, a po tych kilku latach instalowałem ponownie Windows 10.

    Ja bym - zanim zrobi format - na jego miejscu wyeksportował sterowniki,
    które mogą być specjalnie przygotowane w tej domyślnej instalce dla tego
    konkretnego modelu sprzętu, programem typu DriverBackup -
    <https://sourceforge.net/projects/drvback/> Potem może je sobie
    odtworzyć na Windows 10.

    K.

  • 10. Data: 2022-03-18 17:00:05
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2022-03-17 o 19:35, Krystek pisze:

> [...]
    > które mogą być specjalnie przygotowane w tej domyślnej instalce dla tego
    > konkretnego modelu sprzętu, programem typu DriverBackup -

    Razem z wirusem.

    --
    animka