  • 1. Data: 2012-02-29 22:00:07
    Temat: Megapiksele albo jakość - wybór należy do Ciebie. (małe podsumowanie :)
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    Witam.

    Podziękowania dla Krenauera za link:
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/

    To znakomita strona - mnóstwo wsparcia dla mojego podejścia,
    w dodatku popartego pomiarami, wykresami i masą cyferek do analizy...
    ("Mój ci on!" :))

    Zwrócę uwagę, że ww. pomiary w 100% potwierdzają wnioski płynące
    z mojej analizy badań matryc przez DxO, częściowo przedstawionych
    w zeszłorocznym zestawieniu (wykres na górze, zestawienie wyników
    na dole strony):
    http://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/571408
    7010/in/photostream/

    Co lepsza - nowa strona poszerza spektrum matryc w stosunku do DxO
    o matryce przemysłowe (pewnie dedykowane do astro), które wprost
    potwierdzają dotychczas tylko interpolowane przeze mnie wyniki na
    matryce naprawdę wielkopikselowe.

    =======================================
    * * * * * * * * * * * * * *

    Ciekawie wygląda np. taki KAF-4320 - 4,3 MPix na 5x5 cm, w sam raz
    na niepełnoklatkowy średni formacik. Pewnie bez Bayera - można by rzec:
    klasyka do nocnych kwadratów B&W... (Zawsze kwadrat! [głupcze...] :))
    BTW: Czy matryce astronomiczne mają w ogóle jakieś programy tematyczne?
    Może coś w rodzaju "gwiazdy nocą"? ;)

    Przy okazji odkryłem trzecią linię ewolucji matryc, zresztą
    historycznie bardzo starą, ale najbardziej izolowaną w rozwoju
    (odpowiednik kominów geotermalnych ;) (zupełnie jak nowo zdiagnozowana
    trzecia podstawowa gałąź ewolucji pierwotnych organizmów Archaea -
    wcześniej zaliczanych do bakterii, a okazało się, że genetycznie
    absolutnie im obcych [do trzeciej gałęzi, Eukariontów, należy cała
    "nasza" reszta: rośliny, zwierzęta, grzyby...]).

    Astronomia:
    max. rozdzielczości i czułości

    Reporterka:
    max. czułości i dynamiki

    Studio:
    max. tonalności i rozdzielczości

    Ww. artykuł został napisany pod kątem wymagań astronomii
    - ja gdy coś piszę o oczekiwaniach, to prawie zawsze pod kątem
    wymagań reporterki.

    Nb.: Miałem zamiar zrobić nową wersję swojego wykresu z nowo
    pomierzoną ponad dwudziestką nowych aparatów, bardziej praktyczną, bo
    wprost podającą wyniki matryc, w dodatku z podziałem na firmę oraz
    bagnet [a także rozmiar matrycy - to przez litość dla canonowych APS-H
    ;-) ], ale kilka tygodni po powieszeniu mojego wykresu DxO ukryło sporą
    część informacji (m.in. info o dacie wypuszczenia danego modelu) - jeśli
    jest to gdzieś u nich wciąż dostępne i wpadnie mi w oko, to może jeszcze
    wrócę do pomysłu.

    * * * * * * * * * * * * * *
    =======================================

    Zamiast szczegółowej analizy wspomnianego tekstu (tłumaczenie dla
    "nieparlatych"):
    http://translate.google.pl/translate?sl=auto&tl=pl&j
    s=n&prev=_t&hl=pl&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A
    %2F%2Fwww.clarkvision.com%2Farticles%2Fdigital.senso
    r.performance.summary%2F
    proponuję, aby do "wzrokowców" przemówiły obrazki (z pomiarów!):

    (zwracam uwagę, że nie wszystkie skale są liniowe, co nieco zaburza "geometrię"
    odniesień)

    Półprosta łącząca początek układu współrzędnych z wynikiem - im bardziej stroma,
    tym lepiej.

    - dla zwolenników rozdzielczości: od lewej.
    - dla zwolenników jakości: od góry.

    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/dynamic_range_a.gif
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/full_well_a.gif
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/aiq.clark.a.gif
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/digital_signal-to-noise-a.gif
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/unity_gain_1.gif
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/unity_gain_2.gif
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/low-light-sensitivity-factor-v1.g
    if
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/signal.density_1.gif
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/dynamic.range.density.gif
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/aiq-fll_1.gif

    Im dalej od początku układu współrzędnych, tym lepiej:

    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/dynamic_range_4cameras_2.gif
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/dynamic_range_3cameras+models_3.g
    if
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/adc+readnoise.gif
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/adc+readnoise.s70.gif

    Półprosta łącząca początek układu współrzędnych z wynikiem - im bardziej płaska,
    tym lepiej.

    - dla zwolenników rozdzielczości: od lewej.
    - dla zwolenników jakości: od dołu.

    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/read-noise-1.gif
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/read.noise.density_1.gif

    I wystarczy.

    pozdrawiam serdecznie

    /-/

    Mariusz [mr.]

    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    ladakhNAwp.pl

  • 2. Data: 2012-02-29 23:01:57
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-02-29 23:00, Mariusz [mr.] pisze:
    > http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/dynamic_range_a.gif

    Itd.
    Wolę jednak obserwacje rzeczywiste. Mają więcej wspólnego z prawdą,
    ponieważ uwzględniają także te czynniki, których na wykresach brak.
    Zupełnie jak z kobiecym biustem. Wielkość miski to nie wszystko.

    --
    pozdrawia Adam
    /człowiek na zdjęciu powinien być uśmiechnięty/

  • 3. Data: 2012-02-29 23:11:10
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> wrote:

> [...]
    > ponieważ uwzględniają także te czynniki, których na wykresach brak.
    > Zupełnie jak z kobiecym biustem. Wielkość miski to nie wszystko.

    No ale u mnie właśnie od obserwacji wszystko się zaczęło... :)

    Głupiutkie oko, nieskażone jeszcze żadną wiedzą ani hipotezami,
    zaczęło dostrzegać różnice na wysokoczułych samplach. Potem różnice
    zaczęły się układać we wzory i dziwnym trafem: podobne matryce
    (rozmiar/gęstość) dawały podobne wyniki. Aha!

    Dopiero później zabrałem się za DxO, itp. nadbudowę.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 4. Data: 2012-02-29 23:17:00
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-03-01 00:11, Mariusz [mr.] pisze:
> [...]
    > dostrzegać różnice na wysokoczułych samplach. Potem różnice zaczęły się
    > układać we wzory i dziwnym trafem: podobne matryce (rozmiar/gęstość)

    No bo mniej korelacja zachodzi. Tylko jednak estetyki, konkretnego
    kadru, oczekiwań i podobnych zjawisk policzyć nie sposób, a tam rozrzut
    może być spory, dużo większy niż to, co wychodzi ze wzorów.

    --
    pozdrawia Adam
    /gdy w towarzystwie chcę zabłysnąć, mówię: ''lorem ipsum dolor sit amet''/

  • 5. Data: 2012-02-29 23:20:50
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Tak w ogóle przeczytałem dopiero temat wątku - wydaje mi się, że w
    świetle tego, co pokazała Nokia, brzmi trochę głupio :)
    Ja wiem, że wykresy i nauka, ale sample wszyscy widzą...

    --
    pozdrawia Adam
    /lustro jest dla mnie źródłem chwil szczęścia i wzruszeń/

  • 6. Data: 2012-02-29 23:21:55
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    Mała korekta:

    Im bliżej do początku układu współrzędnych, tym lepiej:

    [mr.]

  • 7. Data: 2012-02-29 23:28:59
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> wrote:

    > Tak w ogóle przeczytałem dopiero temat wątku - wydaje mi się, że w
    > świetle tego, co pokazała Nokia, brzmi trochę głupio :)

    Po prostu jest jeszcze zmienna pt. "postęp technologiczny" - czego
    by nie pokazała Nokia, to ja i tak chcę to zobaczyć przy 6-12 MPix na FF
    zapakowane w GH1... :))

    BTW: Moje przeliczenia wyników DxO, dzięki uliniowieniu wszystkich
    parametrów pozwalają na łatwe interpolacje "co by było, gdyby..."
    - wyniki clarkvision dla dużych matryc potwierdzają słuszność
    tego podejścia:

  • 8. Data: 2012-02-29 23:36:34
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 2012-03-01 00:20, Janko Muzykant pisze:
    > Tak w ogóle przeczytałem dopiero temat wątku - wydaje mi się, że w
    > świetle tego, co pokazała Nokia, brzmi trochę głupio :)
    > Ja wiem, że wykresy i nauka, ale sample wszyscy widzą...

    Pomijając wszystko inne, konstrukcja Nokii jest chyba pierwszą,
    w której zoom cyfrowy nabiera nieco sensu.
    --
    We all go a little mad sometimes.
    Norman Bates

  • 9. Data: 2012-03-01 00:03:03
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> wrote:

    [...]
    > Po prostu jest jeszcze zmienna pt. "postęp technologiczny" - czego
    > by nie pokazała Nokia, to ja i tak chcę to zobaczyć przy 6-12 MPix na
    > FF zapakowane w GH1... :))

    Dodam jeszcze, że cała ta wiedza, pomiary, obliczenia, pokazują
    tylko jedno, a mianowicie to iż:

    == NIE MA NIC ZA DARMO ==

    Możliwość rejestrowania (zmierzenia) przez matrycę wysokiego
    kontrastu, dokładności rejestrowania odcieni (tonalność), wysokiego
    wzmocnienia sygnału (czułość) oraz wysokiej rozdzielczości kątowej
    (gęstość pikseli) są wzajemnie ze sobą powiązane: dając czegoś więcej,
    czegoś innego w zamian będzie mniej.

    Dlatego tak zdradliwa jest pogoń producentów za megapikselami
    - przez to "reporterzy", "streeterzy" (oraz miliony pstrykaczy pt.
    "tu byłem") nie dostają tego, na czym powinno najbardziej im zależeć.

    Jednocześnie megapiksele powinni pokochać fotografowie studyjni
    oraz astronomowie - tym z kolei wysoka dynamika nie jest właściwie
    do niczego potrzebna...

    [mr.]