  • 1. Data: 2009-09-05 11:29:27
    Temat: Moduł GPS zamókł...
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Przez moją kompletną bezmyślność straciłem urządzenie. Wczoraj lub
    przedwczoraj testowałem na sowim PDA program SatCE służący do ustalania
    pozycji wybranych satelitów na niebie. Ponieważ mój odbiornik GPS na
    Bluetooth nie łapie zasięgu w budynkach musiałem położyć go na parapecie
    a po wszystkim o nim... zapomniałem. :/
    Dzisiaj w nocy padał deszcz i rano wyglądając przez okno przeżyłem szok
    - odbiornik leżał na parapecie w kropelkach deszczu. Nie działał,
    chociaż trudno stwierdzić czy to wina rozładowanej wcześniej baterii czy
    spalenia. Szybko wytarłem obudowę i zdjąłem klapkę baterii - tam raczej
    nie przedostała się woda. Natomiast po otwarciu obudowy zauważyłem, że
    kropelki pojawiły się jednak w środku przy brzegach PCB. Wyjmując ją
    przeżyłem jeszcze drugą chwilę grozy, gdyż penseta którą podważałem
    obudowę omsknęła mi się. Zauważyłem, że w tym miejscu są dwa punkty
    lutownicze oznaczone C13 pomyślałem więc, iż prawdopodobnie
    "wymontowałem" właśnie jakiś kondensator SMD. Jednak gdy dokładniej się
    przyjrzałem na całej płytce jest więcej niewykorzystanych padów.

    Tak więc wyjąłem płytkę i rozłożyłem wszystkie elementy pozwalając im
    wyschnąć. Czy jednak jest sens próbować? Czy sprawa nie jest z góry
    przesądzona i podpinając ładowarkę USB zobaczę tylko iskry i poczuje
    zapach palonego plastiku i PCB? :/ Jest jakakolwiek nadzieja w takich
    wypadkach?

  • 2. Data: 2009-09-05 11:40:19
    Temat: Re: Moduł GPS zamókł...
    Od: Jurij Atarov <a...@c...gov>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > przesądzona i podpinając ładowarkę USB zobaczę tylko iskry i poczuje
    > zapach palonego plastiku i PCB? :/ Jest jakakolwiek nadzieja w takich

    Jasne, że warto próbować. Może tylko bateria padła. Są jakieś zacieki na
    PCB?

    Pomysły, które mi przychodzą w wypadku, gdyby nie działało:
    - przemycie płytki spirytusem
    - wanna ultradźwiękowa i hot-air, ale to raczej po znajomości, bo tak
    normalnie to może się nie opłacać.

    Mój GPS czasami się nie włącza (a ma taki prosty mechaniczny
    przełącznik), ale jestem za leniwy żeby sprawdzić co jest przyczyną.
    Wystarczy czymś w niego uderzyć (np stołem ;)) i działa.

    Pozdrawiam!

  • 3. Data: 2009-09-05 11:44:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jurij Atarov pisze:

    > Jasne, że warto próbować. Może tylko bateria padła. Są jakieś zacieki na
    > PCB?

    Tak, taki bardziej widoczny koło diody LED informującej o połączeniu BT
    oraz mniejszy koło włącznika.

  • 4. Data: 2009-09-05 11:45:04
    Od: Jurij Atarov <a...@c...gov>

    Atlantis pisze:

    > Tak, taki bardziej widoczny koło diody LED informującej o połączeniu BT
    > oraz mniejszy koło włącznika.

    Wydaje mi się, że warto by było jakoś to przemyć przed odpaleniem, ale
    jak, żeby pozbyć się małych zanieczyszczeń to nie wiem. Spirytusem i
    zostawić aż odparuje?
    Z tymi zaciekami/zanieczyszczeniami to jest taki problem, że one mogą
    tworzyć dodatkowe pojemności, itp, zmieniające działanie układu. W
    skrajnych wypadkach prowadzi to do uszkodzenia płytki przy próbie
    uruchomienia.

  • 5. Data: 2009-09-05 11:56:19
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jurij Atarov pisze:

> [...]
    > tworzyć dodatkowe pojemności, itp, zmieniające działanie układu. W
    > skrajnych wypadkach prowadzi to do uszkodzenia płytki przy próbie

    Na razie wytarłem ten większy delikatnie za pomocą bardzo miękkiej
    szmatki. Podłączyłem samą płytkę (bez baterii) do zasilacza USB na kilka
    sekund. Diody się zaświeciły wskazując zasilanie, włączony Bluetooth
    oraz szukanie sygnału GPS. Chyba dobry znak?

  • 6. Data: 2009-09-05 11:59:15
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > pozycji wybranych satelitów na niebie. Ponieważ mój odbiornik GPS na
    > Bluetooth nie łapie zasięgu w budynkach musiałem położyć go na parapecie

    Udaj się do na prawdę solidnego serwisu gsm.
    Utopione komórki da się uratować, to czemu nie odbiornik gps?

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 7. Data: 2009-09-05 12:09:47
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    > sekund. Diody się zaświeciły wskazując zasilanie, włączony Bluetooth
    > oraz szukanie sygnału GPS. Chyba dobry znak?

    Daj mu więcej czasu na wyschnięcie. Ślady wilgoci mogą jeszcze pokutować
    pod scalakami i za jakiś czas (pod pradem) wyjdą w postaci zielonej
    korozji. Niech poleży kilka dni w suchym i przewiewnym miejscu.
    Ewentualnie (jak już kolega radził) do serwisu GSM, gdzie wykąpią w
    wanience ultradźwiękowej i osuszą.
    Maciek
    P.S.: Moze ten Twój GPS jest wodoszczelny, tylko nie doczytałeś w
    instrukcji? Zacieki czasami pozostają po procesie mycia płytki, więc
    wcale nie musiały się pojawić po deszczu.

  • 8. Data: 2009-09-05 12:10:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Zygmunt M. Zarzecki pisze:

    > Udaj się do na prawdę solidnego serwisu gsm.
    > Utopione komórki da się uratować, to czemu nie odbiornik gps?

    Hmm... Podłączyłem teraz płytkę na kilka minut. PDA złapał połączenie z
    modułem przez BT. Nie wiem jeszcze jak wygląda kwestia GPS, gdyż jak
    mówiłem w mieszkaniu nigdy nie łapał. Poczekam jeszcze aż woda wyparuje
    z zakamarków obudowy i złożę w całość.
    Może zadziała...

  • 9. Data: 2009-09-05 12:13:13
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Maciek pisze:

    > P.S.: Moze ten Twój GPS jest wodoszczelny, tylko nie doczytałeś w
    > instrukcji? Zacieki czasami pozostają po procesie mycia płytki, więc
    > wcale nie musiały się pojawić po deszczu.

    Ślady wody widziałem w rogach obudowy,więc całkowicie wodoszczelny z
    pewnością nie jest. Zdziwiłem się jednak, że nie było jej pełno
    wewnątrz. ;) Zrobiłem teraz dłuższy test i faktycznie wygląda na to, że
    działa do tego stopnia, iż łączy się z PDA po BT.
    Zgodnie z twoją radą zostawię go w jakimś przewiewnym miejscu.

    BTW kąpiel w takiej wanience ultradźwiękowej w serwisie przypadkiem nie
    wyjdzie mnie drożej niż zakup nowego? ;)

  • 10. Data: 2009-09-05 12:22:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > Zgodnie z twoją radą zostawię go w jakimś przewiewnym miejscu.

    Na parapecie?

    --
    Jarek