  • 1. Data: 2009-05-12 10:05:09
    Temat: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello,

    Zarzuciłem taki sobie wątek na Elektrodzie i przeszedł bez echa:

    ===8<===
    Co jakiś czas wracają pytania o samodzielną budowę samochodowego
    zasilacza ATX. Przyjrzałem się dostępnym rozwiązaniom i nie zachwyciły
    mnie one. Najpopularniejsze opierają się na dość zaskakujących
    założeniach:
    - brak stabilizacji 12V
    - brak izolacji galwanicznej między wejściem a wyjściem
    - proste przetwornice step-down 5V i 3.3V
    - brak rozwiązań umożliwiających bezpieczne zamknięcie systemu przy spadku napięcia
    na wejściu.

    Po długim dumaniu wyszło mi, że tak naprawdę warte przemyślenia jest
    zaprojektowanie modułowego zasilacza, umożliwiającego rozbudowę i
    dostosowanie do rzeczywistych potrzeb.

    Na początek chcę zaprojektować trzy moduły podstawowe:

    1. Przetwornica +5VSB (2A) z układem start-stop, power-good oraz
    kontrolą napięcia wejściowego z układem buforowym umożliwiającym
    podłączenie małego akumulatora żelowego służącego jako zapas energii
    na czas awaryjnego zamykania systemu.

    2. Przetwornica 10-15V DC/12V DC 10A (120W) - służąca jako zasilanie
    podstawowe 12V, zasilanie dodatkowe karty graficznej oraz zasilanie
    dla kolejnego modułu:

    3. Przetwornica step-down 5V 5A i 3.3V 5A

    Kolejnym modułem - opcjonalnym może być moduł przetwornicy 10-15V
    DC/12V DC połączony z przetwornicą step-down 5V 5A - do zasilania
    napędów.

    Założeniem jest możliwość równoległego łączenia wyjść poszczególnych napięć.
    ===8<===

    Zapraszam do dyskusji :)

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 2. Data: 2009-05-12 10:19:03
    Temat: Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

> [...]
    > kontrolą napięcia wejściowego z układem buforowym umożliwiającym
    > podłączenie małego akumulatora żelowego służącego jako zapas energii

    Wydaje mi się że można sobie darować akumulator. Można skorzystać z
    samochodowego. Warunek: wpięcie zasilacza "przed stacyjkę". Czasami, ale nie
    zawsze może być to gniazdo zapalniczki. Jeżeli pobory miałyby sięgać jak
    poniżej to i tak wychodzi dedykowane zasilanie.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2009-05-12 11:01:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Desoft,

    Tuesday, May 12, 2009, 12:19:03 PM, you wrote:

> [...]
    > zawsze może być to gniazdo zapalniczki. Jeżeli pobory miałyby sięgać jak
    > poniżej to i tak wychodzi dedykowane zasilanie.

    A co zrobisz podczas rozruchu? Ciężkiego, zimą...
    Poza tym - nie planuję umieszczania tego akumulatora w samym zasilaczu
    - ma być tylko możliwość jego podłączenia.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2009-05-12 12:51:44
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > A co zrobisz podczas rozruchu? Ciężkiego, zimą...
    > Poza tym - nie planuję umieszczania tego akumulatora w samym zasilaczu
    > - ma być tylko możliwość jego podłączenia.

    Zatrzaskiwać power good z napięcia stacyjki. Uruchopmienie komputera
    odbywałoby się po odpaleniu samochodu. Nawet dałoby się wyłączać go
    gaszeniem silnika, są takie płyty. Przy 120W poboru bez pracującego silnika
    wogóle to niezdrowo dla akumulatora.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2009-05-12 13:16:34
    Od: Marcin Łukasik <.marcin.@.milea.pl.>

    RoMan Mandziejewicz pisze:
    > Hello,
    >
    > Zarzuciłem taki sobie wątek na Elektrodzie i przeszedł bez echa:
    [..]

    Dawno dawno temu, gdy grajki mp3 trzeba było zdzierać z USA (i to nie na
    pamięci tylko CD...) zrobiłem sobie taki komputerek do samochodu z
    grajkiem mp3, na linuksie.
    (http://milea.pl/shakey/_c_mp3_b.jpg)
    Wkurzające było uruchamianie systemu, bo jednak z 30-60s trzeba było
    poczekać (no dobra, startowały niepotrzebne usługi, ale i tak chwilę to
    trwa).
    Miałem zrobione tak, że po wyłączeniu silnika wyłączał się LCD, ale
    komputer dalej chodził; LCDka można było włączyć przyciskiem. Wyłączał
    (zamykał system) dopiero po 5 minutach.
    To IMHO było dobre rozwiązanie, jak się szło do kiosku kupić gazetę czy
    fajki; nie trzeba było czekać na ponowne uruchomienie.

    m.

    --
    Milea Wireless Communications, http://milea.pl
    Anteny WiFi, UMTS, kable, zlacza, akcesoria.

    ``Be who you are and say what you feel, because those who mind don't
    matter and those who matter don't mind.''

  • 6. Data: 2009-05-12 13:17:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Desoft,

    Tuesday, May 12, 2009, 2:51:44 PM, you wrote:

    [...]

    > Zatrzaskiwać power good z napięcia stacyjki. Uruchopmienie komputera
    > odbywałoby się po odpaleniu samochodu.

    Jasne. A jak zgaśnie Ci na skrzyżowaniu? Nie każdy ma automatyczną
    skrzynię biegów i nawet dobremu kierowcy czasem się zdarzy zgasić
    zamiast ruszyć...

    > Nawet dałoby się wyłączać go gaszeniem silnika, są takie płyty.

    Jasne. I tak ma być. Ale niekoniecznie musi to oznaczać zakaz
    włączenia przy wyłączonym silniku. I niekoniecznie uruchamianie
    silnika musi się łączyć z restartem komputera.

    > Przy 120W poboru bez pracującego silnika wogóle to niezdrowo dla
    > akumulatora.

    Bez przesady. Po to ma być ostrzeganie o niskim napięciu akumulatora,
    zeby użytkownik nie przegiął.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2009-05-12 18:22:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft napisał:

    > Przy 120W poboru bez pracującego silnika wogóle to niezdrowo
    > dla akumulatora.

    Do czego w samochodzie komputer pobierający 120W? To jakiś klaster
    obliczający rozwiązania problemu komiwojażera?

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2009-05-12 19:09:44
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Do czego w samochodzie komputer pobierający 120W? To jakiś klaster
    > obliczający rozwiązania problemu komiwojażera?

    Mój laptop pobiera 4,75A przy 19V. Sporo.
    Maciek

  • 9. Data: 2009-05-12 19:39:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciek, wkładając w to wiele energii, napisał:

    > Mój laptop pobiera 4,75A przy 19V. Sporo.

    Pobiera, czy ma tak napisane na tabliczce przyklejonej na spodzie?

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2009-05-12 20:28:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    Tuesday, May 12, 2009, 9:39:02 PM, you wrote:

    > Pobiera, czy ma tak napisane na tabliczce przyklejonej na spodzie?

    Chwileczkę - a jakie to ma znaczenie?

    Ja nie zakładam, że komputer ma _stale_ pobierać 120W. Zakładam, że
    ten moduł ma sobie z taką mocą poradzić. Choćby podczas startu
    systemu, gdy rozkręcają się napędy.
    Poza tym - po to w założeniu przyjąłem modułową konstrukcję z
    możliwością zrównoleglania, żeby nawet maniak gier mógł z klocków
    zbudować sobie zasilacz, który da radę jego wypasionej płycie z
    jeszcze bardziej wypasioną grafiką, która wymaga tylko dla siebie 12V
    15A. Bo są takie.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl