  • 1. Data: 2009-02-06 19:31:03
    Temat: Nierdzewka
    Od: OneiroO <o...@o...pl>

    Witam,

    Przeczytałem gdzieś, że nierdzewni nie można szorować/drapać, bo straci
    swoje właściwości.

    Mi się wydaje, że nierdzewka "działa" na tej zasadzie, że tworzę się
    tlenki/warstwy na powierzchni. Po ich zdrapanie tworzą się ona na nowo
    (np. łącząć tlen z otoczenia). Prawda to, czy mi się tylko wydaje.

    PS. Gwoli ściśliwości - coś takiego jak stal nierdzewna nie istnieje,
    każda koroduje.

    Pozdrawiam, Krzysiek

  • 2. Data: 2009-02-06 20:35:45
    Temat: Re: Nierdzewka
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "OneiroO" <o...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (np. łącząć tlen z otoczenia). Prawda to, czy mi się tylko wydaje.
    >
    > PS. Gwoli ściśliwości - coś takiego jak stal nierdzewna nie istnieje,

    Bzdura
    nierdzewka to nierdzewka mozesz ciac drapac szorowac i wlasciwosci nie
    zmieni
    co najwyzej wyglad ;-)
    koroduje owszem tylko kilkaset razy wolniej niz zwykla stal

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 3. Data: 2009-02-06 20:38:37
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > (np. łącząć tlen z otoczenia). Prawda to, czy mi się tylko wydaje.
    >
    > PS. Gwoli ściśliwości - coś takiego jak stal nierdzewna nie istnieje,

    tu masz definicje z wiki
    Stal nierdzewna (zwana także INOX lub nierdzewka) - stal nierdzewna
    zaliczana jest do grupy stali o specjalnych właściwościach
    fizykochemicznych, a mianowicie do stali odpornych na korozje ze strony np.:
    czynników atmosferycznych (korozja gazowa), rozcieńczonych kwasów, roztworów
    alkalicznych (korozja w cieczach). Nierdzewność uzyskuje się poprzez
    wprowadzenie do stali odpowiednich dodatków stopowych. W przypadku stali
    chromowej nierdzewnej jest to chrom (Cr). Należy jeszcze nadmienić, że stal
    staje się nierdzewną, gdy zawiera więcej jak 13%Cr. Ma to ścisły związek ze
    skokową zmianą potencjału elektrochemicznego, który można zaobserwować na
    wykresie: potencjał elektrochemiczny//zawartość chromu w stali (pomiędzy
    12%Cr a 14%Cr). Stale nierdzewne podlegają obróbce cieplnej (hartowanie,
    odpuszczanie).

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 4. Data: 2009-02-06 22:47:12
    Od: Konrad Anikiel <...@...c>

    OneiroO pisze:
    Nawet bym odpowiedział, ale... skoro nie ma głupich pytań, to może twoje
    są tylko nieprecyzyjne :-)

    1. Jaki gatunek tej nierdzewki tam masz?
    2. Czym chcesz ją szorować i w jakim celu?
    3. Co potem chcesz z nią robić i w jakim środowisku używać?

    Konrad

  • 5. Data: 2009-02-09 16:06:05
    Od: OneiroO <o...@o...pl>

    Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    >
    > 1. Jaki gatunek tej nierdzewki tam masz?
    > 2. Czym chcesz ją szorować i w jakim celu?
    > 3. Co potem chcesz z nią robić i w jakim środowisku używać?

    Witam,

    Nie wiem co za gatunek - tekst z którego pochodzi moje zapytanie to
    katalog castoramy i podejrzewam, że chodziło o sprzęt AGD z "nierdzewki".

    Szorować - pewnie jakąś gąbką :), a środowisko kuchenne.

    Pozdrawiam, Krzysiek

  • 6. Data: 2009-02-09 17:13:01
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 9 Feb, 16:06, OneiroO <o...@o...pl> wrote:

> [...]
    > katalog castoramy i podejrzewam, że chodziło o sprzęt AGD z "nierdzewki".
    >
    > Szorować - pewnie jakąś gąbką :), a środowisko kuchenne.

    No cóż, sprzęt AGD robi się z różnych gatunków stali, od blach
    austenitycznych, duplexowych, ferrytycznych, do martenzytycznych
    odlewów, być może gdzieś ludzie i maragingów do czegoś zaczynają
    używać...
    Tak czy siak, przeszorowanie spasywowanego zlewu z 201 to nie to samo
    co elektropolerowanego bębna pralki z 304 ani jej szczotkowanej (i
    podtrawianej) obudowy z 430. Ani korpusu maszynki do mięsa odlewanego
    z duplexu, a nawet sprężyny w maszynce do mięsa z jakiegoś
    sprężynowego martenzytycznego drutu. Nie ma ogólnej reguły, bo nie ma
    jednej nierdzewki.
    Konrad