  • 1. Data: 2009-02-05 22:51:10
    Temat: Instalacja pomiaru temperatury
    Od: "CRAY" <c...@w...pl>

    Witam,

    Poszukuje możliwie najtańszego sposobu wykonania instalacji pomiaru
    temperatury, w której pracować będzie 17 czujników, 9 do 100 C reszta do
    maksymalnie 900 C. Chciałbym, aby była możliwość rejestracji temperatury -
    zmian w przedziale czasu, oraz wyświetlania na bieżąco na miernikach
    zamontowanych na szynie din lub w tablicy. Funkcje rejestracji przewiduje w
    późniejszym terminie chyba ze uda mi się wykonać całość instalacji w jakimś
    sensownym budżecie. Cześć mierników musi mieć funkcje regulacji temperatury,
    tzn np. uruchamiania wentylatorów po przekroczeniu określonej temperatury -
    po spadku poniżej wentylator się wyłączy. Co mnie zastanawia - na allegro są
    termostaty w cenie ok. 110 zl z czujnikiem do 110 C w formie miernika do
    montażu w szafie a same mierniki - wyświetlają jedynie aktualna temperaturę,
    kosztują prawie 2 x więcej. Czy taki miernik/termostat czymś się różni od
    zwykłego miernika oprócz dodania w przypadku tego pierwszego funkcji
    sterowania jakimś urządzeniem? Nie chciałbym w przyszłości wymieniać takich
    mierników/termostatów, ale urządzenia, które znalazłem, - które mają
    możliwość rejestracji są dość drogie. Może ktoś przerabiał podobny temat i
    orientuje się, jakie rozwiązanie jest najkorzystniejsze cenowo? Do niższej
    temperatury chciałbym zastosować takie czujniki-
    http://thermoplus.pl/produkt-PTC-43-1-129.html .Problem w tym ze wszystkie
    miejsca pomiarowe znajdują się rurach stalowych DN 65 ,pytanie jak taki
    czujnik zamontować ? Pierwsze, co mi przychodzi do głowy to opaska stalowa -
    czujnik kładę wzdłuż rury i dociskam opaską, tylko czy taki sposób montażu
    nie wpłynie znacząco na prawdziwe wskazania temperatury? Może takie miejsce
    montażu powinno być czymś osłonięte? Powietrze opływające czujnik od góry -
    naprzeciw miejsca styku z rura, będzie znacznie chłodniejsze i może
    fałszować wynik. Może ktoś podsunie jakiś pomysł? Co do wyższych temperatur,
    planuje zastosować termopary typu K , wiem ze jest możliwość wykonania
    takiej termopary o grubości np. 1-1,5 mm , więc ją również mógłbym
    zamontować w podobny sposób ale problem będzie taki sam, choć mniejszy z
    racji mniejszej średnicy i mniejszej powierzchni po której będzie przepływać
    powietrze, jak w przypadku czujnika który podesłałem. Z góry dziękuję za
    wskazówki, co do ew namiaru na niedrogie urządzenia tego typu oraz wskazanie
    optymalnego sposobu montażu czujników.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-02-05 23:15:42
    Temat: Re: Instalacja pomiaru temperatury
    Od: " sok marchwiowy" <s...@N...gazeta.pl>

    CRAY <c...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > wskazówki, co do ew namiaru na niedrogie urządzenia tego typu oraz wskazanie

    najtaniej to jakieś mocne Pentium 100 i karta do pomiaru temperatury. Tylko
    czy teraz kupi się taki komputer? Dokąd nie napiszesz do czego to ma być to
    tylko tacy co się nudzą będą odpisywali. A najtańszy sposób to ile. 1000 zł
    czy 20 000 zł?.

  • 3. Data: 2009-02-05 23:25:20
    Od: "CRAY" <c...@w...pl>

> [...]
    > czy teraz kupi się taki komputer? Dokąd nie napiszesz do czego to ma być
    > tylko tacy co się nudzą będą odpisywali. A najtańszy sposób to ile. 1000

    Witam,

    Do czego ma to służyć już napisałem, co do wyceny powiem tak, dostałem
    ofertę na taki układ za ca. 7000 zl, ale bez wyświetlania w czasie
    rzeczywistym na tablicy, tylko zapis do komputera. Na obecnym etapie taka
    kwota jest dla mnie za wysoka poza tym ww. rozwiązanie nie spełnia
    podstawowego kryterium, czyli wyświetlania danych na bieżąco.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-02-07 08:06:31
    Od: "Adrian S." <n...@w...pl>

    sok marchwiowy wrote:

    > najtaniej to jakieś mocne Pentium 100 i karta do pomiaru temperatury.

    np podłączany pod COM adapter do czujników typu Dallas DS1820. To będzie
    naprawdę tanie (powiedzmy komputer 200zł, zrobienie karty 50zł, czujniki są
    po kilka złotych, do tego okablowanie, oraz z pół dnia na konfigurację tego
    komputera - instalacja Linuksa, serwera www, programu zbierającego
    statystyki i robiącego wykresy.

    --
    Adrian Socho
    "dyskietki? Chodzi o te małe plastikowe kwadraciki

  • 5. Data: 2009-02-07 12:10:44
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 07 Feb 2009 09:06:31 +0100, Adrian S. wrote:
    > np podłączany pod COM adapter do czujników typu Dallas DS1820. To będzie
    >naprawdę tanie (powiedzmy komputer 200zł, zrobienie karty 50zł, czujniki są
    >po kilka złotych,

    Ale tylko do 150 C, moze nawet mniej.

    J.