  • 1. Data: 2009-01-09 17:00:43
    Temat: Niesłyszalny unifon
    Od: Lejak <n...@c...pl>

    Osoba niedosłysząca (przede wszystkim dźwięków wysokotonowych, ale i
    zbyt cichych) nie słyszy już dźwięku wywołania unifonu. Dzwonek
    wymieniłem, z unifonem nie wiem, co zrobić. Instalacja 2-przewodowa w
    dużym bloku, unifon Cyfral TCL (http://www.cyfral.pl/cyfral/tcl.htm). W
    niewielkim sklepie sprzedawca pokazał mi dość dużą czarną skrzynkę,
    którą można podłączyć do sieci domofonowej, by razem z unifonem dzwonił
    dołączony do skrzynki niezależny dzwonek/gong (spośród których już
    łatwiej dobrać doświadczalnie taki, który będzie słychać i będzie można
    rozróżnić od dzwonka drzwiowego). Nie znam nazwy tej"skrzynki", więc nie
    wiem nawet, za czym googlować, poza tym przeraża mnie jej wielkość
    (gabaryty nieco inne, ale ogólnie wielkości zbliżonej do unifonu) i
    czarny kolor.

    Czy ktoś może mi podpowiedzieć, za czym mam googlować, żeby zorientować
    się, czy da się dobrać coś mniejszego, bardziej estetycznego (gdyby
    trudno było schować w jakimś kącie), jak to podłączyć samemu,
    ewentualnie podsunąć jakieś inne (gotowe) rozwiązania problemu
    słyszalności sygnału wywołania?

    --
    Lejak
    n...@c...pl

  • 2. Data: 2009-01-09 19:19:34
    Temat: Re: Niesłyszalny unifon
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@g...internetdsl.tpnet.pl>

    Lejak wrote:

> [...]
    > wymieniłem, z unifonem nie wiem, co zrobić. Instalacja 2-przewodowa w

    > ewentualnie podsunąć jakieś inne (gotowe) rozwiązania problemu

    poszukalem schematu i widze ze 'przerobka' bedzie na tyle prosta ze nie ma
    sensu szukac 'gotowca' :

    http://www.cyfral.pl/cyfral/zip/tcl.jpg

    spogladajac na schemat 'odbiornika' unifonu widac ze sygnal
    wywolania 'idzie' linia i jest generowany w 'nadajniku' na klatce.

    o tym czy sygnal ma zaswiecac diode LED i sterowac sluchawka decyduje
    przelacznik SW2 .
    uklad wiec wrecz prosi sie o zwyczajne zamontowanie transoptora w miejsce
    diody LED1.

    prostsza opcja moze byc przeciecie sciezki za dioda D5 , i podlaczenie do
    niej glosnika (ktorego 'minus' bedzie podlaczony do masy)

    jesli chcemy uzyc 'gotowca' to moze poszukac jakiegos urzadzenia sterowanego
    np. optotriakiem lub transoptorem i pociagnac kabelki sterujace dioda tegoz
    transoptora tak zeby zastapic diode LED1, dla 'bezpieczenstwa' w szereg
    dodajac opornik 10ohm i kondensator 470uF (zeby wyeliminowac przenoszenie
    sygnalu wywolania na urzadzenie sterowane).

    optotriak moze sterowac bezposrednio dzwonkiem/jakimkolwiek urzadzeniem
    zasilanym z sieci 220V .
    niestety nie mam pomyslu co mozna kupic gotowego , jakies 'sterowanie
    swiatlem z peceta' to w tym kierunku...