  • 1. Data: 2009-01-09 12:36:07
    Temat: silnik elektryczny 24 v a zasilanie 12 v (DC)
    Od: "don" <d...@w...pl>

    wiam,

    na allegro można kupić tanio bo w granicach 150 zł silnik elektryczny 24 v
    ok. 350 W 19A.

    Co się stanie, gdy taki silnik podłączy się do zasilania 12 V? Czy może to
    go zepsuć? Czy tylko parametry jego spadną?

  • 2. Data: 2009-01-09 13:12:10
    Temat: Re: silnik elektryczny 24 v a zasilanie 12 v (DC)
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > na allegro można kupić tanio bo w granicach 150 zł silnik elektryczny 24 v
    > ok. 350 W 19A. Co się stanie, gdy taki silnik podłączy się do zasilania 12
    > V? Czy może to go zepsuć? Czy tylko parametry jego spadną?

    Zepsuć nie. Może co najwyżej w ogóle nie ruszyć. A nawet jak ruszy to w
    zasadzie nie będzie z niego żadnego pożytku :-)

  • 3. Data: 2009-01-09 13:49:04
    Od: " " <w...@N...gazeta.pl>

    Robert_J <r...@w...pl> napisał(a):

    > Zepsuć nie. Może co najwyżej w ogóle nie ruszyć. A nawet jak ruszy to w
    > zasadzie nie będzie z niego żadnego pożytku :-)

    Nie żartuj sobie.
    Ruszy przy kilku voltach, przy 12 będzie miał ok połowy nominalnych obrotów
    i kilkadziesiąt Watów mocy.

  • 4. Data: 2009-01-09 14:06:32
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Ruszy przy kilku voltach, przy 12 będzie miał ok połowy nominalnych
    > obrotów
    > i kilkadziesiąt Watów mocy.

    Rzeczywiście będzie miał mniejsze obroty i moc mu spadnie.

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ba99da88aebadc54
    .html

    Ten silnik, który jest na 40V zasilałem z akumulatora, nawet kręcił szybko i
    moc widać, że też ma, no ale aku daje duży prąd.

    A ja mam odwrotny problem, bo ten właśnie silnik 40V zasilam z
    transformatora, który daje 55V - tyle zmierzyłem. Zasilam przez mostek 50A,
    no i wczoraj podczas chwilowej pracy zaczął topić izolację przewodu
    wyprutego z instalki samochodowej, więc widać, że prąd był spory.

    I teraz pytanie:

    Kupiłem taki regulator:

    Czy mam podłączyć przez regulator tylko wirnik czy też wirnik i stojan?
    Wydaje mi się, że tylko wirnik, bo stojan bierze malutki prądzik - cienkie
    kabelki a wirnik duży prąd - grube kable.

    Jak będzie maksymalne pole magnetyczne podłączonego bez regulacji stojanu to
    starczy mnieszy prąd wirnika do kręcenia.

    Mam rację czy znajduję się w mylnym błędzie?

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 5. Data: 2009-01-09 14:39:05
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 09 Jan 2009 15:06:32 +0100, Agent 0700 napisał(a):

> [...]
    > Wydaje mi się, że tylko wirnik, bo stojan bierze malutki prądzik - cienkie
    > kabelki a wirnik duży prąd - grube kable.
    To kupiles silnik bocznikowy albo bocznikowo-rownolegly?

    --
    Jaroslaw "Jaros" Berezowski

  • 6. Data: 2009-01-09 14:51:44
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > To kupiles silnik bocznikowy albo bocznikowo-rownolegly?

    Taki był w podajniku, nie wiem jaki to jest.

  • 7. Data: 2009-01-09 15:32:58
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 09 Jan 2009 15:51:44 +0100, Agent 0700 napisał(a):

    > Taki był w podajniku, nie wiem jaki to jest.
    To warto sie zorientowac, bo sterowanie predkoscia jest nieco inne dla
    roznych typow.
    Piszesz ze uzwojenia maja rozna grubosc drutu, co sugeruje bocznikowy. Dla
    szeregowego sa zazwyczaj jednakowe.

    --
    Jaroslaw "Jaros" Berezowski

  • 8. Data: 2009-01-10 22:41:17
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jan 9, 1:36 pm, "don" <d...@w...pl> wrote:

> [...]

    > Co się stanie, gdy taki silnik podłączy się do zasilania 12 V? Czy może to
    > go zepsuć? Czy tylko parametry jego spadną?

    Jesli to silnik z magnesami trwalymi w stojanie, to obroty biegu
    jalowego spadna o polowe, maksymalny moment obrotowy pozostanie ten
    sam, moc znamionowa spadnie ca. 2x (bo obroty spadly o polowe).

    Jesli to silnik bocznikowy (stojan uzwojony i polaczony rownolegle z
    wirnikiem) to moment znamionowy spadnie o polowe, obroty jalowe
    zostana ca. na miejscu, ale beda pod obciazeniem spadac 2x silniej,
    niz przy 24V, moc spadnie do polowy.
    --
    Marek Lewandowski

  • 9. Data: 2009-01-10 22:53:34
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jan 9, 3:06 pm, "Agent 0700" <k...@w...pl> wrote:

> [...]
    > no i wczoraj podczas chwilowej pracy zaczął topić izolację przewodu
    > wyprutego z instalki samochodowej, więc widać, że prąd był spory.

    http://groups.google.com/group/pl.misc.elektronika/m
    sg/888b7bbd097ca644
    tak od polowy mniej wiecej.
    Napiecie nie ma nic do mocy, przeciazasz silnik w aplikacji
    najprawdopodobniej (moment obrotowy obciazenia)
    --
    Marek Lewandowski