  • 1. Data: 2011-05-15 17:04:47
    Temat: Niezgodnosc opisu z rzeczywistoscia przy kupnie samochodu
    Od: jh <n...@s...com>

    Trochę nawiązując do mojego poprzedniego pytania o ESP, ASR i dodatki
    oraz rozważając zakup auta nowego/używane, gdybam (hipotetycznie):

    Kupuję samochód używany na podstawie ogłoszenia, w którym wymienione są
    te wszystkie elementy. Przy mnogości opcji i nieznajomości obsługi
    wszystkich tych elementów w samochodzie mogę przeoczyć ich brak. Jeśli
    sprzedawca twierdzi, że są - zakładam, że faktycznie są (nie wiem, czy
    dobry przykład, ale chociażby owe ESP, kontrola trakcji, których
    obecności przecież nie sprawdzam, no bo jak...; no i pomijam tak
    oczywiste elementy jak klima etc.), kupuję, dostaję fakturę. Potem np.
    biorę podręcznik obsługi otrzymany przy zakupie i nie mogę się doszukać
    w samochodzie jakiegoś elementu. A stan techniczny tego, co jest - jest
    zgodny z opisem (np. "100% bezwypadkowy"), bo to przecież można
    sprawdzić w serwisie.
    Patrzę w te zapiski w umowie kupna-sprzedaży samochodu i tam jest mowa o
    tym, że kupującemu jest znany stan techniczny, ale nie ma mowy o
    dokładnej znajomości wszystkich elementów wyposażenia. Czy w takiej
    sytuacji zasadne jest kierowanie sprawy do sądu, jeżeli sprzedawca nie
    zechce zwrócić pieniędzy lub chociażby ich części za niezgodność z
    opisem? Zakładam, że ważność tych braków jest na poziomie wspomnianego
    ESP, czy sensorów deszczu, świateł. Czy sąd traktuje to jako nie
    sprawdzenie przez kupującego wszystkich tych detali i jego błąd, czy
    oszustwo ze strony sprzedającego, który świadomie umieścił ogłoszenie
    niezgodne ze stanem rzeczywistym? Przy czym, sprzedawcy chyba dosyć
    często wrzucają mechanicznie te ogłoszenia, kopiując opisy z innych
    egzemplarzy/modeli i popełniają błędy.

    Tak gdybam nad tym, czy nowe, czy używane...

    Jacek

  • 2. Data: 2011-05-15 17:13:18
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-05-15 17:04, jh pisze:
> [...]
    > dobry przykład, ale chociażby owe ESP, kontrola trakcji, których
    > obecności przecież nie sprawdzam, no bo jak...;
    Dlatego samochody się kupuje z kimś, kto się na tym zna, albo
    przynajmniej miał/ma dany model i wie co go może boleć.
    Co do stwierdzenia czy jest np. ESP, to we wszystkich znanych mi autach
    jest od tego kontrolka, która się zapala po przekręceniu zapłonu.
    Podobnie z ABSem, poduszkami itd.
    Bazowanie na instrukcji obsługi (jeśli w ogóle ją dostaniesz, bo często
    musisz ściągnąć ją sobie z netu) to opisuje ona wyposażenie, ale często
    zaznacza że to są opcje. Dlatego na podstawie instrukcji nie uda Ci się
    wyegzekwować że "coś powinno być a nie ma".

    --
    MZ

  • 3. Data: 2011-05-15 17:27:25
    Od: "Darek" <b...@w...pl>

> [...]
    > zaznacza że to są opcje. Dlatego na podstawie instrukcji nie uda Ci się
    > wyegzekwować że "coś powinno być a nie ma".
    Zgadza się ale wystarczy sprawdzić po nr vin

  • 4. Data: 2011-05-15 18:25:21
    Od: krzyss <k...@S...com>

    W dniu 2011-05-15 17:04, jh pisze:

    > Tak gdybam nad tym, czy nowe, czy używane...

    Dlatego niemcy pisza ze opis moze zawierac bledy i nalezy sie upewnic
    itp... u nas nie pisza ale zakladaj ze czegos nie ma albo ze moze byc
    blad i po problemie

    --
    ===-----== krzyss vel Qkill ==-----===
    ----===---- www.krzyss.com ----===----

  • 5. Data: 2011-05-15 18:31:47
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 15 May 2011 17:04:47 +0200, jh wrote:
> [...]
    >obecności przecież nie sprawdzam, no bo jak...; no i pomijam tak
    >oczywiste elementy jak klima etc.), kupuję, dostaję fakturę.

    Fakture ? A kto sprzedaje ?
    Bo jesli obejmuje cie ochrona konsumenta, to w zasadzie masz dwa lata
    na wykrycie wszystkich niezgodnosci z umowa.

    J.

  • 6. Data: 2011-05-15 18:54:12
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    > Fakture ? A kto sprzedaje ?
    > Bo jesli obejmuje cie ochrona konsumenta, to w zasadzie masz dwa lata
    > na wykrycie wszystkich niezgodnosci z umowa.

    przy czym przez pierwsze 6 miesiecy to sprzedawca ma udowodnic ze towar sie
    zgadza a pozostale 18 miesiecy ciezar spada na konsumenta. w tym przypadku
    to nie robi jakiejs specjalnej roznicy, ale pamietac warto

  • 7. Data: 2011-05-15 19:05:52
    Od: "J_K_K" <j...@i...fm>

    Użytkownik "krzyss" <k...@S...com> napisał w wiadomości
    > Dlatego niemcy pisza ze opis moze zawierac bledy i nalezy sie upewnic
    > itp... u nas nie pisza

    Taaa.
    Przeglądałem właśnie auta z 2003 na mobile.
    Z Niemiec podane przebiegi różne, mniej i bardziej wiarygodne.
    Trafiło się też auto z Polski - wpisany przebieg - 1 km ;-)

    Pzdr

    JKK

  • 8. Data: 2011-05-15 19:23:51
    Od: jerzu <t...@p...onet.pl>

    On Sun, 15 May 2011 17:13:18 +0200, MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>
    wrote:

    >Co do stwierdzenia czy jest np. ESP, to we wszystkich znanych mi autach
    >jest od tego kontrolka, która się zapala po przekręceniu zapłonu.
    >Podobnie z ABSem, poduszkami itd.

    U mnie w Scenicu II jest jedna kontrolka od ASR/ESP. Auto ma ASR, a
    brak jest ESP.

    http://jerzu.waw.pl GG:129280

  • 9. Data: 2011-05-15 20:12:09
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "jh" <n...@s...com> napisał w wiadomości
    > Trochę nawiązując do mojego poprzedniego pytania o ESP, ASR i dodatki oraz
    > rozważając zakup auta nowego/używane, gdybam (hipotetycznie):

    Moje ma ESP (które nazywa się ASC) i ma do niego wyłącznik, po wyłączeniu
    zas informuje, że system jest wyłączony odpowiednim komuniaktem na
    wyświetlaczu. Inne systemy tez mają kontrolki, które zapalaja się podczas
    uruchamiania auta i są testowane, a potem gasną (ABS, poduchy) - i to chyba
    standart w większości samochodów.
    Jeżelii sprzedawca twierdzi, że auto ma poduszki i jest bezypadkowe, to
    łatwo sprawdzić to np. w ASO. Przy zakupie warto zaproponować sprawdzenie w
    ASO - bezwypadkowośc, geometria, obecność poduszek itp. umawiając się, że
    jeżeli słowa sprzedającego się potwierdzą, to bierzesz koszt tego
    sprawdzenia na siebie, jeżeli zas nie, to płaci on. Ktoś, kto mówi prawdęe
    przystanie na takie warunki, ktoś kto kłamie - nie zgodzi się i to jest
    sygnał, że należy odpuścić sobie zarówno samochód jak i sprzedającego.

    --
    Yogi(n)
    http://nczas.home.pl/wp-content/uploads/2010/10/wasi

  • 10. Data: 2011-05-15 20:50:00
    Od: "Rysiek G." <v...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jh" napisał w wiadomości grup

    >Tak gdybam nad tym, czy nowe, czy używane...

    Ja zawsze każdemu życzę by było go stać na nowy samochód. Poważnie!.
    Nie gdybaj i nie daj się zwieść wyglądowi czy marce starego grata... kup
    niższej klasy ale NOWY !.