  • 1. Data: 2022-07-31 18:30:21
    Temat: Nokia N800 - dziwna awaria ekranu
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam w swojej kolekcji urządzenie Nokia N800 - taki wczesny tablet,
    pracujący na Linuksie i przystosowany do wyświetlania stron WWW i
    multimediów na niezbyt dużym ekranie. Przed 2010 rokiem robił wrażenie,
    dzisiaj to już tylko historyczny artefakt.
    Pomijając niemal zupełną bezużyteczność (procesor nie uciągnie żadnej
    współczesnej strony ani streama z sieci, no może poza audio) urządzenie
    jeszcze niedawno było całkiem sprawne. Jednak gdy jakiś czas temu
    spróbowałem je właczyć zauważyłem, że coś dziwnego dzieje się z ekranem.
    Obraz był niejako przełamany - na dole wyświetlał się pasek z częścią
    treści, na górze niepasująca inna część.
    Odłożyłem go do szuflady z myślą, że wrócę to tematu później. No i gdy
    wróciłem okazało się, że problem się pogłębił - teraz nie wyświetla
    właściwie nic, poza jedną linią w dolnej części ekranu. Kolory w tej
    linii są konsystentne z kolorystyką systemowego interfejsu.

    Co ciekawe, tuż po starcie wyświetla się splash screen z nazwą
    producenta. Gdyby nie to, pewnie założyłbym, że na 99% uszkodzona
    została taśma albo złącze ekranu. Jednak jak widać przez chwilę (i za
    każdym razem przy starcie) urządzenia ma do niego dostęp w całości.

    Wygląda to tak:
    https://www.youtube.com/watch?v=sR5T-pm2Hcw

    Ktoś ma jakiś pomysł co do możliwego powodu i opcji naprawy? Urządzenie
    (jak wspominałem jest obecnie bezużyteczne), ale ma dla mnie pewną
    wartość sentymentalno-kolekcjonerską. ;)

  • 2. Data: 2022-08-01 10:28:10
    Temat: Re: Nokia N800 - dziwna awaria ekranu
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 31 Jul 2022 18:30:21 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > https://www.youtube.com/watch?v=sR5T-pm2Hcw

    Ciekawe ze splash wyświetlił chyba prawidłowo? W sensie pełną treść.
    Bo jak to kwestia zdegradowanych połączeń kolumn/wierszy to by nic
    nie było...

    --
    Marek

  • 3. Data: 2022-08-01 11:22:16
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/07/2022 18:30, Atlantis wrote:
    > Wygląda to tak:
    > https://www.youtube.com/watch?v=sR5T-pm2Hcw

    Sposób w jaki gaśnie to logo (przemieszczające się zaciemnienie o
    nierównych brzegach) świadczy o uszkodzeniu czegoś w sterowaniu, ekran
    dostaje napięcie DC i zachodzi "elektroliza" wyświetlacza. W przypadku
    mojego wyświetlacza w oscyloskopie, uszkodzenie taśmy powodowało, że
    backplate nie dostawało napięcia przemiennego.

    W efekcie ekran zapalał się na sekundę po czym blakł w kierunku czerni w
    jakiś "geometryczny" sposób.

    Jeśli weźmiesz dowolny wyświetlacz lcd "zegrkowy" i podepniesz na chwile
    napięcie 1.5V na dowolne nogi, to zobaczysz podobne zjawisko: segment
    się spolaryzuje a po sekundzie, dwóch, zaniknie mimo utrzymywania
    napięcia. LCD wymaga napięcia AC.

    Wnioskuje to po tym filmie, gdzie logo utrzymuje się znacznie dłużej:

    https://youtu.be/ouWedBxyces?t=377

    Innymi słowy - zjawisko jake widać na twoim sugeruje, że jest problem z
    napięciem AC w LCD.

  • 4. Data: 2022-08-01 15:48:57
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 01.08.2022 11:22, heby wrote:

    > Innymi słowy - zjawisko jake widać na twoim sugeruje, że jest problem z
    > napięciem AC w LCD.

    Twoim zdaniem jest to jeszcze do uratowania?
    jakieś sugestie co do tego, gdzie powinienem rozpocząć debugowanie?

  • 5. Data: 2022-08-01 17:02:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/08/2022 15:48, Atlantis wrote:żuFn6dsO68v7u1IFZgZHD
    > Twoim zdaniem jest to jeszcze do uratowania?

    500zł używka na allegro ;)

    > jakieś sugestie co do tego, gdzie powinienem rozpocząć debugowanie?

    W moim przypadku do matrycy, juz po sterowniku, leciał sygnał oznaczony
    M. Był 1-szy z brzegu taśmy i taśma pękając, przerwała go. Występuje na
    nim sygnał prostokątny, o częstotliwości w granicach kilkudziesięckiu
    Hz. Może zacznij od tego...

    Ogólnie obejrzałbym taśmę. Ostatnio trafiłem na kilka, absolutnie nic
    nie robiących, które pękły ze starości.

    W moim przypadku ekran był cz-b i mozliwe, że kolorowe mają sterownik
    wszysty wprost w szkło. Nie widziałem ich zbyt wiele. Tak czy inaczej,
    to co widać, to wręcz na pewno "elektroliza", choć pewnie z tym
    zjawiskiem nie ma za dużo wspólnego. Faktem jest, że utrzymanie dłużej
    LCD w tym stanie właczonego, zniszczy go.

    PS. U mnie obraz było widać ledwo-ledwo, w dodatku widocznosc zależała
    od zawartości. Potem do mnie dotarło, że sygnał M to tak naprawdę jest
    "wypadkowym kondensatorem" i coś się tam uśredniało.

  • 6. Data: 2022-08-01 17:38:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 1 Aug 2022 15:48:57 +0200, Atlantis wrote:

    > Twoim zdaniem jest to jeszcze do uratowania?
    > jakieś sugestie co do tego, gdzie powinienem rozpocząć debugowanie?

    Zakladam, ze wlaczales pare razy, i ten splash jest ciagle widoczny
    ... wiec jeszcze dziala i to dobrze.

    Ale to zanikanie to nie jest jakis celowy efekt, zaprogramowany?

    Bo pasek w dole swieci, i mam wrazenie, ze tam jest wiecej pikseli,
    ale czarnych.

    Moze zacząc od wgrania firmware ...

    J.

    P.S no i znow oscyloskop by sie przydal, choc sciezki tam niedostepne
    :-(

  • 7. Data: 2022-08-01 18:40:16
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/08/2022 17:38, J.F wrote:
    > Ale to zanikanie to nie jest jakis celowy efekt, zaprogramowany?

    Kto wie, możliwe też, że ekran ma "softwareowe" sterowanie i padnięcie
    firmware powoduje zaprzestanie "odwracania" matrycy. Niektóre stare
    monitory mają tak, jak sie je wyłączy soft przyciskiem - matryca
    przestaje być zasilana AC, a obraz zanika w ciągu sekund w identyczny
    sposób.

  • 8. Data: 2022-08-01 19:07:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 1 Aug 2022 18:40:16 +0200, heby wrote:

> [...]
    > monitory mają tak, jak sie je wyłączy soft przyciskiem - matryca
    > przestaje być zasilana AC, a obraz zanika w ciągu sekund w identyczny

    Ale tam na dole jest paseczek wyswietlany - wiec matryca dziala.

    Atlantis swoj ulubiony telefon chyba zna, to moze wie,
    ze normalnie tak nie ma.

    Chyba ze ... a jakby sie odswiezanie/skanowanie na tej jednej linii
    zatrzymalo?

    J.

  • 9. Data: 2022-08-01 19:21:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/08/2022 19:07, J.F wrote:
    > Chyba ze ... a jakby sie odswiezanie/skanowanie na tej jednej linii
    > zatrzymalo?

    To może być interesujące wyjaśnienie. Jesli software ręcznie skanuje
    linie wyświetlacza "odwracając" napiecie, to kto wie.

  • 10. Data: 2022-08-05 09:44:29
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 01.08.2022 17:38, J.F wrote:

    > Zakladam, ze wlaczales pare razy, i ten splash jest ciagle widoczny
    > ... wiec jeszcze dziala i to dobrze.

    Tak. Efekt jest powtarzalny. Nie jestem w stanie zagwarantować, że
    zawsze splash się pojawia (bo mogłem przeoczyć którąś sytuację) ale na
    pewno występuje przy zdecydowanej większości prób włączenia.
    Jednak nie jest ciągle widoczny, bo jest ten efekt zanikania.

    > Ale to zanikanie to nie jest jakis celowy efekt, zaprogramowany?

    Nie. W poprawnie działającym urządzeniu splash screen był widoczny o
    wiele dłużej - do momentu, kiedy urządzenie było w stanie zacząć
    inicjalizować interfejs użytkownika.

    > Bo pasek w dole swieci, i mam wrazenie, ze tam jest wiecej pikseli,
    > ale czarnych.

    Tak, ta jedna linia na dole się świeci, więc ekran nie gaśnie
    całkowicie. Co więcej - gdy problem się zaczynał właśnie to miejsce było
    granicą "złamania" wyświetlanego obrazu. Na górze wyświetlał się wtedy
    kawałek interfejsu, a w tym dolnym pasku inna niepasująca część. Która?
    Już nie pamiętam, być może właśnie pochodząca z samej góry wyświetlacza.
    Potem właśnie przestało się wyświetlać cokolwiek poza tym chwilowym
    splash screenem i pojedynczą linią pikseli na dole.

    > Moze zacząc od wgrania firmware ...

    Spróbuję. Jeśli jeszcze uda mi się je namierzyć, wraz z niezbędnymi
    narzedziami...

    > P.S no i znow oscyloskop by sie przydal, choc sciezki tam niedostepne
    > :-(

    Od jakiegoś czasu mam już Siglenta, więc mogę sprawdzić sygnały. O ile
    tylko uda mi się do nich dostać przy włączonym urządzeniu.