  • 1. Data: 2022-07-31 18:36:17
    Temat: Przewód ochronny między budynkami.
    Od: nadir <n...@h...org>

    Czy między dwoma budynkami, które mają lokalne uziemienia jest
    sens/potrzeba ciągnąć przewód ochronny?
    Chodzi o dom i pomieszczenie gospodarcze odległe od siebie jakieś 10-15
    metrów.

  • 2. Data: 2022-07-31 19:20:35
    Temat: Re: Przewód ochronny między budynkami.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 31 Jul 2022 18:36:17 +0200, nadir napisał(a):

    > Czy między dwoma budynkami, które mają lokalne uziemienia jest
    > sens/potrzeba ciągnąć przewód ochronny?
    > Chodzi o dom i pomieszczenie gospodarcze odległe od siebie jakieś 10-15
    > metrów.

    Jest sens - dwa uziemienia plus połączenie będą miały wypadkową oporność
    mniejszą co się przełoży na skuteczność ochrony. Natomiast wątpię aby
    był taki wymóg.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2022-07-31 19:25:00
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Jest sens - dwa uziemienia plus połączenie będą miały wypadkową oporność
    > mniejszą co się przełoży na skuteczność ochrony. Natomiast wątpię aby
    > był taki wymóg.

    A co z wykryciem uszkodzenia ciągłości uziemienia jednego z budynków?

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2022-07-31 19:31:33
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 31.07.2022 18:36, nadir wrote:
    > Czy między dwoma budynkami, które mają lokalne uziemienia jest
    > sens/potrzeba ciągnąć przewód ochronny?
    > Chodzi o dom i pomieszczenie gospodarcze odległe od siebie jakieś 10-15
    > metrów.

    Warto połączyć uziemienia nawet bednarką.
    W razie wyładowań masz mniejsze szanse na uszkodzenia.

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2022-07-31 20:05:56
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 31 Jul 2022 19:25:00 +0200, Irokez napisał(a):

    > A co z wykryciem uszkodzenia ciągłości uziemienia jednego z budynków?

    A po co ci ono? Uziemienie ma mieć określoną oporność i to wszystko. A
    jak już chcesz wykrywać ewent. przerwanie ciągłości, to wykonuj
    regularne pomiary, do których jesteś jednak zobowiązany. Nagły wzrost
    oporności sugeruje uszkodzenie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2022-07-31 20:07:16
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 31 Jul 2022 19:31:33 +0200, Mirek napisał(a):

    > W razie wyładowań masz mniejsze szanse na uszkodzenia.

    Na marginesie zaznaczę że uziom ogdromowy nie może być jednocześnie
    uziomem roboczym.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2022-07-31 20:21:47
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 31 Jul 2022 19:31:33 +0200, Mirek napisał(a):

    > W razie wyładowań masz mniejsze szanse na uszkodzenia.

    Na marginesie zaznaczę że uziom odgromowy nie może być jednocześnie
    uziomem roboczym.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2022-07-31 21:32:38
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 31.07.2022 o 19:25, Irokez pisze:

    > A co z wykryciem uszkodzenia ciągłości uziemienia jednego z budynków?

    Ciągłości uziemienia?

    --
    Kaczin

  • 9. Data: 2022-08-01 02:26:34
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Mam trochę podobny problem. 45+ letni piętrowy dom, instalacja
    pozastandardowa. Zabezpieczenia przedlicznikowe, licznik i
    ,,rozdzielnica" znajdują się na parterze. Z rozdzielnicy poprzez zestaw 3
    bezpieczników topikowych leci ,,linia" trójfazowa do piwnicy, do
    ,,olejaka", który robi jednocześnie za rozdzielnicę - spod niego wychodzą
    obwody (niezabezpieczone) gniazd i oświetlenia. Chciałbym ten olejak
    wywalić (i tak jest popsuty) i zbudować w miarę porządną
    podrozdzielnicę. I, na czym bardzo mi zależy, chciałbym rozkuć podłogę w
    piwnicy, wykonać uziom szpilkowy i podłączyć go do punktu podziału PEN
    (tak, wiem, to co dochodzi do olejaka to nie jest prawdziwy PEN :-) ),
    tak, abym mógł w pełni wykorzystać zalety różnicówki - z piwnicy
    wyprowadzone są gniazda na zewnątrz, do których podłącza się graty typu
    kosiarka, myjka ciśnieniowa, pompa zatapialna; do gniazda 3f podłącza
    się krajzegę; w jednym z pomieszczeń stoi pralka.

    Czyli miałbym sytuację taką, że instalacja na piętrach zasilanych z
    głównej rozdzielnicy nie miałaby PE, natomiast instalacja w piwnicy,
    zasilana z planowanej podrozdzielnicy miałaby PE. Czy coś takiego jest
    możliwe?

  • 10. Data: 2022-08-01 10:08:01
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Na marginesie zaznaczę że uziom odgromowy nie może być jednocześnie
    > uziomem roboczym.
    Dlaczego? są jakieś obostrzenia?

    --
    Janusz