  • 1. Data: 2021-07-19 19:17:35
    Temat: Obciążenie osiowe łożyska kulkowego
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Łożyska kulkowe jednorzędowe mogą przenosić oprócz obciążeń
    promieniowych także obciążenia osiowe. Niektóre katalogi dodają, że
    "niewielkie" obciążenia osiowe.
    Czy spotkał się ktoś z Was z dokładniejszym określeniem?
    Czy jak założę, że łożysko kulkowe wytrzyma obciążenie osiowe równe 25%
    jego nośności to mi się ono rozsypie, czy będzie pracować normalnie?
    Jacek

  • 2. Data: 2021-07-19 19:31:04
    Temat: Re: Obciążenie osiowe łożyska kulkowego
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 19 Jul 2021 19:17:35 +0200, Jacek wrote:
> [...]
    > Czy jak założę, że łożysko kulkowe wytrzyma obciążenie osiowe równe 25%
    > jego nośności to mi się ono rozsypie, czy będzie pracować normalnie?

    Zajrzyj do katalogu SKF - tam byly dokladniejsze dane.
    25% powinno wytrzymac.
    https://www.skf.com/ph/products/rolling-bearings/eng
    ineered-products/insocoat-bearings/load

    Albo uzyj lozyska stozkowego czy dwoch stozkowych - jesli kierunek
    osiowy zmienny.

    J.

  • 3. Data: 2021-07-19 19:46:05
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-07-19 o 19:17, Jacek pisze:
> [...]
    > "niewielkie" obciążenia osiowe.
    > Czy spotkał się ktoś z Was z dokładniejszym określeniem?

    Ja słyszałem o 10 %.

    > Czy jak założę, że łożysko kulkowe wytrzyma obciążenie osiowe równe 25%
    > jego nośności to mi się ono rozsypie, czy będzie pracować normalnie?

    Myślę że to dobre pytanie do producenta łożysk.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 4. Data: 2021-07-19 20:28:03
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > Czy jak założę, że łożysko kulkowe wytrzyma obciążenie osiowe równe 25%
    > jego nośności to mi się ono rozsypie, czy będzie pracować normalnie?

    Łożyska mogą przenosić różne obciążenia.
    Przy większych obciążeniach będą mieć mniejszą trwałość.

    W katalogach łożyskowych podawane są zwykle współczynniki do obliczenia
    obciążenia zastępczego.
    Po jego podliczeniu, wyznaczamy trwałość dla danych warunków pracy
    (statyczne, intensywne itp).

    WM

  • 5. Data: 2021-07-19 20:42:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.07.2021 o 19:17, Jacek pisze:
> [...]
    > wytrzyma obciążenie osiowe równe 25% jego nośności to mi się ono
    > rozsypie, czy będzie pracować normalnie? Jacek

    Łożyska oblicza się na żywotność. W zależności od tego, jakie obciążenie
    przyłożysz, to zmienia się żywotność obliczeniowa. Weź katalog
    producenta i p[odstaw do wzorów obciążenia i oblicz sobie żywotność, a
    potem oceń, czy Ci wystarczy. Pewnie są też jakieś programy, ale dawno
    nie dobierałem łożyska i nie chce mi się szukać.

    --
    Robert Tomasik

  • 6. Data: 2021-07-19 20:43:18
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.07.2021 o 19:31, J.F pisze:
    > Zajrzyj do katalogu SKF - tam byly dokladniejsze dane.

    O ile łożyska tego producenta zamierza użyć :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2021-07-19 21:17:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 19 Jul 2021 20:43:18 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > O ile łożyska tego producenta zamierza użyć :-)

    Dobre lozyska, tylko trzebe uwaznie ogladac, bo moze na nich byc napis
    "made in Italy" - tego bym nie kupil.

    Ale podejrzewam, ze zasady podobne jak innych lozysk, chyba ze ...
    ich "deep groove" sa wyjatkowe.

    J.

  • 8. Data: 2021-07-19 21:35:47
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Łożyska oblicza się na żywotność. W zależności od tego, jakie obciążenie
    > przyłożysz, to zmienia się żywotność obliczeniowa.
    Dzięki za pomoc. W moim przypadku chodzi o JEDNO łożysko, tak więc jest
    mi z grubsza obojętne, czy zapłacę 20 zł, czy 200. Idealnie by było dać
    kulkowe jednorzędowe obustronnie uszczelnione i zapomnieć o temacie.
    Stożkowe by było lepsze pod względem nośności, ale z kolei mocno
    komplikuje się uszczelnienie.
    Znalazłem w katalogu NSK wzór P=X*Fr + Y*Fa, gdzie P - obciążenie
    zastępcze, Fr - siła promieniowa, Fa - osiowa, X i Y współczynniki z
    katalogu. Wychodzi, że nie jest tak źle. Napisali nawet, że obciążenie
    osiowe nie może przekraczać 0,3 nośności.
    Jacek