  • 1. Data: 2021-07-16 14:18:50
    Temat: Klima samochodowa - dlaczego nie absorpcyjna?
    Od: M M <m...@g...com>

    Dużo ciepła się marnuje w chłodnicy i spalinach, dzielnie walczymy z emisją CO2,
    amoniak nie szkodzi dziurze ozonowej ani globalnemu ociepleniu, na postoju i zanim
    silnik się nagrzeje źródłem ciepła może być palnik zasilany tym samym paliwem co
    silnik samochodu (mógłby też służyć do ogrzewania postojowego w zimie), brak części
    ruchomych i potrzeby uzupełniania czynnika. A jakie wady? Z jakiegoś powodu nie da
    się zrobić, czy może się da ale już ktoś to opatentował i schował do szuflady, by
    nadal sprzedawać coraz to nowsze "eko" czynniki chłodnicze?

  • 2. Data: 2021-07-16 14:52:26
    Temat: Re: Klima samochodowa - dlaczego nie absorpcyjna?
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 16 lipca 2021 o 14:18:51 UTC+2 M M napisał(a):
> [...]
    się zrobić, czy może się da ale już ktoś to opatentował i schował do szuflady, by
    nadal sprzedawać coraz to nowsze "eko" czynniki chłodnicze?
    Jak opatentował to nie mógł utajnić bo patentowanie to odtajnianie.

  • 3. Data: 2021-07-16 15:22:15
    Od: M M <m...@g...com>

    piątek, 16 lipca 2021 o 14:52:26 UTC+2 Zenek Kapelinder napisał(a):
    > Jak opatentował to nie mógł utajnić bo patentowanie to odtajnianie.
    Można opatentować, samemu nie produkować i innym też nie pozwalać.
    Coś było kiedyś z akumulatorami NiMH, patenty miał jakiś koncern naftowy...

  • 4. Data: 2021-07-16 18:05:16
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 16 lipca 2021 o 15:22:16 UTC+2 M M napisał(a):
    > Można opatentować, samemu nie produkować i innym też nie pozwalać.
    > Coś było kiedyś z akumulatorami NiMH, patenty miał jakiś koncern naftowy...
    W odnalezionej niedawno części operetki " Opowieści Starych Skrzypiec" to o koncernie
    naftowym i akumulatorach i jeszcze wielu innych rzeczach jest napisane.

  • 5. Data: 2021-07-17 00:18:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "M M" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
    >Można opatentować, samemu nie produkować i innym też nie pozwalać.
    >Coś było kiedyś z akumulatorami NiMH, patenty miał jakiś koncern
    >naftowy...

    Deczko watpie, ale odszukaj nr patentu.
    Po co kiedys mialby koncern naftowy blokowac NiMH?

    To co piszesz jest mozliwe (opantetowac i nie sprzedawac licencji),
    ale:
    -ochrona patentowa trwa 17 lat, potem sie konczy,
    -dopracowanie wynalazku czesto trwa dluzej.
    -w trakcie dopracowywania mozna odkryc cos innego, co omija patent,
    -na calym swiecie nie opatentujesz .. tzn owszem, niby mozna, w
    praktyce patentujesz w kilku krajach, w pozostalych nie ma ochrony.
    tych kilka/kilkanascie krajow to zazwyczaj bardzo duzo, ale tez ...
    jesli taki dobry wynalazek, to sie rozwinie w tych innych krajach.

    -jesli wynalazek naprawde dobry ... pieprzyc patenty, prawnicy beda
    sie bic w sadach.

    A jesli chodzi o temat:
    -chlodziarka absorbcyjna opatentowana dawno temu - teraz nie ma
    ochrony,
    -amoniak jeszcze lepiej dziala w chlodziarkach sprezarkowych,
    -amoniak jest trujacy. Ryzyko w absorbcyjnych mniejsze niz
    sprezarkowych, ale ... wypadki chodza po samochodach.
    Z tej przyczyny unika sie tez palnych czynnikow w samochodach ... a
    amoniak jest tez palny.

    -wsiadasz do samochodu ... i klima ma dzialac natychmiast. A zanim sie
    silnik rozgrzeje, to pare minut mija ..

    A czy absorpcyjne moga pracowac we wstrzasach ?

    J.

  • 6. Data: 2021-07-17 10:10:44
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-07-17 o 00:18, J.F. pisze:
> [...]
    > silnik rozgrzeje, to pare minut mija ..
    >
    > A czy absorpcyjne moga pracowac we wstrzasach ?

    Absorpcyjna jest duża i ma kiepską sprawność.
    Ponadto na postoju trzeba grzać i długo czekać aż zacznie działać.

    Jeżeli szukacie oszczędności, to czemu nie na odzysku energii hamowania?

    WM

  • 7. Data: 2021-07-17 10:49:43
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 17 lipca 2021 o 10:10:47 UTC+2 WM napisał(a):
> [...]
    ..

> [...]
    > Ponadto na postoju trzeba grzać i długo czekać aż zacznie działać.
    >
    > Jeżeli szukacie oszczędności, to czemu nie na odzysku energii hamowania?

    Jak nie ma jak jest odzysk przy hamowaniu. Ale trzeba mieć do tego przystosowany
    pojazd. W hulajnodze na nogę nie ma odzysku a w elektrycznej jest. W spalinowym
    trudno odzysk zrobić a w elektrycznym jest na pstryknięcie palcami. Gdzieś pisali że
    w teslach klocki i tarcze się nie zużywają. Nie dlatego że takie dobre a dlatego że
    się ich nie używa w sensie hamowania a jedynie zatrzymania z niewielkich prędkości.
    Tramwaje i lokomotywy elektryczne też hamują silnikami elektrycznymi i oddają prąd do
    sieci. Sposobow na ochładzanie jest kilka. Np takie urządzenie w którym wprowadza się
    powietrze w tych wirowy i rozdziela się ono na gorące i zimne. Stosowane jest to w
    obrabiarkach do wytworzenia zimnego powietrza do chłodzenia narzędzia. Sporo na
    minusie takie powietrze może mieć. Chłodnica powietrza w jakiś cudowny sposób
    zwilżania woda. W czasie jazdy cug odparowuje wodę i chłodzi przez ścianki powietrze.
    Oparty na odparowaniu system powszechnie jest stosowany do chłodzenia dużych hal,
    wieżowców. Pierwszy stworzony klimatyzator działal na tej zasadzie.

  • 8. Data: 2021-07-17 11:21:06
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    J.F. napisał(a):

    > -amoniak jeszcze lepiej dziala w chlodziarkach sprezarkowych,
    > -amoniak jest trujacy.

    Długo utrzyma się w takim stanie w atmosferze?

    Tak jak gaz i benzyna:)

  • 9. Data: 2021-07-17 11:44:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Astralny Rębajło" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
    J.F. napisał(a):

    >Długo utrzyma się w takim stanie w atmosferze?

    Tu nie chodzi o atmosfere, tylko o ludzi w kabinie pojazdu.

    W kuchni, w pokoju ... Einstein i Szilard wymyslil lodowke absorpcyjna
    jak w Berlinie rodzina zginela od amoniaku z lodowki.

    >Tak jak gaz i benzyna:)

    Benzyna jest z tylu w baku. Ale lepiej w Pinto (moglem pomylic) nie
    siedziec jak ktos w bagaznik wjedzie.
    Za to teraz trzeba robic wstrzasowy wylacznik pompy paliwa.

    Bo jak przywalisz w cos przodem, to spora szansa, ze pod maska cos
    popeka.
    Rurka z benzyna, gazem, czy od klimy.
    A na samym przodzie jest chlodnica klimy, z cienkiej blaszki.

    J.

  • 10. Data: 2021-07-17 12:00:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...

> [...]
    >elektrycznej jest.
    >W spalinowym trudno odzysk zrobić a w elektrycznym jest na

    Chyba, ze hybryda.

> [...]
    >hamowania a jedynie zatrzymania z niewielkich prędkości. >Tramwaje i
    >lokomotywy elektryczne też hamują silnikami elektrycznymi i oddają

    Nie oddaja. Czy moze - bardzo nieliczne.

    Gdzies pisali o takich pomyslach - tramwaje sa na DC, napiecie niskie,
    wiec odcinki krotkie - jak nie ma drugiego jadacego tramwaju, to
    trzeba dorobic falownik to prostownika.
    A to za drogo kosztuje.

    Wiec oddaja cieplo do atmosfery przez rezystory.

    Pociagi chyba ciagle podobnie.

> [...]
    >rozdziela się ono na gorące i zimne. Stosowane jest to w obrabiarkach
    >do wytworzenia zimnego powietrza do chłodzenia narzędzia. Sporo na

    Jest to istotnie ciekawe ... ale chyba jednak autoklima lepsza, skoro
    ciagle stosowana :-)

    Moze kiedys opracujemy jakies dobre elektroniczne, bo te Peltiera to
    na razie kiepskie sa.

> [...]
    >na odparowaniu system powszechnie jest stosowany do chłodzenia dużych
    >hal, wieżowców. Pierwszy stworzony klimatyzator działal na tej

    No i elektrowni :-)
    Tylko trzeba wody dolewac, demineralizowanej. Srednio to wygodne w
    samochodzie, choc gdyby tak wystarczylo co tankowanie ...

    No i mowisz "przez scianki", a mozna bezposrednio mgłą wodną.
    Sa takie urzadzenia pokojowe, zwane klimatorami.
    Tylko ... czy za duzo wilgoci nie powoduja i grzyba ?

    J.