  • 1. Data: 2021-07-27 16:44:49
    Temat: Identyfikacja jakie tworzywo
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Jak zbadać, z czego zrobiony jest element (cienki plastik - membrana)?
    Prawdopodobnie jest to teflon, ale nie na 100%. Chodzi o badanie na
    przykład chromatografem, który określi skład chemiczny i da jednoznaczną
    odpowiedź. Do urządzenia nie mamy żadnej dokumentacji, a element musi
    być wykonany z takiego tworzywa, z którego nie wydzielają się żadne
    substancje, nawet na poziomie ppm. Szkło ani metal nie może być, bo
    tworzywo musi być elastyczne. Guma, PCV, polietylen i podobne też odpadają.
    Szukam laboratorium, które zbada skład tworzywa sztucznego podobnie, jak
    bada się metale:
    https://www.draco.com.pl/oferta/analiza-i-badanie-sk
    ladu-chemicznego-metali-pmi
    Jacek

  • 2. Data: 2021-07-27 19:30:23
    Temat: Re: Identyfikacja jakie tworzywo
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-07-27 o 16:44, Jacek pisze:
> [...]
    > Szukam laboratorium, które zbada skład tworzywa sztucznego podobnie, jak

    Sam skład chemiczny nie wystarczy, jeżeli to membrana.
    Wielkość porów może być istotna.
    https://www.laboplus.pl/oferta/filtry-membranowe/fil
    try-membranowe-ptfe-hydrofilowe?gclid=EAIaIQobChMIjp
    LB2uKD8gIVhaiyCh0Y2gRxEAMYASAAEgKUUPD_BwE

    WM

  • 3. Data: 2021-07-27 22:42:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 27 Jul 2021 16:44:49 +0200, Jacek napisał(a):
> [...]
    > Szukam laboratorium, które zbada skład tworzywa sztucznego podobnie, jak

    google cos tam znajduje, ale jesli masz potrzebne wlasciwosci ... to
    moze lepiej poszukac po nich?

    Teflon wydaje mi sie dobrym strzalem, i jest dosc charakterystyczny.
    Membrana biala i sliska w dotyku?

    Tylko teflon wydaje mi sie umiarkowanie elastyczny, wiec jesli ta
    membrana pracuje jak w pompie ... moze to co innego.

    J.

  • 4. Data: 2021-07-27 23:18:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 27 lipca 2021 o 16:44:51 UTC+2 Jacek napisał(a):
> [...]
    > Szukam laboratorium, które zbada skład tworzywa sztucznego podobnie, jak
    Szukaj producenta i spytaj co to za tworzywo.

  • 5. Data: 2021-07-28 00:00:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-27, Jacek <k...@a...com> wrote:
    > Jak zbadać, z czego zrobiony jest element (cienki plastik - membrana)?
    > Prawdopodobnie jest to teflon, ale nie na 100%. Chodzi o badanie na
    > przykład chromatografem, który określi skład chemiczny i da jednoznaczną

    To jest bardzo nietrywialny problem. Sam skład atomowy w dobrym
    przybliżeniu dostaniesz np. z EDX. Do tego dołożysz FTIR i z w miarę
    wysokim prawdopodobieństwem da się powidzieć co to. Tyle może
    wystarczyć. Koszt nie musi być bardzo duży, ale nie wiem jakie są w
    Polsce ceny.

    Ale to nie wszystko, bo żadna ze standardowych metod w prostym (czytaj,
    tanim) ujęciu nie da odpowiedzi np. o budowie i dystrybucji łańcuchów
    polimeru. Chromatografia da dystrybucję, ale dla PTFE nie bardzo wiem co
    miałoby być rozpuszczalnikiem. Można kombinować reologicznie, ale każde
    kombinowanie to koszt. To wszstko jest koszt.

    > odpowiedź. Do urządzenia nie mamy żadnej dokumentacji, a element musi
    > być wykonany z takiego tworzywa, z którego nie wydzielają się żadne
    > substancje, nawet na poziomie ppm. Szkło ani metal nie może być, bo

    Takie tworzywa, w sensie standardowo dostępnych polimerowych materiałów
    konstrukcyjnych zasadniczo nie istnieją. Możesz za to wziąć taki
    wydzielający materiał i go odgazować.

    > tworzywo musi być elastyczne. Guma, PCV, polietylen i podobne też odpadają.
    > Szukam laboratorium, które zbada skład tworzywa sztucznego podobnie, jak
    > bada się metale:

    PTFE nie jest w temperaturze pokojowej elstyczne, jest plastyczne.
    Podrzuć gdzieś zdjęcie tej membrany.

    > https://www.draco.com.pl/oferta/analiza-i-badanie-sk
    ladu-chemicznego-metali-pmi

    XRF jest jak EDX ale wątpię aby przenośnym urządzeniem dało się bardziej
    lekkie pierwiastki.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2021-07-28 09:19:05
    Od: Jacek <k...@a...com>

> [...]
    > wysokim prawdopodobieństwem da się powidzieć co to. Tyle może
    > wystarczyć. Koszt nie musi być bardzo duży, ale nie wiem jakie są w
    Dzięki na konkretną podpowiedź! Dziś udało się wytropić, że "nasz"
    materiał to prawdopodobnie nie jest teflon, tylko polifluorek winylu.
    Szukam teraz, kto to sprzedaje w PL.
    Jacek

  • 7. Data: 2021-07-28 10:11:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-28, Jacek <k...@a...com> wrote:
    > Dzięki na konkretną podpowiedź! Dziś udało się wytropić, że "nasz"
    > materiał to prawdopodobnie nie jest teflon, tylko polifluorek winylu.
    > Szukam teraz, kto to sprzedaje w PL.

    Tylko typów fluoroelastomerów jest dość dużo. To nie tylko PFW.
    Z komercyjnych, poszukaj np. po "Viton".

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2021-07-28 15:58:09
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Tylko typów fluoroelastomerów jest dość dużo. To nie tylko PFW.
    > Z komercyjnych, poszukaj np. po "Viton".
    Dzisiejsze poszukiwania zakończyły się wynikiem, że jest to Tedlar.
    https://americandurafilm.com/film-distribution/dupon
    t-tedlar-polyvinyl-fluoride-pvf-film/
    Jacek

  • 9. Data: 2021-07-29 10:58:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 28.07.2021 o 10:11, Marcin Debowski pisze:
    >Dzisiejsze poszukiwania zakończyły się wynikiem, że jest to Tedlar.
    >https://americandurafilm.com/film-distribution/dupo
    nt-tedlar-polyvinyl-fluoride-pvf-film/

    Tylko ze taki miekki PVC zawiera duza ilosc plastyfikatora. Ktory moze
    "gazowac"

    PVF nie potrzebuje?

    No i masz tam kolejna ceche - odpornosc na przenikanie gazow.
    Chyba istotna dla Ciebie.

    J.

  • 10. Data: 2021-07-29 16:22:21
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 29.07.2021 o 10:58, J.F. pisze:
    > No i masz tam kolejna ceche - odpornosc na przenikanie gazow.
    > Chyba istotna dla Ciebie.
    Tak, to dla mnie ważne, ale mamy dane porównawcze "gas permeability".
    Jacek