  • 1. Data: 2010-03-22 00:41:46
    Temat: Odbiornik światłowodowy np. TORX173
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Czy takie lub inne odbiorniki światłowodowe działają na światło widzialne?
    Bo chciałbym mieć z jednej strony urządzenia gniazdo optyczne, wpięte w nie
    wtyczkę.
    Dalej światłowód zakończony niczym. Lub czymś z małą średnicą (max 4mm).
    Długość max 1 m.
    Ta końcówka światłowodu ma być przytknięta to ekranu LCD i przekazywać do
    urządzenia zmiany w jasności.

    Robert

  • 2. Data: 2010-03-22 00:53:42
    Temat: Re: Odbiornik światłowodowy np. TORX173
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Robert Wańkowski pisze:
    > Czy takie lub inne odbiorniki światłowodowe działają na światło widzialne?

    Może i działają ale nie znasz charakterystyki. Tzn. jeśli sygnał dla
    czerwonego jest dwa razy większy niż dla zielonego to nie znaczy, że
    czerwonego światła jest więcej - tylko czujnik jest bardziej czuły. Są
    fotodiody ze specjalnymi filtrami tak, aby charakterystyki kształtować,
    ale dla zwykłych krzemowych det. maksimum jest w okolicy 800-900nm.

    --
    Filip.

  • 3. Data: 2010-03-22 06:50:49
    Od: "Ela W." <e...@o...pl>

    > Ta końcówka światłowodu ma być przytknięta to ekranu LCD i przekazywać do
    > urządzenia zmiany w jasności.

    Taka mała końcówka to obejmie maksimum kilka pikseli, a jak będzie to sam
    światłowód, to praktycznie złapie jeden. Jeśli obraz się zmienia, to sygnał
    przekazywany nijak się będzie miał do jasności całego ekranu. Tak mi się
    wydaje.

    Teatime

  • 4. Data: 2010-03-22 07:43:54
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Ela W."

    > Taka mała końcówka to obejmie maksimum kilka pikseli,

    I tak ma być. Kilka pikseli.

    Robert

  • 5. Data: 2010-03-22 08:48:35
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Dalej światłowód zakończony niczym. Lub czymś z małą
    > średnicą (max 4mm).

    4 mm w stosunku do światłowodu to mała średnica??

    > Długość max 1 m.

    Długość akurat nie ma znaczenia (oczywiście w takich
    granicach, jakie Cię interesują).

    > Ta końcówka światłowodu ma być przytknięta to ekranu LCD i
    > przekazywać do urządzenia zmiany w jasności.

    Napisz dokładnie co to ma być za urządzenie? Może za mało
    kawy wypiłem, bo nie kumam o co chodzi ;-)))

  • 6. Data: 2010-03-22 08:55:56
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Czy takie lub inne odbiorniki światłowodowe działają na
    > światło widzialne?

    Próbowałem czegoś poszukać odnośnie budowy, ale nie udało
    się. Niemniej jednak sądzę, że mogą mieć założony czerwony
    filtr, więc jeśli już zadziałają na widzialne, to raczej
    tylko na czerwone. Ale mogę się mylić... Najprościej jeden
    kupić i popróbować, to nie majątek ;-)

  • 7. Data: 2010-03-22 09:47:30
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Robert_J"

    > 4 mm w stosunku do światłowodu to mała średnica??
    Ja nie wiem. Wiem, że większa niż 4 mm to nie bardzo mi pasuje.

    > Napisz dokładnie co to ma być za urządzenie? Może za mało kawy wypiłem, bo
    > nie kumam o co chodzi ;-)))

    Do ekranu LCD przykładam końcówkę światłowodu o średnicy nie większej niż 4
    mm.
    Na końcu ma być serwo modelarskie, które się wychyla w zależności od
    jasności tej części ekrany do której jest umocowany światłowód.
    Ekran w tym miejscu może świecić na czerwono jeżeli to w czymś pomoże.
    Jeżeli część optyczna będzie do wykonania samodzielnie lub przez kogoś w
    cenie rzędu kilku zł (przy 1000 szt.) to będę dalej drążył temat. Jeżeli nie
    to dam sobie i Wam spokój. :-)

    Robert

    Robert

  • 8. Data: 2010-03-22 11:12:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w
    > Czy takie lub inne odbiorniki światłowodowe działają na światło
    > widzialne?

    W ogolnosci wydaje mi sie ze jak najbardziej.
    Jesli to nie sa jakies cudowne na Ga-As pod jednomodowe lasery, to
    zapewne zwykly krzem i nie blokowali swiatla widzialnego, bo i po
    co.
    Z natury krzemu sa mniej czule niz na IR.

    > Ta końcówka światłowodu ma być przytknięta to ekranu LCD i
    > przekazywać do urządzenia zmiany w jasności.

    Zmiany ? Odbiorniki swiatlowodowe kojarza mi sie raczej z szybka
    transmisja, a nie analogowym pomiarem.

    TORX173 tez ma wyjscie TTL i "ATC (Automatic Threshold Control)
    Circuit is used for stabilized output at a wide range of optical
    power level."

    J.

  • 9. Data: 2010-03-22 12:32:21
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Do ekranu LCD przykładam końcówkę światłowodu o średnicy
    > nie większej niż 4 mm.

    Powiem Ci tak:
    światłowód jednomodowy ma średnicę rdzenia 0,009 mm, a
    wielomodowy 0,05 mm (czasem jeszcze 0,0625 mm). Nie wiem jak
    bardzo masz zręczne palce żeby trafić rdzeniem w pixel
    wyświetlacza, ale MZ to kosmiczne rozwiązanie ;-). I jak
    chcesz go utrzymać precyzyjnie w tym położeniu? Do tego
    dołóż jeszcze problem z ucięciem światłowodu pod kątem
    prostym, inaczej światło może w ogóle do niego "nie wejść"
    ;-). Sprawdzone empirycznie...

    > Jeżeli część optyczna będzie do wykonania samodzielnie lub
    > przez kogoś w cenie rzędu kilku zł (przy 1000 szt.) to
    > będę dalej drążył temat. Jeżeli nie to dam sobie i Wam
    > spokój. :-)

    Trudno powiedzieć, MZ zbyt trudno będzie Ci uzyskać
    powtarzalność mocowania do LCD (o ile w ogóle uda Ci się to
    zrobić. Proponuję Ci zakup kilku pigtaili ze złączem SC i
    zabawę. Myślę że nikt inaczej Ci nie doradzi...
    Aha. W cenie kilku złotych nie da się tego zrobić, nawet
    przy ilości 1000 szt. Samo złącze SC jest droższe, a pigtail
    kosztuje ok. 15-20 złotych netto

  • 10. Data: 2010-03-22 16:37:13
    Od: "bujnos" <a...@g...pl>

> [...]
    > Długość max 1 m.
    > Ta końcówka światłowodu ma być przytknięta to ekranu LCD i przekazywać do

    imo prościej pod każdym względem i taniej przytknąc do lcd jakiś detektor i
    dalej sygnał do serwo prowadziźć miedzią