  • 1. Data: 2019-12-29 22:36:01
    Temat: Oprawki i moc oświetlenia zależna od jego typu
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Dlaczego na oprawkach jest napisane np. "max 60W / max 10W LED". Skąd to
    rozróżnianie na LED, SLA i czasami jeszcze inne?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2019-12-29 22:57:13
    Temat: Re: Oprawki i moc oświetlenia zależna od jego typu
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > Dlaczego na oprawkach jest napisane np. "max 60W / max 10W LED".
    > Skąd to rozróżnianie na LED, SLA i czasami jeszcze inne?

    Dlatego, że cokół zawierający elektronikę LEDówki 10W bardzo złej
    jakości może się grzać prawie tak samo jak żarówka 60W?

  • 3. Data: 2019-12-29 23:57:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 29 Dec 2019 22:57:13 +0100, stary grzyb napisał(a):

    > Dlatego, że cokół zawierający elektronikę LEDówki 10W bardzo złej
    > jakości może się grzać prawie tak samo jak żarówka 60W?

    Grzac to sie grzeje zastanawiajaco mocno, bo przeciez mocy znacznie
    mniej.
    Swoja droga - co te zarowki z ta moca robia, ze pododobnie gorace?
    Wypromieniowuja jako IR ? Na pewno, ale czy 90% ?
    I czy nie czesciowo w oprawke ?

    Ale tu chyba o co innego chodzi ... boja sie o prad uderzeniowy
    elektrolita w LED ?

    A moze po prostu unia nakazala tak przeliczac zarowki, to przeliczaja
    :-)

    J.

  • 4. Data: 2019-12-31 00:59:31
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

> [...]

    Uwzględniając "power factor" to prąd płynący w 10W LED nie powinien
    przekroczyć tego dla 25W - 30W.

    > Grzac to sie grzeje zastanawiajaco mocno, bo przeciez mocy znacznie
    > mniej.

    Subiektywne, spróbuj żarówkę 40W wykręcić po minutowym świeceniu :)
    Oprawka LED-ówki pośrednio trochę ciepła odprowadza, więc może
    chodzi o lepsze chłodzenie LED-ów bo zwykła żarówka się ciepła nie
    boi, co najwyżej upali oprawkę.

    > Swoja droga - co te zarowki z ta moca robia, ze pododobnie gorace?
    > Wypromieniowuja jako IR ? Na pewno, ale czy 90% ?
    > I czy nie czesciowo w oprawke ?

    W porównaniu do żarówek wypromieniowują b. mało IR.
    Płytka z diodami jest najczęściej z laminatu IMS dla dobrego
    odprowadzenia ciepła a w niektórych LED-ach przykręcana do
    metalowego kołnierza-radiatora za plastikowym korpusem.
    Średni pomysł ale daje to i tak większą pojemność cieplną
    i nieco lepsze chłodzenie. Lepszy korpus z plastiku z proszkiem
    metalicznym i mający żeberka, jeszcze lepszy (ale brzydszy)
    z jawnym już radiatorem.

    > Ale tu chyba o co innego chodzi ... boja sie o prad uderzeniowy
    > elektrolita w LED ?

    Chyba nie, to ułameczek sekundy. LED-ówki mają w środku zwykle
    opornik min. 10 Om nie licząc innych wtrąceń typu dławik.

    > A moze po prostu unia nakazala tak przeliczac zarowki, to przeliczaja
    > :-)

    To bym obstawiał bo z przybliżonego porównania sprawności świecenia
    ok. 7:1 to wynika.

    Ale zapewne to co wyżej opisałem też się liczy. Zauważyłem, że
    klosze otwarte od góry (albo w ogóle goła LED-ówka) wpływają
    pozytywnie na ich trwałość. Jeżeli są osłonięte od góry i pod
    sufitem w kuchni gdzie i tak ciepło - szybciej padają.
    No i mowa tu o tanich świecidełkach <20W z mostkiem bez
    przetwornicy.

    Arek