  • 1. Data: 2021-01-01 16:37:01
    Temat: Oszustwo na duplikat karty SIM
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    https://www.dobreprogramy.pl/Dwie-osoby-stracily-lac
    znie-ponad-650-tys.-zl.-Oszustwo-na-karte-SIM-ciagle
    -dziala,News,111839.html

    "[...]Jak działa oszustwo polegające na podmianie karty SIM? Oszust musi
    przekonać operatora, że jest tym, za kogo się podaje, a więc prawowitym
    właścicielem danego numeru. W ten sposób wyłudza duplikat karty SIM.
    Oryginał przestaje działać, ofiara traci dostęp do numeru, którym
    zaczyna dysponować przestępca.

    To rzecz jasna nie wszystko. Co z tego, że złodziej dostanie kod
    potwierdzający transakcję bankową, jeśli wcześniej nie będzie miał
    dostępu do konta bankowego? No właśnie: musi także zdobyć dane logowania
    do serwisu transakcyjnego. Co za tym idzie, w grę wchodzi phishing albo
    inne tradycyjne sposoby kradzieży haseł.[...]"

    jeden z internautów wstawił pod artykułem bardzo trafny komentarz:

    "Jeśli operatorzy komórkowi nie są w stanie rozpoznać prawdziwego
    dowodu, to nie powinni używać dowodu jako potwierdzenia tożsamości,
    tylko użyć sposobu z którego potrafią korzystać. Bo jak oni teraz
    działają? Nie potrafią stwierdzić, czy jest prawdziwy, więc uznają, że
    jest prawdziwy? To po cholerę w ogóle go sprawdzać, jeśli z automatu
    każdy uznają za prawdziwy?"

  • 2. Data: 2021-01-01 17:43:35
    Temat: Re: Oszustwo na duplikat karty SIM
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:5fef41a1$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    drobneprogramy.pl pisze tak:

> [...]
    > duplikat karty SIM. Oryginał przestaje działać, ofiara traci
    > dostęp do numeru, którym zaczyna dysponować przestępca.

    Przecież duplikat karty sim przychodzi listem na nasz adres domowy.
    W momencie kliknięcia Wyślij Nowy SIM stary sim jest blokowany.

    Nowy sim aktywujemy kodem.

    --
    Piter

    po czym poznać głupiego
    po dzwonku jego

  • 3. Data: 2021-01-01 18:04:16
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/01/2021 17:43, PiteR wrote:
    > Przecież duplikat karty sim przychodzi listem na nasz adres domowy.

    Możesz go w 5 minut wyrobić w dodowolnym salonie za niewielką opłatą.
    Całowity czas patrzenia w dowód to około 2sek z tych 5 minut. Nie
    przychodzi kod, wkładasz i po kilku minutach działa. I możesz po chwili
    potwierdzać przelewy z banku ofiary.

  • 4. Data: 2021-01-01 19:19:21
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:rsnkmg$b56$1@dont-email.me>
    user heby pisze tak:

> [...]
    > minut. Nie przychodzi kod, wkładasz i po kilku minutach działa. I
    > możesz po chwili potwierdzać przelewy z banku ofiary.

    No napisałem jak można to zrobić. Jak debile w Polsce tego nie potrafią
    to mają przykład rozwiązania z Anglii.

    --
    Piter

    po czym poznać głupiego
    po dzwonku jego

  • 5. Data: 2021-01-02 09:44:46
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-01-01 o 16:37, Krzysztof kw1618 pisze:
> [...]
    > właścicielem danego numeru. W ten sposób wyłudza duplikat karty SIM.
    > Oryginał przestaje działać, ofiara traci dostęp do numeru, którym

    I nikt nawet się nie zająknie że najpierw durna (dla niektórych biedna)
    ofiara musi przestępcy udostępnić dane swoich kont i dopiero po tym
    przestępca poszuka jak je przeczyścić.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2021-01-17 03:58:08
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "PiteR" <e...@f...pl> napisał w wiadomości
    > in <news:rsnkmg$b56$1@dont-email.me>

    > No napisałem jak można to zrobić. Jak debile w Polsce tego nie potrafią
    > to mają przykład rozwiązania z Anglii.

    Na Niebezpieczniku opisywali jak załatwili to w Mozambiku.
    Jest wymiana danych między operatorem a bankiem - informacja
    o wymianie karty. To daje szansę bankowi na zastosowanie dodatkowych
    weryfikacji. U nas chyba RODO stoi na przeszkodzie. Ale jeżeli
    użytkownik się zgadza...
    Ale już tylko pomysł, żeby po wymianie karty przez np. pierwsze 3 dni
    nie przychodziły żadne SMS-y daje szansę się zorientować, że coś nie tak
    i przynajmniej o tyle opóźnia atak na konto.

    Arek

  • 7. Data: 2021-01-17 11:11:42
    Od: collie <c...@v...pl>

    W niedzielę, 17.01.2021 o 03:58, Arek napisał:

    > Ale już tylko pomysł, żeby po wymianie karty przez np. pierwsze 3 dni
    > nie przychodziły żadne SMS-y daje szansę się zorientować, że coś nie tak
    > i przynajmniej o tyle opóźnia atak na konto.

    Nie będą przychodziły żadne SMS-y w ogóle, jeśli w banku zmienisz
    sobie sposób uwierzytelniania przelewu - na zdrapkę, lub token.
    I po bólu z wymianą Twojej karty SIM w Mozambiku.

  • 8. Data: 2021-01-17 15:56:54
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/01/2021 11:11, collie wrote:
    > Nie będą przychodziły żadne SMS-y w ogóle, jeśli w banku zmienisz
    > sobie sposób uwierzytelniania przelewu - na zdrapkę, lub token.

    Ani jeden ani drugi nie jest już wspierany przez większośc banków.
    Używam do tej pory zdrapek w PKO *tylko* dlatego że nie zmieniłem umowy
    na konto. Ale byłem bardzo natarczywie namiawiany na "lepsze smsmy".

    Niestety idziemy w kierunku bezpieczeństwa z tektury w postaci kart sim.

    Czekam aż pierwszy bank zrobi wreszcie poprawne autoryzowanie tokenem
    Fido. Ale coś czuje że wymaga to zmiany pokoleniowej decydentów
    bankowych. Może nie doczekam.