  • 1. Data: 2023-07-13 21:50:23
    Temat: Padał sobie leniwie deszcz...i coś strzeliło
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W zasadzie to deszcz kropił i nie było słychać żadnego grzmotu, aż tu
    nagle zaiskrzyło w porcie LAN rzutnika, który cały czas wyświetlał film.
    I o ile ten nadal działa (port LAN także), to znalazłem to co nie działa.

    Switch POE z 10 portami - 8xPOE + 2 Uplink. I z tych 8 POE, porty od 1-4
    nie działają. Ale 5-8 już tak. Między portami 4 i 5 na obudowie jest
    narysowana podziałka, więc może dwie sekcje zasilania i jedna padła?

    Switch jest taki - https://www.hored.net/details_product-455.html

    Ale kolejność rzeczy mnie zastanawia. Architektonicznie wygląda to tak:

    - rejestrator
    kamery zamontowane w podbitce - switch poe /
    \
    - switch - reszta domu

    1. Mogę się mylić ale wszystko wskazuje na to, że napięcie zaindukowało
    się po stronie kamer?

    2. Dlaczego błysnęło (jakby małe zwarcie) po stronie urządzenia które
    jest na drugim końcu domu (od switcha poe) - to by oznaczało że
    napięcie/jego część przeszła na switch (ten drugi) i napięcie pojawiło
    się na pozostałych gniazdach?

    3. Ten switch co mam, to jak na niego patrzeć - gówno bo przepuścił
    napięcie dalej czy cieszyć się bo wziął większość na siebie (sekcje
    zasilania) i nie popaliło innych urządzeń? Myślałem że pierwsze kamery
    poszły, ale działają.

    3. Switch POE muszę wymienić, bo 4 porty to za mało. Mogę na coś więcej
    teraz zwrócić uwagę? Patrzę za zamiennikiem i taki co ma dopisek "4KV
    lightning protection" to będzie coś lepszego?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2023-07-13 21:55:48
    Temat: Re: Padał sobie leniwie deszcz...i coś strzeliło
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 13 July 2023 at 21:50:26 UTC+2, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    > teraz zwrócić uwagę? Patrzę za zamiennikiem i taki co ma dopisek "4KV
    > lightning protection" to będzie coś lepszego?

    Jak jest nieizolowane druciarstwo to się zawsze zaindukuje i doopnie.

    Znajomy produkowal sterowniki do kolektorów grzejących wodę
    i po każdej burzy sie psuły i glikol sie gotował i zalewał stropy, przelewając
    naczynie wzbiorcze.

    Elektronika to syfilis nieodporny na przepięcia

    Elonowi się paliły solarne dachy a planowal zrobić interes zycia z Ikeją

    A kto będzie ryzykował druciarstwo na dachu, gdy dom warty milion a druciarstwo
    100.000 zl i może zawsze dom spalić
    i ubezpieczalnia wypłaci odszkodowanie pożarowe za 20 lat po 10 procesach

  • 3. Data: 2023-07-13 21:57:41
    Od: a a <m...@g...com>

> [...]
    > teraz zwrócić uwagę? Patrzę za zamiennikiem i taki co ma dopisek "4KV
    > lightning protection" to będzie coś lepszego?

    Mimce wyrzucali tony zasilaczy POE bo byly wadliwe i generowaly przepięcia

    POE to bardzo goopi pomysł wielkiego ryzyka

  • 4. Data: 2023-07-14 00:10:26
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 13.07.2023 21:50, Mateusz Bogusz wrote:

    > Switch POE z 10 portami - 8xPOE + 2 Uplink. I z tych 8 POE, porty od 1-4
    > nie działają. Ale 5-8 już tak. Między portami 4 i 5 na obudowie jest
    > narysowana podziałka, więc może dwie sekcje zasilania i jedna padła?

    Możliwe.

    > 1. Mogę się mylić ale wszystko wskazuje na to, że napięcie zaindukowało
    > się po stronie kamer?

    A masz te kamery przykręcone do jakiejś blachy czy raczej odizolowana
    obudowa? (pytam bardziej dla statystyki)

> [...]
    > jest na drugim końcu domu (od switcha poe) - to by oznaczało że
    > napięcie/jego część przeszła na switch (ten drugi) i napięcie pojawiło

    Żeby w zwykłym switchu było wyższe napięcie między przewodami skrętki to
    najmniej prawdopodobne. Raczej między masami urządzeń była różnica
    potencjału.

    Jak padnie coś losowo to zwykle się nie analizuje, ale jak pada drugie
    urządzenie w taki sam sposób w tym samym miejscu to się zaczynasz
    zastanawiać.
    Miałem taki przypadek, i okazało się że (podobny) switch skubaniutki
    potrafił dawać szpilkę zasilania 48V przy starcie czy coś, i o ile
    zwykłe urządzenia POE czy nie-POE przeżywało to bez problemu, o tyle tam
    był podłączony jeszcze zasilacz 24V z przelotką, która ma pary 4-5,7-8
    zwarte do uziemienia. Efekt był taki, że switch sam się uszkadzał.

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2023-07-16 17:10:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 Jul 2023 21:50:23 +0200, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    > nie działają. Ale 5-8 już tak. Między portami 4 i 5 na obudowie jest
    > narysowana podziałka, więc może dwie sekcje zasilania i jedna padła?

    A nie dziala ethernet w tych portach, czy tylko zasilanie PoE ?

    > Switch jest taki - https://www.hored.net/details_product-455.html

    Jakby faktycznie dwie czesci rysuja ... a w srodku dwa scalaki od
    switchowania czy jeden?

> [...]
    > napięcie dalej czy cieszyć się bo wziął większość na siebie (sekcje
    > zasilania) i nie popaliło innych urządzeń? Myślałem że pierwsze kamery

    IMO - obwody eternetu w switchach sa izolowane transformatorkami,
    ale czesto jest srodkowy odczep przyłączony do masy przez
    kondensator/rezystor/warystor.

    Ale u Ciebie jest to podłączone gdzies do PoE.

    Jesli jednak bedzie z jednej z kamer spływał ładunek, albo przepiecie
    względem ziemi w kablu sie zaindukuje ... twoj switch chyba nie ma
    uziemienia, to mu potencjal bedzie rosl, az gdzies przepusci.
    Padlo na rzutnik ... tam pewnie tez taki kondensator/rezystor/warystor
    do masy, tylko moze masa uziemiona. Chocby przez komputer.

    Z ciekawosci mozesz rzutnik rozebrac, i zobaczyc czy sladów po iskrze
    jakis nie ma.

    > 3. Switch POE muszę wymienić, bo 4 porty to za mało. Mogę na coś więcej
    > teraz zwrócić uwagę? Patrzę za zamiennikiem i taki co ma dopisek "4KV
    > lightning protection" to będzie coś lepszego?

    Zasilanie PoE pewnie osobne na kazdy port, ale masa ich... czy nie
    wspólna?
    8 osobnych przetwornic i sterowników, z izolacja na 4kV?

    Ale bez uziemienia kiedys puscic musi.

    J.

  • 6. Data: 2023-07-17 13:22:53
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 16 July 2023 at 17:10:11 UTC+2, J.F wrote:

> [...]
    > wspólna?
    > 8 osobnych przetwornic i sterowników, z izolacja na 4kV?

    A czemu rzutnik nie miał wlasnego zasilacza >?

    Po co dzisiaj komu rzutnik

    Ja mam 3 i muszę się pozbyć

    Wyświetlalem filmy z youtuba na suficie to kot siedział i oglądał.

  • 7. Data: 2023-07-17 21:10:40
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 16.07.2023 17:10, J.F wrote:
    > A nie dziala ethernet w tych portach, czy tylko zasilanie PoE ?

    Całość, ani ethernet ani poe ani diody.

    > Jakby faktycznie dwie czesci rysuja ... a w srodku dwa scalaki od
    > switchowania czy jeden?

    W środku faktycznie dwie sekcje.

    > IMO - obwody eternetu w switchach sa izolowane transformatorkami,
    > ale czesto jest srodkowy odczep przyłączony do masy przez
    > kondensator/rezystor/warystor.

    Nie jestem elektronikiem, sam oceń.

    - https://ibb.co/KG7t5RD
    - https://ibb.co/HVDjkSt

    > Z ciekawosci mozesz rzutnik rozebrac, i zobaczyc czy sladów po iskrze
    > jakis nie ma.

    Rzutnik jest podwieszony pod sufitem, zdjęcie go i zakładanie...jak nie
    trzeba to sobie odpuszczę.

    Ale port ethernet, piny wewnątrz jak i w końcówce utp - czyste.

    > twoj switch chyba nie ma
    > uziemienia

    Zgadza się, wtyk zasilania tylko dwupinowy a śruba uziemienia na
    obudowie wkręcona...tylko w obudowę.

    Już wymieniłem na inny, z typowym wejściem C14 i opisem że posiada dwa
    stopnie ochrony (iskrownik jonizujący, mostek ochronny). Według schematu
    producenta, powinienem jeszcze uziemić linie po drugiej stronie (od
    kamer) - zakładam że to dobra rada, jakbym gdzieś po halach zakładał
    monitoring a nie w domu.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2023-07-18 00:39:21
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 17 July 2023 at 21:10:43 UTC+2, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    > producenta, powinienem jeszcze uziemić linie po drugiej stronie (od
    > kamer) - zakładam że to dobra rada, jakbym gdzieś po halach zakładał

    a po co komus jakiś złom rzutnikowy do kamer do monitoringu ?

    obraz rzutnikowany jest kiepskiej jakości bo rzutnikowany

    Caly świat od lat używa monitorów lub telewizorów 4K ze spliterem, albo ściany
    zbudowanej z wielu monitorów, telewizorów.

    Zwariowaliby gdyby musieli oglądać obraz z rzutnika

    Wyrzuć ten rzutnikowy złom na śmietnik

  • 9. Data: 2023-07-18 21:00:15
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 17.07.2023 21:10, Mateusz Bogusz wrote:

    > Według schematu
    > producenta, powinienem jeszcze uziemić linie po drugiej stronie (od
    > kamer) - zakładam że to dobra rada, jakbym gdzieś po halach zakładał
    > monitoring a nie w domu.

    Z moich obserwacji wynika coś innego. Jest mnóstwo instalacji, gdzie
    jest system kamer na budynku plus tam jedna czy dwie na słupie czy
    wiacie. Jeżeli kamera nie ma odizolowanej masy (obudowy) od metalowego
    słupa czy wiaty to nie przeżywa zwykle pierwszego sezonu burzowego.
    Nie ma znaczenia, czy przewód idzie ziemią czy przewieszką.
    A w twoim przypadku?
    Któraś ma obudowę do blachy? (doziemienie)
    Switch POE w końcu masz uziemiony czy nie?
    Ten drugi switch rozumiem - nie?
    Podłączony był pod uplink czy też do tej sekcji POE, która się uszkodziła?
    Projektor? Wtyczka z bolcem?
    Coś innego podłączonego pod projektor?
    Antena połączona z dachem albo uziemiona?

    Moja hipoteza jest taka, że pojawiło się napięcie _między_ uziemieniami
    najprawdopodobniej na skutek odległego wyładowania.
    Od strony switcha PDE poleciało przez zasilanie (minus na potencjale
    uziemienia), od strony projektora przeskoczyło z rj-ki do masy albo
    upaliło rezystory (jakoś tam może działać bez nich)
    Ten trzeci swicth podobnie - mógł przenieść potencjał bez szwanku bo nie
    był uziemiony.

    --
    Mirek.

  • 10. Data: 2023-07-20 15:25:13
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 18.07.2023 21:00, Mirek wrote:
> [...]
    > Nie ma znaczenia, czy przewód idzie ziemią czy przewieszką.
    > A w twoim przypadku?
    > Któraś ma obudowę do blachy? (doziemienie)

    U mnie są w podbitce (plastykowej) zamocowane do drewnianej konstrukcji
    nośnej (podbitki). Aczkolwiek w dwóch miejscach od pokrycia dachu
    (blacha) oddziela je ~1cm (między blachą a metalową obudową kamery).

    > Switch POE w końcu masz uziemiony czy nie?

    Teraz już jest uziemiony. Obudowa switcha nie (śrubka na obudowie ze
    znaczkiem uziemienia), ale switch jest podłączony do UPS-a za pomocą
    C14, a ten do gniazdka z bolcem (PE).

    > Ten drugi switch rozumiem - nie?
    > Podłączony był pod uplink czy też do tej sekcji POE, która się uszkodziła?

    Drugi switch (ten bez POE) był i jest podłączony do UPS-a poprzez
    wejście "z bolcem", a UPS do gniazdka "z bolcem". Oba switche połączone
    są poprzez uplink (zwykłe porty ethernet, bez POE).

    > Projektor? Wtyczka z bolcem?

    Tak.

    > Coś innego podłączonego pod projektor?
    > Antena połączona z dachem albo uziemiona?

    Głośnik za pomocą jacka. Sam głośnik jest podłączony do zasilania
    poprzez zasilacz dwu-bolcowy (wtyk płaski więc domyślam się że bez
    uziemienia).

> [...]
    może działać bez nich)
    > Ten trzeci swicth podobnie - mógł przenieść potencjał bez szwanku bo nie był

    Był jest uziemiony "ten trzeci". Ale to najwyraźniej dużo nie zmienia i
    napięcie po ethernecie przepuszcza(?).

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz