  • 91. Data: 2020-06-16 19:31:53
    Temat: Re: Piękna orka elektryków :-)
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2020-06-16 o 18:37, cef pisze:

    > Kiedy to będzie wg Ciebie?

    Jak to ujmują specjaliści od prognozowania na giełdzie "najbliższa
    przyszłość pokaże, w którą stronę podąży rynek".

    Największy problem z elektryfikacją, to lobby ropne.

  • 92. Data: 2020-06-16 19:36:39
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2020-06-16 o 19:31, Shrek pisze:

> [...]
    > gniazdka.

    > Więc może się kiedyś odbędzie, a może nie. Na tą chwilę nie ma takiej
    > możliwości. Na dekadę w przód też nie. Podejrzewam, że jak będzie taka
    > możliwość, to nie będzie wykorzystana bo będzie przestarzała.
    >
    > Hint - będą wymienne ustandaryzowane accu, które wymieniasz na stacji i
    > nawet nie jesteś ich właścicielem. Coś na kształt butli z LPG - oddajesz
    > starą bierzesz nową i nic więcej cię nie interesuje. A operator albo
    > zapewni sobie gruby kabel z napięciem 15kV albo będzie to wręcz woził do
    > RPZ gdzie w nocy transformatory buczą z nudów.

    Albo też w każdym garażu podziemnym i na każdym parkingu na osiedlu
    będzie szafka z akumulatorami na wymianę. Niech będzie i tak.

  • 93. Data: 2020-06-16 19:46:32
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-06-2020 o 19:28, J.F. pisze:

    > No chyba, ze z braku odbiorcow, napiecie w sieci podskoczy tak, ze
    > przekroczy mozliwosci inwertera, albo tylko zabezpieczenia :-)

    To już obowiązek zakładu energetycznego - obstawiam ze to regulują i nie
    mogą podać 300 V...

    > spuscic w kanal

    Jego wola i problem.
    W Niemczech np. dopłacali za odbiór.

  • 94. Data: 2020-06-16 19:52:56
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 16 Jun 2020 18:37:20 +0200, cef napisał(a):

    > Kiedy to będzie wg Ciebie?

    Podejrzewam że to jest pytanie retoryczne za którym po prostu stoi twoja
    niewiara w przyszłą dominację elektryków. Więc śledź trendy. Wzrost
    ilości elektryków i infrastruktury, wzrost ilości badań technicznych
    dot. baterii oraz wdrażanie kolejnych technologii. Zmiany na rynku
    wytwórców energii. Stare elektrownie osiągają kres używalności. Buduje
    się nowe, niekoniecznie węglowe. Powstają prace studialne i pierwsze
    wdrożenia energetyki rozproszonej. A trendy ekstrapoluj. Tam gdzie się
    przetnie krzywa ekstrapolowanych trendów z prostą poziomą obrazującą
    twoje oczekiwania, na osi poziomej znajdziesz datę :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 95. Data: 2020-06-16 20:05:35
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 16.06.2020 o 19:36, Poldek pisze:

    > Albo też w każdym garażu podziemnym i na każdym parkingu na osiedlu
    > będzie szafka z akumulatorami na wymianę. Niech będzie i tak.

    Raczej nie będzie. Jest problem ze zbudowaniem a potem kontrolowaniem
    infry zapewniającą w sposób rozproszony dużą moc. Szansą jest ładowanie
    tego poza szczytem w sposób mniej więcej zcentralizowany. Przy czym nie
    będzie to raczej garaż. Pomijając problem z dostarczeniem mocy do
    każdego garażu, gdzie przez większość czasu infra nie będzie
    wykorzystywana, to akusy swoje ważą, więc przydałaby się jakaś
    hydraulika która robiła by to automatycznie. Ponadto ktoś musiałby to
    obsługiwać, jakiś operator musiałby zapewniać rotację akususów. Nie
    mówię, że nie da się tego zrobić, podobnie jak można sobie wyobrazić wąż
    z ropą i benzyną w każdym garażu. Ale po co?

    --
    Shrek

  • 96. Data: 2020-06-16 20:05:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >To już obowiązek zakładu energetycznego - obstawiam ze to regulują i
    >nie mogą podać 300 V...

    owszem, reguluja, ale jak dostawcow bedzie wiecej niz odbiorcow, to
    nie dadza rady wyregulowac :-)

    Wiec i twoj inwerter powinnien miec zabezpieczenie, zeby za duzego
    napiecia nie podac.

    >Jego wola i problem.
    >W Niemczech np. dopłacali za odbiór.

    przez pare godzin. A potem doplate rozkladali na wszystkich odbiorcow
    przez caly rok :-)

    Wymienne akumulatory - to by bylo cos. Wracasz do domu, a tam pelny
    akumulator czeka ...

    Albo faktycznie wodor - robisz sobie do zbiornika, tankujesz do
    samochodu, w dluzszej trasie tankujesz szybko ...

    J.

  • 97. Data: 2020-06-16 20:36:09
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > przetnie krzywa ekstrapolowanych trendów z prostą poziomą obrazującą
    > twoje oczekiwania, na osi poziomej znajdziesz datę :)

    Jeśli przypisujesz mi niewiarę w dominację elektryków, to przyznam,
    że trafiony zatopiony - ze wskazaniem na dominację.
    Ale czy pytanie retoryczne?
    Nie dominacja, ale upowszechnienie elektryków ze względu na trendy rozwoju
    przemysłowego jest realne i takie przewiduję. Bo będzie to wspierane
    przez rządy,
    w ramach wypychania smogu z miast. Komunikacja miejska, potem strefy E
    Ale dla lobby produkcyjnego będzie obojętne
    co produkują jeśli ludzie będa to kupować. Zależy to od wielu
    niewymienionych
    czynników ale chciałbym wiedzieć jakie masz zdanie odnośnie
    perspektywy czasowej: to 10-50 lat czy 100-200?
    Wg mnie to kwestia bardziej 200 niż 50 ale prędzej pójdzie to w zupełnie
    innym
    kierunku---> powietrze, wodór.
    W dziedzinie elektroniki postęp był ogromny w ostatnich 30 latach,
    w elektryczności raczej zastój.

  • 98. Data: 2020-06-16 20:57:49
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2020-06-16 o 20:05, Shrek pisze:

> [...]
    > mówię, że nie da się tego zrobić, podobnie jak można sobie wyobrazić wąż
    > z ropą i benzyną w każdym garażu. Ale po co?

    W skali bloku mieszkalnego podprowadzenie kabla 125A/400V (daje prawie
    90kW mocy), czy dwóch takich kabli to nie jest problemat nie do
    przejścia. Ładowanie może się odbywać w nocy, a w dzień na zmniejszonych
    obrotach. Pojedyńczy akumulator nie musi ważyć tonę. To mogą być kostki
    po 5 kg, które się dokłada jak paluszki.

    Jeszcze wracając do tego, co pisałeś we wcześniejszym poście, że TERAZ
    nie ma gniazdek większej mocy w garażach. Nie ma, bo jest mało
    samochodów elektrycznych. Pojawi się popyt, pojawią się gniazdka. W
    domach jednorodzinnych (szeregowcach itp.) bez problemu można mieć
    "siłę" i wiele osób ją ma. W wielu zakładach pracy jest dużo prądu,
    bardzo często przez większość czasu niewykorzystywanego. Ładowarka na
    parkingu pod zakładem pracy będzie bonusem podobnym do obecnie
    stosowanych pakietów medycznych itp.

  • 99. Data: 2020-06-16 21:01:24
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 16 Jun 2020 20:36:09 +0200, cef napisał(a):

    > to 10-50 lat czy 100-200?

    Za 10 lat sam kupisz swojego pierwszego elektryka.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 100. Data: 2020-06-16 21:25:29
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, June 16, 2020 at 8:57:54 PM UTC+2, Poldek wrote:

    > W skali bloku mieszkalnego podprowadzenie kabla 125A/400V (daje prawie
    > 90kW mocy), czy dwóch takich kabli to nie jest problemat nie do
    > przejścia.

    Tak sobie, ktos musi za to zaplacic, zwlaszcza, jesli wymaga to kopania w miescie...

    > Pojedyńczy akumulator nie musi ważyć tonę. To mogą być kostki
    > po 5 kg, które się dokłada jak paluszki.

    Juz widze chetnych ;) teraz to wiekszosc by bezprzewodowo chciala, zeby kablem sie
    nie wybrudzic, a nie w sukience do pracy podlaczac ~10 aku po te ~5kg ;)

    > Jeszcze wracając do tego, co pisałeś we wcześniejszym poście, że TERAZ
    > nie ma gniazdek większej mocy w garażach. Nie ma, bo jest mało
    > samochodów elektrycznych. Pojawi się popyt, pojawią się gniazdka.

    tez prosto nie bedzie, mam garaz, 6A ma kazdy w garazowcu, pewnie zwiekszenie mocy
    jest wykonalne, tylko jak znam zycie przekroj przewodow jest jak najmniejszy
    (koszty...), czyli trzeba nowe, a to wymaga przejscia przez kilka/nascie/dziesiat
    prywatnych garzy, zgody wlascicieli itp...

    Chcialem w bloku zrobic 3f z wieksza moca, to OK, projekt i nowa instalacja od
    parteru na moj koszt (tu akurat prosciej, bo jest pion instalacyjny, wiec nie trzeba
    przez mieszkania ciagnac)

    > W domach jednorodzinnych (szeregowcach itp.) bez problemu można mieć
    > "siłę" i wiele osób ją ma.

    tez zalezy od lokalizacji i dostepnych mocy transformaorow...

    > W wielu zakładach pracy jest dużo prądu,
    > bardzo często przez większość czasu niewykorzystywanego.

    tak, glownie w nocy, a kazdy by chcial ladowac w dzien gdy przyjechl do pracy ;)

    Wg mnie ladowanie wiekszej ilosci elektrykow w garazowcach jak moj (3 kondygnacje,
    kilkaset garazy) jest malo realne... Instalacje byly tam robione przy wspolczynnikach
    jednoczesnego uzywania bliskich 0... Cala elektryka do wymiany... a sporo ma
    wydzielona wlasnosc notarialnie i spoldzielnia nie ma opcji prowadzic prac bez zgody
    wszystkich wlascicieli...