  • 21. Data: 2020-06-15 17:05:35
    Temat: Re: Piękna orka elektryków :-)
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2020-06-15 o 16:24, viktorius pisze:

    > Nie wszyscy mieszkają w bloku <25 letnim. Wielka płyta zawsze żywa ;)

    No, ale te 20-30% ma garaże podziemne lub tradycyjne.

    > A tam dobrze, jak 230V w piwnicach, nierzadko 24V tylko.

    24V ?

  • 22. Data: 2020-06-15 17:14:18
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-06-15 o 16:44, K pisze:

    > Jaki jest okres zwrotu za solary przy ktorych mozesz zauwazalnie obnizyc
    > koszty ladowania samochodu?

    Jaki by nie był to mieszkaniec bloku zgody na instalacje solarów
    nie dostanie. A montowanie ich na pojeździe też mija się z celem.
    No chyba że pojazd to kamper a prąd nie jest potrzebny do jego
    napędzania.
    Na temat spuszczania kabla z ósmego piętra do auta stojącego
    na parkingu w okolicach bloku chętnie podyskutuje. Długo już tak
    Jacusiu oszczędzasz?

    Pozdrawiam

  • 23. Data: 2020-06-15 17:16:01
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 15 czerwca 2020 08:57:13 UTC-5 użytkownik Poldek napisał:

    > Od jakichś 25 lat każdy budowany blok ma obowiązkowo garaż podziemny. W
    > tych garażach są standardowe gniazdka 230V, ale nie jest niemożliwością
    > doprowadzić fazę 400V.

    Fajnie, prawie jak powiesci Lema piszesz :)

    Dam ci wskazowke, otworz se google maps, najedz na prawie dowolne osiedle i policz
    auta ktore nie stoja w garazu.

    Potem podumaj i jak wpadniesz na pomysl ze przeciez moga sobie liste kolejkowa zrobic
    i ladowac auta po kolei i je przeparkowywac codziennie to przyznam ci ze zadanie
    domowe odrobiles ale dalej nie za bardzo to przystaje do rzeczywistosci.

    Hint:
    Tu nie dyskutujemy o autach na prad jako ciekawostce dla ktorej mozna jakies wygibasy
    parkingowe wyczyniac w postaci preferencji do parkowania w garazu dla elektrykow. My
    tu gadamy jak nierealne jest aktualnie i w najblizszej przyszlosci (10 lat)
    posiadanie i uzywanie auta na prad.

  • 24. Data: 2020-06-15 17:16:47
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-06-15 o 17:05, Poldek pisze:

    > No, ale te 20-30% ma garaże podziemne lub tradycyjne.

    W nowych blokach w podziemnych garażach nie ma gniazdek lub jest
    na niestandardowe napięcie.

    > 24V ?

    Tak.

    Pozdrawiam

  • 25. Data: 2020-06-15 17:20:48
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 15 czerwca 2020 10:05:39 UTC-5 użytkownik Poldek napisał:

    > No, ale te 20-30% ma garaże podziemne lub tradycyjne.

    Optymista.
    Kumpel ma garaz w wawie. 700m od bloku. W garazu pradu brak.
    Jest dosyc reprezentatywnym przedstawicielem sytuacji.

    > 24V ?

    tak, dla zarowek, zeby nie kradli.

    Sluchaj, ty chyba ostatnio z domu nie wychodziles. Duze miasta, bo o takich tu
    mowimy, w ktorych elektryk ma sens (male predkosci, krotkie dystanse, wplyw na
    zanieczyszczenie itp, maja okrytne problemy z parkowaniem.

    W katowicach, wrocku, wawie, poznaniu, krakowie nie ma miejsc na ulicach zeby auta
    parkowac a ty farmazonisz o 20% pokryciu parkingu podziemnego z gniazdkami po 16A
    minimum.

    Ty z naszego wszechswiata nadajesz czy z rownoleglego?

  • 26. Data: 2020-06-15 17:25:53
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 15.06.2020 o 15:57, Poldek pisze:

    > Od jakichś 25 lat każdy budowany blok ma obowiązkowo garaż podziemny.

    Nie ma takiego obowiązku. Mało tego, są miejsca w Polsce, jak na
    przykład u mnie gdzie nie możesz wybudować piwnicy/garażu poniżej
    poziomu gruntu.

    > W tych garażach są standardowe gniazdka 230V, ale nie jest niemożliwością
    > doprowadzić fazę 400V.

    Nawet jak gdzieś jest standardem 230V na jedno miejsce postojowe, to już
    przejście z 230V na 400V nie jest takie trywialne.

  • 27. Data: 2020-06-15 17:26:54
    Od: K <n...@e...com>

    On 15/06/2020 16:05, Poldek wrote:

    > 24V ?

    Spoldzielnie (np. Baltyk na Gdynskim Witominie) cos kolo 10 lat temu
    przerobila instalacje w piwnicach na 110V bo ludzie trzymali w piwnicach
    zamrazarki. Nie jestem elektrykiem wiec nie wiem jak sie to nazywa ale
    dodali cos jeszcze, ze nie dalo sie tego skonwertowac na 230V. W kazdym
    razie zarowki swiecily tak sobie na zolto/pomaranczowo.

  • 28. Data: 2020-06-15 17:48:12
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 15 Jun 2020 15:44:29 +0100, K napisał(a):

    > Jaki jest okres zwrotu za solary przy ktorych mozesz zauwazalnie obnizyc
    > koszty ladowania samochodu?

    Policz sobie sam. Znajomość obsługi googla i tabliczka mnożenia
    wystarczy.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 29. Data: 2020-06-15 17:56:10
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 15 Jun 2020 17:14:18 +0200, RadoslawF napisał(a):

    > Na temat spuszczania kabla z ósmego piętra do auta stojącego
    > na parkingu w okolicach bloku chętnie podyskutuje.

    Radosławie, długo tak będziesz strugać głupka? Jak mieszkasz na 8, to
    organizujesz spółkę cywilną złożoną z lokatorów w tej samej sytuacji.
    Dostajecie pomoc finansową od miasta i instalujecie sobie pod blokiem
    własne ładowarki z ceną prądu jak już mówiłem. Dodatkowo zarabiacie na
    lokatorach którzy nie byli tak bystrzy. Ale widzę że wolisz sobie
    poskamleć niż pomyśleć. A poza tym, kto powiedział że każdy ma mieć
    samochód? Nawet w ameryce tak nie ma. Jak mieszkasz w bloku to chodź
    piechotą albo postaw czy kup sobie dom. Ewentualnie kup sobie
    hulajnogę:)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 30. Data: 2020-06-15 17:57:35
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-06-2020 o 16:44, K pisze:

    > Jaki jest okres zwrotu za solary przy ktorych mozesz zauwazalnie obnizyc
    > koszty ladowania samochodu?

    Codziennie używanego?
    Policzmy koszty takiego ładowania:
    20 kWh*30*12=7200 kWh*0,5 zł=3600 zł rocznie

    Za realne 8 tys zł kupisz solary które wyprodukują prawie połowę tego
    zapotrzebowania, czyli oszczędzą 1800 zł rocznie.
    Czyli zwrócą się w 5 lat.