  • 11. Data: 2015-03-31 22:09:22
    Temat: Re: Poczwórny float
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-03-31 21:55, Borneq wrote:
> [...]
    mal-floating-point-math-library
    > W tym pakiecie?

    Tak, i wszelakie metody konwersji w te i nazad. Sporo tam tego wogóle
    jest. To taki ćwiczebny pakiet do momentu wprowadzenia w linię x86.
    Chyba że x86 wczesniej padnie :)

  • 12. Data: 2015-03-31 23:30:41
    Od: bartek <b...@g...com>

    On 31.03.2015 21:40, Borneq wrote:
    > To dziesiętne
    mal-floating-point-math-library

    > będzie wolniejsze od

    sion/doc/html/boost_multiprecision/tut/floats/float1
    28.html

    Trzeba by porównać, ale obstawiam jednak, że binarna szybsza.
    Sebastian może mieć rację, że może się zdarzyć, że wsparcie
    sprzętowe przyjdzie dla wersji dziesiętnej, ale nie binarnej.
    Oby nie ;-)

    > Czy ma wszystkie operacje typu trygonometryczne i inne?

    > Można by prędkość porównać z koprocesorem, ile razy wolniejsze,

    Zapuściłem w pętli na 10000000 okrążeń

    x<- 4*x*(1-x)

    double: 0.0396763 s
    float128: 0.949442 s

    oraz
    x<- pi*sin(x)

    double: 0.378017
    float128: 10.7468

    Wyniki traktuj mocno orientacyjnie.

    Wyniki należy traktować orientacyjnie. Np jeśli będziesz
    mnożyć maceirze, double zostanie wsparte instrukcjami wektorowymi
    i będzie jeszcze szybsze.

    > używając algorytmu jeszcze z miesięcznika Komputer 7/87:
    > http://www.grush.one.pl/?issue=komputer.7.87&article
    =rakieta

    Dlaczego interesuje Cię kod sprzed 30 lat?
    ;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 13. Data: 2015-04-01 01:45:08
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2015-03-31 o 23:30, bartek pisze:
    > x<- 4*x*(1-x)
    >
    > double: 0.0396763 s
    > float128: 0.949442 s
    >
    > oraz
    > x<- pi*sin(x)
    >
    > double: 0.378017
    > float128: 10.7468

    Czyli 25-30 razy wolniejsze. Ciekawe o ile wolniejsze było by na
    sprzęcie, bo musi być wolniejsze każde mnożenia, a co dopiero sinus,
    który będzie wymagał więcej mnożeń.
    Ale 30 razy to za dużo, w przykładowym programie astronomicznym wyliczam
    serię przez sekundę na extended(najdłużej zajmuje tzw. VSOP87 w każdym
    kroku). Tu musiałbym czekać z pół minuty ;-(

    > Dlaczego interesuje Cię kod sprzed 30 lat?
    > ;-)

    Widać jak przyspieszyły komputery, kiedyś Cray wydawał się bardzo
    potężny, i porównywałem na tym kodzie mój pierwszy komputer ze studiów
    386SX, potem 486dx4 z koprocesorem itd.
    Choć to tylko jeden z prostych testów, tylko do operacji
    zmiennoprzecinkowych.
    Przydałby się jakiś wykaz (są może linki?) prędkości Dhrystones i
    Wheatstones zaówno dla nowych jak i historycznych komputerów.

  • 14. Data: 2015-04-01 02:36:46
    Od: bartek <b...@g...com>

    On 01.04.2015 01:45, Borneq wrote:

    > Czyli 25-30 razy wolniejsze. Ciekawe o ile wolniejsze było by na
    > sprzęcie, bo musi być wolniejsze każde mnożenia, a co dopiero sinus,
    > który będzie wymagał więcej mnożeń.

    To bardzo zależy od zastosowania. W tej pętli użycie float
    przyszpiesza mniej niż dwa razy:
    0.249423
    0.375908

    Sin wymaga więcej mnożeń, ale już jest na miejscu, a jadnak
    obecnie wąskim gardłęm w większości zastosowań jest sprowadzanie
    danych do procka. I moc spadnie tylko o połowę.

    Przemnożenie 2 macierzy 5000x5000
    25.1868 s i 14.9207 s

    Hmm...

    > Ale 30 razy to za dużo, w przykładowym programie astronomicznym wyliczam
    > serię przez sekundę na extended(najdłużej zajmuje tzw. VSOP87 w każdym
    > kroku). Tu musiałbym czekać z pół minuty ;-(

    Zmień algorytm ;-)

> [...]
    > Przydałby się jakiś wykaz (są może linki?) prędkości Dhrystones i
    > Wheatstones zaówno dla nowych jak i historycznych komputerów.

    To sie z grubsza ocenia w flops (Mflops/Gflops/Tflops). Na pewno są
    takie historyczne zestawienia mocy dla superkomputerów.

    pzdr
    bartekltg

  • 15. Data: 2015-04-01 06:40:57
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2015-04-01 o 02:36, bartek pisze:

    > Zmień algorytm ;-)

    Jest stronka
    http://www.neoprogrammics.com/vsop87/source_code_gen
    erator_tool/
    Można wybrać Earth, seria D, język Java lub C++
    i mam masę sumowań funkcji trygonometrycznych.
    Metoda wolna ale zapewnia najwyższą dokładność.
    Chyba że się użyje metody przybliżonej, wtedy najdłużej trwa poprawka
    nutacji, jest w źródłach jest http://mb-soft.com/public3/equatime.html
    a więcej w dodatku C pracy:
    http://home.arcor.de/maus_andreas/dokumente/diplom_m
    aus.pdf

  • 16. Data: 2015-04-01 08:31:01
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-03-31 19:05, Borneq pisze:
    > 80 bitowy extended to precyzja duża w porównaniu z typowymi
    > kalkulatorami. Pamiętam, jak potężnym wydawał się koprocesor 80387.
    > Potem został wbudowany do głównego procesora, teraz jest znacznie
    > szybszy. Ale czy nie ma planów po tylu latach jeszcze dodać mu tryb
    > wyższej precyzji? Taki poczwórny float czyli 128 bitów.

    Z tego co pamiętam były jakieś koprocesory, które takowy miały. 96 bitów
    ma Coldfire na ten przykład :)

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl/art/liczbyzmiennoprzecinkowe,19

  • 17. Data: 2015-04-01 08:32:38
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    > IEEE754-2008 a implementacja softwareowa to np. ta:
    >
    > https://software.intel.com/en-us/articles/intel-deci
    mal-floating-point-math-library

    Hmm jak pisałem pracę dyplomową to wydaje mi się że w standardzie było
    opisane już w zeszłym tysiącleciu. I chyba był nawet jakis proc co go
    implementował...

  • 18. Data: 2015-04-01 15:48:44
    Od: bartek <b...@g...com>

    On 01.04.2015 06:40, Borneq wrote:

    > le 30 razy to za dużo, w przykładowym programie astronomicznym
    > wyliczam serię przez sekundę na extended(najdłużej zajmuje tzw.
    > VSOP87 w każdym kroku). Tu musiałbym czekać z pół minuty ;-(

    Uwaga, porównanie było double do float128.
    Extended (prawdziwe) działają wyraźnie dłużej niż double.

> [...]
    > Metoda wolna ale zapewnia najwyższą dokładność.
    > Chyba że się użyje metody przybliżonej, wtedy najdłużej trwa poprawka

    I ile tych punktów liczysz, że tak długo to oblicza?
    Może nie potrzebujesz ich tak gęsto;-)

    Double sa za mało dokładne? Jak to się objawia?

    pzdr
    bartekltg

  • 19. Data: 2015-04-01 16:20:16
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Tuesday, March 31, 2015 at 7:47:39 PM UTC+2, bartek wrote:

    > Znajomy zajmujący się obliczeniami wymagającymi co najmnie
    > poczwórnej przecyzji twierdził, żę jak molestował
    > gości z Intela, to mówili cos o kilkunastu latach, i to
    > w trybie przypuszczajacym. Było to jakiś czas temu, ale
    > nadal mają czas ;-)
    > Nic oficjalnego wygooglać nie mogę.

    A itanium za wolny?

    Pozdrawiam