  • 1. Data: 2004-10-20 21:13:13
    Temat: "Polska dla Opornych" czyli dostep do "polskich zasobow" + charakterystyka ruchu
    Od: Robert Borkowicz <R...@w...pl>

    Witajcie Grupowicze,

    Moze to troche pompatyczne na tzw. "dzien dobry", ale ze wzgledu na fakt
    iz ze mnie zupelny zoltodziob na tej grupie, chcialem przywitac
    wszystkich troszczacych sie o POLskie IP.

    Hmmm.......... wiec:

    Tak sie sklada ze Warszawiak ze mnie [ups nie wiem czy to powod do
    chwalenia sie].
    Zyjemny sobie tu w calkiem milej atmosferze.. mamy jak wymieniac ruch
    miedzy sieciami (latwe prywatne peering'i w obrebie site'ow takich jak
    np. LIM).. czy chociazby nasz mily WIX.

    Ale przeciez Polskie IP to nie tylko Warszawa [pozdrowienia dla Krakowa
    ;) ]... przeciez mase uzytkownikow i content'u zaszyte jest w roznych
    miastach calej polski.

    Ciekaw jestem jak tam zapewniacie sobie dostep do POLSKICH ZASOBOW.

    - Czy peer'ujecie (jesli tak to gdzie) z innymi polskimi sieciami?

    - Czy kupujecie "polske" (czyli dostep do polskich ASow) od kogos na
    rynku?

    - Czy kupujecie ja w tzw. bundle'u razem z dostepem do TP?

    - Czy kupujecie "polske" razem z TP lub "zagranica" od kogos na rynku?

    Sorry jesli to trywialne pytanie.

    Mam nadzieje ze nie pogonicie mnie z tej grupy. Wydaje mi sie ze te
    aspekty sa dosc istotne dla wszystkich grzebiacych sie w polskim IP, a
    lepsze zrozumienie tematu (czemu ma sluzyc ta dyskusja) byc moze sprawi
    iz bedzie on jeszcze lepszy... szybszy.... ;-)

    Jak wspomnialem wiem.. (albo wydaje mi sie ze wiem) jak to "dziala" w
    przypadku sieci w Warszawie (chyba ze koledzy zmienia moj poglad na ten
    temat), ale strasznie ciekaw jestem jak radzicie sobie z tym gdzies w
    Polsce.

    Pytanie to kieruje do wszelkich sieci. Ciekaw jestem jak robia to ASK,
    mali ISP czy tez znaczacy polscy gracze.

    Ciekaw jestem rowniez jaki wg. was jest udzial ruchu "polskiego" w
    ramach Waszych lacz.
    Czy bylibyscie w stanie pokusic sie o estymacje.. ile w ramach ruchu
    "biegajacego" po Waszych laczach to:

    a. Polska (polskie ASy)
    b. tp (AS "Tepsy")
    c. Zagranica (zagraniczne ASy)

    Z gory serdeczne dzieki za odpowiedzi i chec podzielenia sie swymi
    doswiadczeniami i uwagami.

    Wiec... zapraszam do dyskusji ;-)

    Pozdrawiam,
    Robert

  • 2. Data: 2004-10-21 06:27:52
    Od: "Mateusz Swatek" <m...@s...krakow.pl>

    Uzytkownik "Robert Borkowicz" <R...@w...pl> napisal w wiadomosci
    > Czy bylibyscie w stanie pokusic sie o estymacje.. ile w ramach ruchu
    > "biegajacego" po Waszych laczach to:
    >
    > a. Polska (polskie ASy)
    > b. tp (AS "Tepsy")

    > c. Zagranica (zagraniczne ASy)

    u mnie AS tp stanowi jakies 2 do 4% ogolnego ruchu, zakladajac ze nie
    liczymy ruchu P2P
    (bo z tpnetu glownie splywa z neo i dsl, czyli kapie a nie splywa)

    --
    mateo

  • 3. Data: 2004-10-21 07:19:52
    Od: mlopaci <m...@n...net>

    O wszystkim decyduje cena i charakterystyka ruchu (z netflowa). Algorytm
    decyzyjny wygla;da mniej wie;cej tak:
    1. preferencje dla ?a;czy WIX/GIX - cena 0z?
    2. jes'li kogos' nie ma w WIX/GIX to trzeba przenalizowac' ile ruchu z nim
    wymieniasz i czy op?aca sie; inwestowac' w prywatny peering (zwykle nie)
    3. pozosta?y ruch wymieniasz przez upstreema - jes'li Twój upstreem rozdziela
    Polske; od zagranicy, to musisz policzyc' czy op?aca Ci sie; kupic' to oddzielnie.
    Polska ssie w innych godzinach niz. zagranica wie;c ?a;cze które obs?uz.y Polske; i
    zagranice; ma mniejsza; przepustowos'c' niz. suma przepustowos'ci oddzielnych ?a;czy
    4. ruch PL którego nie ma w WIX/GIX jest prawie pomijalny - jes'li twoj upstreem
    jest operatorem zagranicznym to moz.esz s'mia?o wysy?ac' ruch do PL przez zagranice;.
    5. AS5617 jest oddzielnym casem - najlepiej przenies'c' cze;s'c' infrastruktury poza
    PL i stamta;d serwowac' dane dla AS5617. Tak zrobi?o wiele polskich stacji
    radiowych http://www.abradio.cz/www/index.php?lang=pl

  • 4. Data: 2004-10-21 10:09:24
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@S...pro.onet.pl>

    On Wed, 20 Oct 2004 23:13:13 +0200 I had a dream that Robert Borkowicz
    <R...@w...pl> wrote:
    > Ciekaw jestem jak tam zapewniacie sobie dostep do POLSKICH ZASOBOW.

    Różnie, oczywiście wszystkie przychodzą w głównym łączu, a większość
    ludzi ma takowe, dodatkowo peeringi z niektórymi lokalnymi AS'ami.
    Bardzo fajną rzeczą jest podpięcie się do sieci akademickich z dostępem
    tylko do ich zasobów. Np. Cyfronet krakowski podaje na tacy wszystkie
    krakowskie uczelnie, Onet, Interię i kilka innych sieci, a ceny ma
    bardzo konkurencyjne. Oczywiście mówię tu o komercyjnej części sieci
    Cyfronetu.

    > Czy bylibyscie w stanie pokusic sie o estymacje.. ile w ramach ruchu
    > "biegajacego" po Waszych laczach to:

    Zależy od rodzaju firmy.

    > a. Polska (polskie ASy)

    Ja bym to podzielił na zasoby "akademickie" czyli dostępne przez many
    edukacyjne i pozostałe. IMHO 1/4.

    > b. tp (AS "Tepsy")

    nawet do połowy, jak masz lepsze tam łącze i masz dużo ssaczy w sieci

    > c. Zagranica (zagraniczne ASy)

    do połowy

    To wyżej to IMHO typowe dla ISP, ale np. dla firmy udostępniającej
    content czysto polski (np. portal) to wygląda zupełnie inaczej
    (zagranica jest dużo mniejsza).