  • 11. Data: 2021-01-05 16:49:24
    Temat: Re: Program do PCB
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/01/2021 13:39, Krzysztof Gajdemski wrote:
    > U mnie, na Linuksie

    Warto wspomnieć o nieco ciemniejszej stronie: wersja dostarczana z
    Ubuntu (bodaj 18.04) miała feler taki że niepoprawnie odrysowywała ekran.

    Bug jak co dzień.

    Ale najlepsze było gdzie indziej: NIE poprawią go. Bo nie. Ale możesz
    sobie wrzucić patcha i skompilować, jak bardzo chcesz, to tylko
    kilkanaście zaklęć w konsoli.

    Teraz to dośc ekstremalny przykład, ale na przestrzeni kilku lat KiCad
    mocno mnie zniechęcił. Wstaje z błedem, release ma bład w biblitece.
    Otwarcie bibliteki zamyka program. Plik zapisuje się z rozmiarem 0.
    Freeze po kliknięciu w opcje w GUI. Artefakty w board view. Itd itp.

    Mają (a może mieli) bardzo kiepską kontrolę jakosci. Z tego powodu
    używałem Eagle, któy był ch...wy, ale stabilny.

    Licze na to że jest lepiej, bo zamierzam w końcu Eagle porzucić ...

  • 12. Data: 2021-01-05 17:00:44
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-01-05 o 13:39, Krzysztof Gajdemski pisze:

    > Popieram. Jestem całkowicie zielony w temacie projektowania płytek, ale
    > raz potrzebowałem narysować większy schemat. Pierwszy raz skorzystałem
    > z KiCad-a (w zasadzie bez zaglądania do dokumentacji) i poszło
    > zaskakująco łatwo. W mojej opinii nie jest to program, z którym trzeba
    > walczyć.

    Trochę trzeba powalczyć jak się chce zrobić dokumentację (nie do
    wyprodukowania płytki tylko do zmontowania urządzenia).
    Na przykład generowanie BOMa jest pozostawione zewnętrznym skryptom i
    jak się ma jakieś swoje wymagania to albo trzeba ogarnąć taki skrypt i
    go zmodyfikować, albo szukać jakichś zewnętrznych narzędzi (są jakieś,
    ale nie znam).
    Ja miałem takie swoje wymagania dotyczące wyglądu rysunków płytek, że
    uznałem, że jedynym rozwiązaniem jest zmiana pewnych założeń co do
    footprintów - moje odbiegają od standardu KiCada (nie w kwestii tego co
    na płytce, ale wykorzystania innych warstw).
    P.G.

  • 13. Data: 2021-01-05 17:17:10
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-01-05 o 14:14, Zbych pisze:

    > Ale niestety zajmujące czas i podnoszące ciśnienie, bo producenci wciąż
    > się nie nauczyli takiego wymiarowania rysunków obudów, żeby dało się to
    > łatwo i bez użycia kalkulatora przerysować.

    Ja nie traktuję tego jako podnoszenie ciśnienia. Za to jak sam zrobię to
    wiem, że na pewno jest dobrze.
    Np. footprint rezystora 0603 z KiCada 4.0.7 bardzo mi się spodobał bo
    odstęp między padami miał 1mm i wychodziło mi, że mogę pod spodem
    przejść dwoma ścieżkami 0.2mm ale coś mnie tknęło i zapytałem i się
    okazało, że nasz producent kontraktowy nie akceptuje takiego footprinta
    bo za mały margines w stosunku do metalizowanych końcówek rezystorów.

    > A jak jeszcze chcesz mieć do tego model 3D do przymiarek mechanicznych,
    > to zabawa gwarantowana.

    Akurat lubię się bawić i już opanowałem FreeCADa na tyle (czyli
    minimalnie), że udało mi się zrobić model terminal bloka w ten sposób,
    że zrobiłem model 1 śrubki i wielokrotne (2,3,4,5,6,...) uzyskałem przez
    powielenie tej jednej.
    Piszę o tym bo przy powieleniu natknąłem się na problemy.
    Gdybym projektował od razu odpowiednio duży terminal blok nie byłoby
    problemu, ale przy powielaniu gubiły mi się kolory (plastik i metal).

    > Dlatego bardzo mi się podoba, że są firmy które udostępniają gotowce za
    > free:
    >
    > https://pl.mouser.com/electronic-cad-symbols-models/
    > https://www.snapeda.com/

    Zdarzało mi się brać modele od Wurtha, tylko, że one wymagają
    obrócenia/przesunięcia.
    Nie kojarzę dlaczego, ale z jakiegoś powodu należy unikać obracania i
    przesuwania modelu poprzez parametry w footprincie KiCada dlatego
    dopasowywałem je we FreeCADzie.
    P.G.

  • 14. Data: 2021-01-05 17:28:28
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-01-05 o 16:49, heby pisze:

    > Mają (a może mieli) bardzo kiepską kontrolę jakosci.

    To nie jest firma. Nie mają żadnej kontroli jakości.
    Liczą na pasjonatów, którzy korzystają z wersji roboczych programu i
    zgłaszają błędy.
    Jak wszystkie błędy krytyczne zostaną usunięte to kolejna wersja jest
    wypuszczana.

    Z tego powodu
    > używałem Eagle, któy był ch...wy, ale stabilny.
    >
    > Licze na to że jest lepiej, bo zamierzam w końcu Eagle porzucić ...

    Nie wiem jak z wersjami Linux itp. Ale w wersji Windows nigdy (od wersji
    4.0.6) nie natknąłem się na jakieś bardzo poważne problemy. Ile razy
    błąd był na tyle powtarzalny, że potrafiłem jednoznacznie opisać jak go
    wywołać to był szybko poprawiany.
    Z tym, że ja nie używam KiCada jakoś intensywnie.
    P.G.

  • 15. Data: 2021-01-05 17:34:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/01/2021 17:28, Piotr Gałka wrote:
    > To nie jest firma. Nie mają żadnej kontroli jakości.

    To bardzo źle.

    > Liczą na pasjonatów, którzy korzystają z wersji roboczych programu i
    > zgłaszają błędy.
    > Jak wszystkie błędy krytyczne zostaną usunięte to kolejna wersja jest
    > wypuszczana.

    A potem czytasz "nie naprawimy tego, ale skopiluj sobie sam patcha".

    Nie problemem tutaj jest funkcjonowanie OS, tylko podejście do faktu że
    oficjalnie działajaca wersja w poważnym systemie operacyjnym jest
    najzwyczajniej popsuta i zamiast to naprawić w repo to zmuszają milion
    osób do naprawy samodzielnie.

    Tak, można go oczywisćie pobrać poza repo Ubuntu, tylko tylko świadczy o
    polityce "mamy krytyczne bugi naprawialne w 5 minut i mamy was w dupie"
    która często, choć nie zawsze, jest widoczna w open source.

    > Z tym, że ja nie używam KiCada jakoś intensywnie.

    Ja zaś od święta i zbyt często dostawałem w łeb absurdalnymi bugami
    widocznymi wręcz na pierwszej dostepnej opcji...

    Zawziąłem się jednak i rok 2021 będzie rokiem KiCada na moim desktopie.
    Już się boję.

  • 16. Data: 2021-01-05 18:43:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-01-05 o 17:34, heby pisze:

    > A potem czytasz "nie naprawimy tego, ale skopiluj sobie sam patcha".

    Chciałbym umieć sobie sam skompilować KiCada, ale w ogóle nie wiem jak
    się do tego zabrać. Kilka lat temu czytałem gdzieś u nich opis jak to
    się robi to już w pierwszym, czy drugim zdaniu przestawałem rozumieć o
    czym się pisze :(

    > Zawziąłem się jednak i rok 2021 będzie rokiem KiCada na moim desktopie.
    > Już się boję.

    To chyba najlepiej zrobisz jak pominiesz obecną wersję 'stabilną' -
    5.1.9 i od razu zaczniesz się bawić wersją roboczą 6.0 oznaczaną 5.99.
    O ile słyszałem (nigdy nie pobierałem) to jest już dosyć bliska
    zamrożenia interface'u, ale podobno formatu plików jeszcze nie chcę
    dokładnie zamrozić bo coś tam...
    Zapewne natkniesz się na ileś tam błędów, codziennie innych :).
    Natomiast unikniesz w przyszłości frustracji związanej z przenoszeniem
    projektów z wersji 5 do wersji 6.
    P.G.

  • 17. Data: 2021-01-05 19:33:37
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 05.01.2021 o 17:34, heby pisze:

    > To bardzo źle.

    Wręcz przeciwnie, w sensie, że nie jest to firma.

> [...]
    > oficjalnie działajaca wersja w poważnym systemie operacyjnym jest
    > najzwyczajniej popsuta i zamiast to naprawić w repo to zmuszają milion

    A może to tylko twój problem, bo właśnie odpaliłem KiCADa (pod linuxem,
    ale nie Ubuntu) i nie widzę żadnych problemów.
    Może to ty jesteś problemem?

    > Tak, można go oczywisćie pobrać poza repo Ubuntu, tylko tylko świadczy o
    > polityce "mamy krytyczne bugi naprawialne w 5 minut i mamy was w dupie"
    > która często, choć nie zawsze, jest widoczna w open source.

    Co ty nie powiesz! A więc te krytyczne bugi można naprawić w 5 minut?
    Zrób to, przestań być marudzącym pasożytem!

    Nie idź tą drogą. Nie uda ci się.

    --
    Kaczin

  • 18. Data: 2021-01-05 19:47:57
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/01/2021 19:33, Kaczin wrote:
    > Wręcz przeciwnie, w sensie, że nie jest to firma.

    Mówie o testach. Problem z tym Ubuntu widać *natychmiast* po
    uruchomieniu i nie wystepował tylko tam, ale tam najbardziej bolało.

    > A może to tylko twój problem, bo właśnie odpaliłem KiCADa (pod linuxem,
    > ale nie Ubuntu) i nie widzę żadnych problemów.

    To była sepcyficzna wersja Ubuntu, co już opisałem.

    > Może to ty jesteś problemem?

    Myślę, że możesz sobie darować.

    https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/kicad/+bug
    /1767652

    > Co ty nie powiesz! A więc te krytyczne bugi można naprawić w 5 minut?

    Ten dało się naprawić komentując ponoć jakiś fragment w kodzie.
    Problemem jest tylko przygotowanie sobie środowiska, co wymagało
    kilkunastu linijek rzeźby w konsoli. Gdyby to maitainer tego pakietu
    zrobił, to zaktualizowało by się wszystkim przy następnej okazji. Ale
    nie, bo nie. Ma być popsute bo było popsute by design.

    > Zrób to, przestań być marudzącym pasożytem!

    Nie, to jest już zrobione ponoć na trunku KiCada (nie mogę teraz znaleźć
    tego wątku dyskusji, ale ktoś wrzucił poprawkę). Nikt nie zrobił
    backporta do wersji z Ubuntu. Masz więc Ubuntu 18.04 LTS (zaznaczam:
    LTS!) i bez magicznych sztuczek nie masz działajacego KiCada, bo nie.

    > Nie uda ci się.

    Niestrawność po świętach daje znać?

  • 19. Data: 2021-01-05 20:00:29
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Kaczin <j...@p...interia.pl> napisał(a):
    > Wręcz przeciwnie, w sensie, że nie jest to firma.

    I dlatego może olewać bugi?

    > Może to ty jesteś problemem?

    Super zachęta do używania oprogramowania.

    > Co ty nie powiesz! A więc te krytyczne bugi można naprawić w 5 minut?
    > Zrób to, przestań być marudzącym pasożytem!

    Szkoda słów, szczególnie że...

    > Nie idź tą drogą.

    ... sam sobie odpowiedziałeś.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 20. Data: 2021-01-05 20:07:56
    Od: Napruty <N...@g...com>

    W dniu 05.01.2021 o 16:35, Adam Górski pisze:
    > Piszesz o bólu głowy w związku ze środowiskiem do programowania, cad-a
    > do projektowania PCB nie znasz, lutownicy też za bardzo nie teges.

    Źle się wyraziłem - każda część sprawia mi jakiś kłopot, oprócz
    lutowania. A środowisko, które sprawia dodatkowy ból to Eclipse. Jestem
    przyzwyczajony - jeden klawisz i mam kompilację, i flashowanie w 5
    sekund. Chcę widzieć efekt natychmiast, jedna zmiana, klawisz i widzę
    działający układ.

    > Ktoś Ci dobrze doradził. Zapoznaj się z Ki-cadem.

    Chyba tego szukam. Widziałem jeszcze Eagle i TurboPCB.

    > Nie projektowałeś nigdy PCB ? Może lepiej zostań przy nucleo+
    > uniwersalne pcb ?

    Chcę się czegoś nauczyć. Im więcej zrobię sam, tym większa duma. Chcę
    zabłysnąć, a nie odwalić...

    > https://www.st.com/en/evaluation-tools/nucleo-g031k8
    .html

    30<>31. STM32F030 ma wszystko, co potrzeba. W szkole ćwiczymy na 8051,
    ale marzy mi się coś więcej. Zresztą mam już:
    https://pl.aliexpress.com/item/32859225361.html
    Migam diodą, nie jest źle.

    > Jaką masz lutownicę ? Dasz radę polutować SMD ?

    Nie ma problemu. W szkole Weller WSP80:
    https://weller.com.pl/pl/p/Lutownica-WSP-80/426

    Na własny użytek zamawiam z Chin TS80P:
    https://ae01.alicdn.co/kf/Hc5349fb03b1b4c7aad3c92c1e