  • 1. Data: 2021-01-04 21:09:43
    Temat: Program do PCB
    Od: Napruty <N...@g...com>

    Chciałbym zaprojektować płytkę PCB na szkolne zaliczenie. Nic wielkiego
    - zegar LED (procek stm32f030, rejestry typu 4094, wzmacniacze 2803),
    ale nigdy tego nie robiłem. Przejrzałem Google, temat - rzeka.
    Poradzicie coś do zaprojektowania dla zielonego w temacie? Coś na
    czasie, coś lekkiego i łatwego i darmowego, tak żeby w efekcie dało się
    gdzieś tę płytkę zamówić. Zaznaczam, że już mnie głowa boli po próbach
    okiełznania środowiska uC ;-)

  • 2. Data: 2021-01-04 21:20:30
    Temat: Re: Program do PCB
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 04/01/2021 20:09, Napruty wrote:
> [...]
    > czasie, coś lekkiego i łatwego i darmowego, tak żeby w efekcie dało się
    > gdzieś tę płytkę zamówić. Zaznaczam, że już mnie głowa boli po próbach

    użyj webowego https://easyeda.com/ - Jak już zaprojektujesz to płytkę
    zamówisz jednym kliknięciem.

    c.

  • 3. Data: 2021-01-05 11:16:45
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    W dniu 04/01/2021 o 21:09, Napruty pisze:
> [...]
    > czasie, coś lekkiego i łatwego i darmowego, tak żeby w efekcie dało się
    > gdzieś tę płytkę zamówić. Zaznaczam, że już mnie głowa boli po próbach

    Która część tego projektu nie sprawia Ci problemu ?

    Może lepiej zastosować NUCLEO-G030 ?

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 4. Data: 2021-01-05 11:50:29
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-01-04 o 21:09, Napruty pisze:
> [...]
    > czasie, coś lekkiego i łatwego i darmowego, tak żeby w efekcie dało się
    > gdzieś tę płytkę zamówić. Zaznaczam, że już mnie głowa boli po próbach

    3 lata temu uznałem darmowego KiCad-a za 'wystarczająco dobry' i
    stopniowo przenoszę się do niego z komercyjnego Protela.
    Instalka do pobrania tutaj:
    https://kicad.org/download/

    Nigdy nie używałem bibliotek dostarczanych razem z KiCad-em, ale wydają
    się na tyle wielkie, że nie powinieneś chyba mieć problemu ze
    znalezieniem wszystkich elementów które użyjesz.
    Nie wiem czemu wielu użytkowników KiCada (widać z pytań na forum) uznaje
    tworzenie swoich symboli i footprintów jako ostateczność, gdy tymczasem
    są to zadania wielokrotnie prostsze niż samo projektowanie płytki.
    Wspominam o tym dlatego, abyś nie odrzucił KiCad-a gdyby przypadkiem
    jakiegoś jednego elementu, który Ty akurat chcesz użyć nie było w
    bibliotekach.

    Dokumentacje do pobrania tutaj:
    https://docs.kicad.org/

    Prawie na pewno są nie całkiem aktualne. KiCad jest ciągle rozwijany i
    jak interfejs danej wersji już zostanie zahaltowany to wtedy piszący
    dokumentację próbują przerobić ją z poprzedniej wersji na bieżącą. A, że
    jest to robione przez wolontariuszy i 'po godzinach' to zazwyczaj zanim
    dokumentacja zgodzi się z programem to program jest już inny.

    Rozmiar dokumentacji może przerażać, ale być może dla Twoich potrzeb
    wystarczy jak zapoznasz się tylko z pierwszą z nich - Getting Started.

    Aktualne są opisy w FAQ:
    https://forum.kicad.info/c/faq
    i powstają zazwyczaj na skutek jakichś pytań ludzi na forum.

    Ponieważ na forum (śledzę od 3 lat) zaczęło pojawiać się coraz więcej
    nowych użytkowników i w związku z tym zaczęły masowo pojawiać się w
    kółko pytania o to, że w dokumentacji jest coś napisane a w programie
    nie ma (bo jest gdzie indziej) Rene_Poschl (zajmujący się w KiCadzie
    bibliotekami) napisał swoją wersję Getting Started i choć jej nie
    czytałem to ze spokojnym sumieniem mogę polecić rozpoczęcie zapoznawania
    się z KiCad-em właśnie od tego:

    https://forum.kicad.info/t/tutorial-introduction-to-
    pcb-design-with-kicad-version-5-1-getting-started/20
    600

    Jakbyś miał pytania to najlepiej na forum. Jest bardzo aktywne i prawie
    zawsze szybko ktoś odpowie.

    Na p.m.e jest zapewne też kilka osób używających KiCada.
    P.G.

  • 5. Data: 2021-01-05 12:20:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-01-04 o 21:09, Napruty pisze:

    > coś lekkiego i łatwego i darmowego,

    KiCad, którego poleciłem, nie jest lekki (instalka pod Windows 'waży'
    ponad 1G). Ale nikt Ci przecież nie każe od razu korzystać z wszelkich
    możliwości programu.

    Ta ciężkość powoduje, że program długo się ładuje wczytując biblioteki.
    Normalnie tego nie zauważam, bo mam podpięte tylko moje (pewnie z tysiąc
    razy mniejsze) biblioteki. Korzystając z jego bibliotek można też
    przejrzeć ich listę i zostawić sobie tylko te, które się planuje używać.
    Samych bibliotek footprintów jest ponad 130 i wiele z nich zawiera po
    200..300 footprintów.

    Jeśli zakładasz, że będziesz kiedyś w przyszłości projektował więcej
    płytek PCB to według mnie zapoznanie się z KiCad-em to najlepsze co
    możesz zrobić.
    A jeśli to ma być tylko jednorazowa przygoda to wszystko jedno czym tę
    płytkę zaprojektujesz.
    P.G.

  • 6. Data: 2021-01-05 13:37:40
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Tue, 5 Jan 2021 12:20:09 +0100, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > Ta ciężkość powoduje, że program długo się ładuje wczytując biblioteki.
    > Normalnie tego nie zauważam, bo mam podpięte tylko moje (pewnie z tysiąc

    U mnie, na Linuksie i sprzęcie sprzed 11 lat (fakt, że z SSD) ładuje się
    praktycznie natychmiast. Przy pierwszej próbie dodania elementu, skanuje
    standardowe biblioteki przez mniej, niż 8 sekund.

> [...]
    > możesz zrobić.
    > A jeśli to ma być tylko jednorazowa przygoda to wszystko jedno czym tę

    Popieram. Jestem całkowicie zielony w temacie projektowania płytek, ale
    raz potrzebowałem narysować większy schemat. Pierwszy raz z niego
    skorzystałem z KiCad-a (w zasadzie bez zaglądania do dokumentacji)
    i poszło zaskakująco łatwo. W mojej opinii nie jest to program, z którym
    trzeba walczyć. Także polecam z perspektywy laika. Nie ma się czego bać.

    k.

  • 7. Data: 2021-01-05 13:39:56
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

> [...]

    > płytkę zaprojektujesz.

    Popieram. Jestem całkowicie zielony w temacie projektowania płytek, ale
    raz potrzebowałem narysować większy schemat. Pierwszy raz skorzystałem

  • 8. Data: 2021-01-05 14:00:08
    Od: Napruty <N...@g...com>

    W dniu 05.01.2021 o 11:16, Adam Górski pisze:

    > Która część tego projektu nie sprawia Ci problemu ?

    Każda, oprócz lutowania. Czemu pytasz? Jeśli chcesz mnie zrugać to za
    wcześnie, jeśli pomóc to:

    > Może lepiej zastosować NUCLEO-G030 ?

    Nie ma takiego:
    https://www.st.com/en/evaluation-tools/stm32-nucleo-
    boards.html

    Coś typu Nucleo+shield:

    https://kamami.pl/59722/ka-nucleo-multisensor-shield
    -dla-stm32-nucleo-z-wyswietlaczem-i-czujnikami-mems.
    jpg

    Do ćwiczeń ok, ale ja mam swój pomysł na schemat i program, a poza tym
    co to za projekt bez dotykania lutownicy? Myślałem, że z kontekstu
    wynika, że szkoła o profilu elektronicznym, a nie np. spożywczym.

  • 9. Data: 2021-01-05 14:14:07
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 05.01.2021 11:50, Piotr Gałka wrote:

    > Nie wiem czemu wielu użytkowników KiCada (widać z pytań na forum) uznaje
    > tworzenie swoich symboli i footprintów jako ostateczność, gdy tymczasem
    > są to zadania wielokrotnie prostsze niż samo projektowanie płytki.

    Ale niestety zajmujące czas i podnoszące ciśnienie, bo producenci wciąż
    się nie nauczyli takiego wymiarowania rysunków obudów, żeby dało się to
    łatwo i bez użycia kalkulatora przerysować.
    A jak jeszcze chcesz mieć do tego model 3D do przymiarek mechanicznych,
    to zabawa gwarantowana.
    Dlatego bardzo mi się podoba, że są firmy które udostępniają gotowce za
    free:

    https://pl.mouser.com/electronic-cad-symbols-models/
    https://www.snapeda.com/

  • 10. Data: 2021-01-05 16:35:25
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    > Każda, oprócz lutowania. Czemu pytasz? Jeśli chcesz mnie zrugać to za
    > wcześnie, jeśli pomóc to:

    Zrugać - nie. Ustalić fakty.
    Piszesz o bólu głowy w związku ze środowiskiem do programowania, cad-a
    do projektowania PCB nie znasz, lutownicy też za bardzo nie teges.

    Źle się zabierać za wszystko na raz. Chciałem coś doradzić.

    Ktoś Ci dobrze doradził. Zapoznaj się z Ki-cadem.
    Nie projektowałeś nigdy PCB ? Może lepiej zostań przy nucleo+
    uniwersalne pcb ?

    > Nie ma takiego:
    > https://www.st.com/en/evaluation-tools/stm32-nucleo-
    boards.html

    https://www.st.com/en/evaluation-tools/nucleo-g031k8
    .html

> [...]
    > co to za projekt bez dotykania lutownicy? Myślałem, że z kontekstu
    > wynika, że szkoła o profilu elektronicznym, a nie np. spożywczym.

    Jaką masz lutownicę ? Dasz radę polutować SMD ?

    Pozdrawiam

    Adam Górski