  • 1. Data: 2012-02-24 08:04:03
    Temat: Program w AVR Studio 4 działa, w 5.1 nie
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Opisałem skrótowo, chodzi o kompilowany kod przez AS 5.1 (5.0 tak samo).
    Raczej prosty program, kod obsługi wyświetlacza 2x16 ze strony
    http://radzio.dxp.pl/hd44780/
    w programie głównym inicjalizacja wyświetlacza i wypisanie tekstu.
    Biblioteka sprawdziła mi się już wcześniej (AS4 z WinAVR-20100110) więc
    dodałem do większego projektu pisanego w nowoczesnym, ładnym, ciężkim...
    AS 5.0. Nie działa LCD. Co jest?! Porty, JTAG włączony, z LCD coś nie
    tak. Po chwili zmian w kodzie poprzerywanych 'wiązankami' słownymi
    sprowadziłem do tego, że jest tylko i wyłącznie obsługa LCD - minimum!
    Przeniosłem kod do projektu AS4, kompilacja i działa!
    Parametry kompilacji domyślne, (optymalizacja ustawiona -Os, chociaż
    przy -O0 nie ma poprawy), F_CPU to samo, programator pobierający HEX ten
    sam. Aha, przed inicjalizacją LCD załączam LED - program startuje.
    Inicjalizacja LCD też raczej ok, ponieważ przechodzi wzrokowy test na
    ciemne bloki pierwszego wiersza. Nie wyświetla najprostszego znaku za
    pomocą LCD_WriteData :( Nie miałem czasu analizować źródeł, nie mam też
    możliwości JTAG. A! ATmega128@16MHz, 5V.
    Miał ktoś podobne problemy? Słyszałem niepochlebne opinie AS5, ale mimo
    to chciałem spróbować, żeby nie zostać w tyle... Projekciki mogę gdzieś
    umieścić, może po południu.

    Michał

  • 2. Data: 2012-02-24 09:01:33
    Temat: Re: Program w AVR Studio 4 działa, w 5.1 nie
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    Cześć,

    zdaje się, że mam podobne objawy. Kompilacja na Atmega64 z AS4 działa, a z
    AS5 nie do końca...
    No i czemu rózny jest rozmiar kodu? Kompilator przecież ten sam, opcej
    kompilacji te same.

    Maciek

  • 3. Data: 2012-02-24 21:08:18
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Link do projektów pod AS4 i AS5: http://tinyurl.com/6nbt4qv
    Może jakiś zapis w kodzie jest nieprawidłowy...

    Michał

  • 4. Data: 2012-02-24 21:24:45
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Michał Lankosz <m...@t...pl> napisał(a):
    > Link do projektów pod AS4 i AS5: http://tinyurl.com/6nbt4qv
    > Może jakiś zapis w kodzie jest nieprawidłowy...
    > Michał

    A nie mógłyś normalnie, po ludzku, wystawić ZIPa? Chyba, że przeoczyłem jak
    można ściągnąć całość naraz.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2012-02-24 21:36:16
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Maciek <f...@i...pl> napisał(a):
> [...]
    > z AS5 nie do końca...
    > No i czemu rózny jest rozmiar kodu? Kompilator przecież ten sam, opcej

    Na pewno ten sam? Sprawdź wersję kompilatora. Nowsze wersje GCC dają z
    jakiegoś powodu większy kod, już było o tym na grupie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 6. Data: 2012-02-24 21:51:45
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Michał Lankosz <m...@t...pl> napisał(a):
    > F_CPU to samo

    Jesteś pewien? Moim zdaniem plik hd44780.c nie ma prawa znać tego symbolu w
    projekcie dla wersji 5.

    > Miał ktoś podobne problemy?

    Nie :) Moim zdaniem nie przeniosłeś poprawnie projektu z wersji 4 do 5.

    > Słyszałem niepochlebne opinie AS5, ale mimo to chciałem spróbować, żeby
    > nie zostać w tyle...

    Jakie opinie?
    Mnie zmartwiło zaprzestanie obsługi starszych JTAGów, czasem też dziwnie
    zachowuje się debugger. Ogólnie jednak jest bardzo przyjemnie dzięki oparciu
    softu o Visual Studio Isolated Shell.

    Przy okazji zaciekawiło mnie takie coś:

    LCD_E_PORT |= LCD_E;
    _LCD_OutNibble(dataToWrite >> 4);
    LCD_E_PORT &= ~LCD_E;
    LCD_E_PORT |= LCD_E;
    _LCD_OutNibble(dataToWrite);

    Czy to nie jest za szybko? Czy nie powinno być jakiegoś, choćby
    mikrosekundowego, opóźnienia po ustawieniu stanu linii E?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 7. Data: 2012-02-24 22:57:53
    Od: shg <s...@g...com>

    On Feb 24, 10:51 pm, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Czy to nie jest za szybko? Czy nie powinno być jakiegoś, choćby
    > mikrosekundowego, opóźnienia po ustawieniu stanu linii E?

    Impuls na E (stan wysoki) powinien trwać minimum 450 ns
    Dane powinny być stabilne miniumum 195 ns przed opadającym zboczem E i
    minimum 10 ns po.
    Między tymi narastającymi zboczami na E minimum 1 us. Nie podają ile
    może trwać stan niski, ale zakładam, że minimum te 10 ns powyżej.
    Brzydko jest to zrobione. Może przez to nie działać

  • 8. Data: 2012-02-25 20:58:23
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    > A nie mógłyś normalnie, po ludzku, wystawić ZIPa? Chyba, że przeoczyłem
    > jak można ściągnąć całość naraz.

    Przepraszam, nie wiedziałem i nie sprawdziłem, że Gugiel pokaże podgląd
    zipa. ZIP tutaj: http://tinyurl.com/6mkawkk

    Michał

  • 9. Data: 2012-02-25 22:13:24
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    > Jesteś pewien? Moim zdaniem plik hd44780.c nie ma prawa znać tego
    > symbolu w projekcie dla wersji 5.

    Mea culpa! Nie wiem, dlaczego nie zauważyłem ostrzeżenia... mogłoby to
    być jakoś lepiej zrobione w AS5, a ja ręcznie przełączam na 'Error
    list'... czasem. Teraz przyczepiłem sobie okienko tak, żeby było widoczne.
    Definicję F_CPU dodałem jednak do do okienka 'Defined symbols' w opcjach
    Toolchain. Chyba tak lepiej, niż doczepianie do każdego kolejnego pliku
    kolejnego pliku nagłówkowego z definicją F_CPU.

> [...]
    >
    > Czy to nie jest za szybko? Czy nie powinno być jakiegoś, choćby
    > mikrosekundowego, opóźnienia po ustawieniu stanu linii E?

    Fakt, niezbyt ładnie mimo, że działa. Kiedyś popełniałem swoje wersje
    obsługi LCD, również w asm, ale jakoś ostatnio przyjęła mi się ta
    biblioteka. Na wszelki wypadek wstawiłem w kilku miejscach wymagane
    przez HD44780 opóźnienia (mniej więcej).

    Michał

  • 10. Data: 2012-02-26 00:47:50
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Grzegorz Niemirowski <g...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Jakie opinie?
    > Mnie zmartwiło zaprzestanie obsługi starszych JTAGów, czasem też dziwnie
    > zachowuje się debugger.

    Zrobiłem teraz upgrade z 5.0 do 5.1 i JTAG przestał działać, tzn. działa
    zupełnie losowo, widać ewidentne przekłamania, np. jak zczytuje sygnaturę
    atmegi to potrafi w dwóch bajtach ustawić wszystkie bity na 1. Co za
    badziew.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/