  • 11. Data: 2009-02-05 20:28:04
    Temat: Re: Prośba o polecenie dysku ethernet
    Od: Rafal Jankowski <r...@w...edu.pl>

    On Thu, 5 Feb 2009, Radosław Sokół wrote:

    > Że co? Wydaje mi się, że typowa obudowa NAS TCP/IP z obsługą
    > FTP i/lub SMB/CIFS bez problemu działa pod Windows *i* pod
    > Linuksem bez instalowania jakichś 'własnościowych' sterowni-
    > ków...

    Może jemu chodziło o to, że do obsługi każdego protokołu sieciowego
    potrzebny jest jakiś program. Czy dostarczany z OSem czy z dyskiem to już
    osobna sprawa.

  • 12. Data: 2009-02-05 20:46:29
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 05.02.2009 21:28, Rafal Jankowski pisze:
    > [...] Czy dostarczany z OSem czy z dyskiem to
    > już osobna sprawa.

    Ale to jest właśnie diametralna różnica. Sprzęt działający
    z oprogramowaniem dostępnym standardowo w kilku najważniej-
    szych systemach operacyjnych od razu jest do przodu w sto-
    sunku do sprzętu wymagającego *dodatkowej* instalacji czego-
    kolwiek, a także często nie dysponującego oprogramowaniem do
    systemów alternatywnych wobec Windows.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 13. Data: 2009-02-05 21:14:01
    Od: Rafal Jankowski <r...@w...edu.pl>

> [...]

    > sunku do sprzętu wymagającego *dodatkowej* instalacji czego-
    > kolwiek, a także często nie dysponującego oprogramowaniem do

    Sorry za pomyłkę, przez przypadek poprzednio poszło na priv.

    Jest to odrobinę wygodniejsze, natomiast jeśli ma działać szybciej kosztem
    doinstalowania dodatkowego sterownika lub protokołu, który nie ma narzutu
    dodatkowej warstwy tak jak TCP/IP to nie wydaje mi się aby to był duży
    koszt zwłaszcza jeśli mówimy o dysku sieciowym a nie dajmy na to myszce
    która bez dodatkowych driverów nie odpali.
    Poza tym TCP/IP wymaga konfiguracji a taki dysk po zainstalowaniu
    odpowiedniego softu pewnie w eternecie po prostu "widać" i nie trzeba się
    przejmować DHCP, maskami, broadcastami itd.

  • 14. Data: 2009-02-06 10:32:26
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    Rafal Jankowski pisze:

> [...]
    > odpowiedniego softu pewnie w eternecie po prostu "widać" i nie trzeba
    > się przejmować DHCP, maskami, broadcastami itd.

    Nie do końca widać - widać dla kompa, który ma to oprogramowanie
    zainstalowane i widać ten dysk pewnie jako lokalny, a żeby to działało w
    sieci, to trzeba go udostępnić. Najczęściej takie oprogramowanie jest
    beznadziejnie zrobione - trzeba koniecznie uruchamiać je w trybie
    administratora i uruchamia się najpewniej jako zwykły program, a nie usługa.

  • 15. Data: 2009-02-06 10:58:09
    Od: Rafal Jankowski <r...@w...edu.pl>

    On Fri, 6 Feb 2009, BQB wrote:

> [...]
    > beznadziejnie zrobione - trzeba koniecznie uruchamiać je w trybie
    > administratora i uruchamia się najpewniej jako zwykły program, a nie usługa.

    Ja piszę o idei, a Ty o implementacji.

  • 16. Data: 2009-02-17 08:07:02
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 05.02.2009 22:14, Rafal Jankowski pisze:
    > Jest to odrobinę wygodniejsze, natomiast jeśli ma działać szybciej
    > kosztem doinstalowania dodatkowego sterownika lub protokołu, który nie

    A dlaczego ma działać szybciej? Jakoś TCP/IP sprawdza się
    w sieciach Ethernet 10 Gbps. Dlaczego nagle miałby stanowić
    problem w urządzeniach NAS pracujących w sieciach 100 Mbps
    czy 1 Gbps?

    > ma narzutu dodatkowej warstwy tak jak TCP/IP to nie wydaje mi się aby to
    > był duży koszt zwłaszcza jeśli mówimy o dysku sieciowym a nie dajmy na
    > to myszce która bez dodatkowych driverów nie odpali.

    Powiedz to użytkownikowi Linuksa, który chce skorzystać
    z takiego urządzenia. Albo administratorowi sieci Windows,
    który musi latać po 50 komputerach instalując dodatkowe
    sterowniki.

    > Poza tym TCP/IP wymaga konfiguracji a taki dysk po zainstalowaniu
    > odpowiedniego softu pewnie w eternecie po prostu "widać" i nie trzeba
    > się przejmować DHCP, maskami, broadcastami itd.

    Nie przesadzaj. Skonfigurowanie IP nie wymaga specjalnej
    wiedzy, tylko trochę podstaw i zdrowego rozsądku. Poza tym
    dzisiaj w naprawdę większości sieci działa DHCP.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 17. Data: 2009-02-17 17:16:59
    Od: Rafal Jankowski <r...@w...edu.pl>

    On Tue, 17 Feb 2009, Radosław Sokół wrote:

    > A dlaczego ma działać szybciej? Jakoś TCP/IP sprawdza się
    > w sieciach Ethernet 10 Gbps. Dlaczego nagle miałby stanowić
    > problem w urządzeniach NAS pracujących w sieciach 100 Mbps
    > czy 1 Gbps?

    No jakiś tam narzut jednak jest. W końcu TCP/IP to dodatowy kod i dane
    które dodają nam routing, enkapsulację/dekapsulację, sterowanie przepływem
    danych i pewnie jeszcze inne bzdety, które w eternecie są zupełnie zbędne.
    To wszystko cośtam kosztuje. A im szybsza sieć tym jakby więcej. Nie wiem
    dokładnie ile, ale przecież do połączeń lokalnych stosuje się zwykle unix
    sockety zamiast internet socketów raczej z powodów wydajnościowych, a nie
    dlatego, że do internet socketu nie można przypisać praw dostępu.

    > Powiedz to użytkownikowi Linuksa, który chce skorzystać
    > z takiego urządzenia. Albo administratorowi sieci Windows,
    > który musi latać po 50 komputerach instalując dodatkowe
    > sterowniki.

    Użytkownik Linuksa dokonał już wyboru decydując się na OS do którego
    brakuje nie tylko sterowników, ale ogólnie masy oprogramowania. Przez
    dodatkowe urządzenie na rynku nie wspierane dla przez swój system żył
    sobie nie otworzy. No ok, wiadomo że można takie sterowniki napisać i pod
    Linuksa tylko niekoniecznie się to musi opłacać.

    Administrator Windowsa w 50 osobowej firmie zawsze będzie latać od
    komputera do komputera bo taka firma jest zbyt duża żeby mógł się obijać
    przez cały dzień a zbyt mała żeby istniały odpowiednie procedury
    wymuszające na użytkownikach zgłoszenie ticketu z odpowiednim priorytetem
    zamiast dzwonienie do nieszczęśliwego informatyka, który wszystko musi
    zrobić na już, połowę czasu pracy spędza czołgając się pod biurkiem i
    podłączając komuś kable i ogólnie jest najbardziej poniewieraną osobą w
    firmie. Dlatego taki sterownik to dla niego tylko jeden przebieg więcej
    nie mający wpływu na charakter pracy, a jak się postara to pewnie i tego
    przebiegu mieć nie będzie. Pomjając już fakt, że dysk eternetowy ze
    względu na brak możliwości ustanowienia jakichkolwiek praw dostępu to się
    do 50 osobowej firmy trochę nie nadaje.

    > Nie przesadzaj. Skonfigurowanie IP nie wymaga specjalnej
    > wiedzy, tylko trochę podstaw i zdrowego rozsądku. Poza tym
    > dzisiaj w naprawdę większości sieci działa DHCP.

    No ale wracając do tematu dyskusji to inicjator wątku pytał o dysk
    eternetowy, a nie IP :).

  • 18. Data: 2009-02-17 20:35:05
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości

    > Że co? Wydaje mi się, że typowa obudowa NAS TCP/IP z obsługą
    > FTP i/lub SMB/CIFS bez problemu działa pod Windows *i* pod
    > Linuksem bez instalowania jakichś 'własnościowych' sterowni-
    > ków...

    Zgadza się, ale ja nie piszę o typowej obudowie NAS TCP/IP, tylko takiej,
    też NAS, co wykorzystuje kabel sieciowy ale używa innego protokołu.

  • 19. Data: 2009-02-17 20:58:31
    Od: "MC" <m...@g...pl>

> [...]
    > wiedzy, tylko trochę podstaw i zdrowego rozsądku. Poza tym
    > dzisiaj w naprawdę większości sieci działa DHCP.

    Nie wiedziałem, że na temat Ximety rozgorzała taka gorąca dyskusja.
    Generalnie to Rafał ma rację, właściwie wypunktował powody dla których
    połączenie na niższym poziomie może być szybsze. I tak jest w wypadku tej
    konstrukcji.
    Oczywiście to wymaga specjalnego programu i nie ma go w żadnym OS-ie.
    Przecież protokół nie jest typowy.
    Rację ma też BQB. To cudo należy instalować na każdym komputerze, który ma
    mieć dostęp do dysku. Co ciekawe, z wielu dysków można zrobić takiego dość
    dziwnego RAID'a z połączeniem przez sieć między nimi.
    Trochę mniej racji ma Radek, pewnie z powodu patrzenia na to rozwiązanie z
    perspektywy administratora wielkiej sieci. A to jest rozwiązanie tylko dla
    małej sieci domowej.
    Zresztą informacje o Ximecie nie są tajne. Trochę szkoda, że wraz z wejściem
    gigabita oraz dysków SATA nie przygotowano jego następcy. Widocznie
    przeważył konserwatywny punkt widzenia, reprezentowany tutaj przez Radka.