  • 1. Data: 2009-07-26 20:23:27
    Temat: Przełącznik bistabilny wyzwalany impulsem?
    Od: "Matt " <m...@g...pl>

    Witam wszystkich!

    Chciałbym zadać pytanie, jak najprościej wykonać taki moduł. Ma służyć do
    załączania / wyłączania centralki alarmowej. W celu włączenia należy zewrzeć
    jedno z wejść centralki z masą, w celu wyłączenia centralki, należy
    'rozewrzeć' to wejście z masą.
    Dostępne zasilanie z centralki 12 V.

    Układ ma służyć jako moduł pośredni między układem dwukanałowego odbiornika
    sterowania z pilota i centralką.

    Tzn.:
    Jest odbiornik dwukanałowy, czyli pilot ma dwa przyciski. Naciśnięcie jednego
    przycisku powoduje zwarcie jednego styku wyjściowego kanału A i rozwarcie
    innego dla kanału A na określony czas (od 0,5 s do 250 s, można regulować).
    Naciśnięcie drugiego przycisku powoduje to samo dla kanału B (są po prostu dwa
    przekaźniki na płytce).

    Takie impulsy chcę przekształcić tak, by jedno naciśnięcie przycisku A
    włączało centralkę (zwierało linię centralki z masą), a każde kolejne
    naciśnięcie przycisku A nie zmieniało tego stanu.
    Naciśnięcie przycisku B ma wyłączać centralkę, a każde kolejne naciśnięcie B
    ma nie zmieniać tego stanu, aż do naciśnięcia A - wtedy centralka zostaje
    włączona i tak w kółko.

    Proszę o pomoc - jak to najprościej wykonać? Kombinuję z przerzutnikami,
    bramkami itp., ale pewnie jest prostszy sposób, tylko jakoś nie mogę na niego
    wpaść...

    Maciej

  • 2. Data: 2009-07-26 20:43:01
    Temat: Re: Przełącznik bistabilny wyzwalany impulsem?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Matt napisał:

    > Proszę o pomoc - jak to najprościej wykonać? Kombinuję z przerzutnikami,
    > bramkami itp., ale pewnie jest prostszy sposób, tylko jakoś nie mogę na
    > niego wpaść...

    Nie kombinować, tylko wziąć przekaźnik bistabilny na 12V za 5 złotych.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2009-07-26 20:47:39
    Od: Mateusz Viste <m...@n...please>

    On Sunday 26 July 2009 22:43, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Nie kombinować, tylko wziąć przekaźnik bistabilny na 12V za 5 złotych.

    W zasadzie nawet bistabilnego nie trzeba... Najzwyklejszy przekaźnik
    samochodowy wystarczy, jeśli tylko podłączyć go z samopodtrzymaniem...

    Pozdrawiam,
    Mateusz Viste

  • 4. Data: 2009-07-26 21:05:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste radzi:

    > W zasadzie nawet bistabilnego nie trzeba... Najzwyklejszy przekaźnik
    > samochodowy wystarczy, jeśli tylko podłączyć go z samopodtrzymaniem...

    A ile to prądu na takie samopodtrzymanie pójdzie! Gdyby tak każdy sobie
    podłączał samochodowe przekaźniki z samopodtrzymaniem do centralek
    alarmowych, to ile by trzeba było dodatkowo wypuścić dwutlenku węgla
    (a może nawet ditlenku) do atmosfery! Jasne, można to różnie zrobić
    z różnych elementów, zależy co kto co ma w szufladzie. Ale jak już coś
    do tego specjalnie kupować, to najlepiej miniaturowy przejaźnik
    bistabilny. Co do ceny wiele się nie pomyliłem -- zaguglałem teraz
    "przekaźnik bistabilny 12V" i pierwszy link poprowadził do sklepu.
    5,29 PLN. Zdecydowanie najmniej kombinowania, najmniej lutowania,
    najmniej kłopotów.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2009-07-26 21:07:57
    Od: "Matt " <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Mateusz Viste <m...@n...please> napisał(a):

    > W zasadzie nawet bistabilnego nie trzeba... Najzwyklejszy przekaĹşnik
    > samochodowy wystarczy, jeĹ&#65533;li tylko podĹ&#65533;Ä&#65533;czyÄ&#65533; go z
    samopodtrzymaniem...

    > Pozdrawiam,
    > Mateusz Viste

    No to ja bym prostymi słowami poprosił, bo albo jakiś 'niedzielny' jestem,
    albo jakaś klapka mi się w głowie zamknęła i nie kojarzę. Co i jak podłączyć?
    Jakie podtrzymanie? Jakąś czarną dziurę czuję w tej części głowy, bo technikum
    elektroniczne skończyłem jakiś czas temu i odtąd z elektroniką mam sporadyczny
    kontakt :-D

    Dzięki!
    Maciej

  • 6. Data: 2009-07-26 21:18:27
    Od: "Matt " <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał(a):

> [...]
    > "przekaźnik bistabilny 12V" i pierwszy link poprowadził do sklepu.
    > 5,29 PLN. Zdecydowanie najmniej kombinowania, najmniej lutowania,

    Dla wyjaśnienia: centralka ma pracować w altanie letniskowej.
    No właśnie, o to chodziło! Przekaźnik bistabilny. Kompletnie wyleciało mi to z
    głowy. Zrobię tak:
    1. Ustawie tryb monostabilny w radiolinii sterującej,
    2. Czas podtrzymania napięcia standardowo to 5 sek, nie będę zmieniał,
    3. Styk NO przekaźnika kanału A i przekaźnika kanału B podłącze do zasilania
    4. Styki NO kanału A i B podłącze do sterowania przekaźnikiem (włączenie i
    wyłączenie)
    5. Przekaźnik bistabilny włączę w obwód stacyjki z jednej strony i masy z drugiej
    6. Będę mógł włączać przyciskiem A pilota (ile razy bym nie nadusił, zawsze
    powoduje włączenie dozoru), i będę mógł wyłączać przyciskiem B pilota (tak samo)

    Hurra! Ale banał :-D
    Dzięki wielkie
    Maciej

  • 7. Data: 2009-07-26 21:19:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Matt napisał:

> [...]
    > podłączyć? Jakie podtrzymanie? Jakąś czarną dziurę czuję w tej części
    > głowy, bo technikum elektroniczne skończyłem jakiś czas temu i odtąd z

    Styki takiego przekaźnika po zwarciu zamykają obwód cewki, więc raz zwarte
    (np przez podłaczony równolegle do nich przekaźnik sterujący z kanału A)
    pozostaną zwarte aż do odłączenia zasilania. Zasilanie odłącza przekaźnik
    kanału B. Ale jak ktoś ma taką dziurę, że sam tego nie wymyśli, to jednak
    lepiej wziąć gotowy przekaźnik bistabilny. Ma dwie cewki, które przełączają
    przełącznik w dwie strony. Prąd pobierany jest tylko w chwili przełączania,
    a stan jest zapamiętywany nawet po zaniku zasilania (co też może mieć
    znaczenie). Zostało jescze 40 minut niedzieli, w tym czasie można taki
    układ zmontować (jeśli ma się przekaźnik).

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2009-07-26 21:34:58
    Od: "Matt " <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]
    > znaczenie). Zostało jescze 40 minut niedzieli, w tym czasie można taki
    > układ zmontować (jeśli ma się przekaźnik).

    Acha, no tak, takie sprzężenie zwrotne. Ale kilka argumentów przemawia za
    bistabilnym:
    1. bierze mniej prądu, co nie jest bez znaczenia, bo zasilacz ma tylko 400mA,
    2. po odłączeniu nap. zasilającego pozostaje w tym samym stanie.
    3. jest jak się wydaje trwalszy i bardziej niezawodny, bo od początku
    zaprojektowany do tego rodzaju pracy

    Dzięki wielkie.
    Maciej

  • 9. Data: 2009-07-26 21:41:25
    Od: "Matt " <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Matt <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):
> [...]

    Tak sobie teraz myślę, że mógłbym też wziąć zwykły przekaźnik i połączyć go w
    układzie ze zwykłym tyrystorem :-) Też powinno zadziałać, aczkolwiek nie
    byłoby odporne na brak zasilania.

    Maciej

  • 10. Data: 2009-07-26 22:00:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciej napisał:

    > Tak sobie teraz myślę, że mógłbym też wziąć zwykły przekaźnik
    > i połączyć go w układzie ze zwykłym tyrystorem :-) Też powinno
    > zadziałać, aczkolwiek nie byłoby odporne na brak zasilania.

    A może nawet sam "zwykły tyrystor"...

    --
    Jarek