  • 1. Data: 2009-07-20 06:40:05
    Temat: Przewód do czujnika.
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Witam,

    Zamierzam obudować kilka czujików temp. DS18B20 tulejką z mosiądzu i szukam
    jakiegoś "mądrego" przewodu 3-żyłowego o średnicy zewnętrznej nie większej
    niż 5 mm. Dobrze by było gdyby był w miarę elastyczny, coś jak lepsze kable
    mikrofonowe. Macie jakieś namiary na takie coś :) ?

    --
    Pozdr.

    Gejzero

  • 2. Data: 2009-07-20 20:44:05
    Temat: Re: Przewód do czujnika.
    Od: Marcin <m...@g...com>

    Witam,

> [...]
    > większej niż 5 mm. Dobrze by było gdyby był w miarę elastyczny, coś jak
    > lepsze kable mikrofonowe. Macie jakieś namiary na takie coś :) ?

    "Mądrego" nie znam ;) ale na przykład firmy Percon AK220. Jest to co
    prawda kabelek audio (balanced) ale jest elastyczny i ma naprawdę
    świetny ekran złożony z dwóch warstw Cu - choć w tym przypadku chyba nie
    ma takiego znaczenia. Jest do kupienia w Polsce firmy nie podaje, żeby
    się nie reklamować ale jak poszukasz to znajdziesz.

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin.

  • 3. Data: 2009-07-20 22:33:08
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Gejzero" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    kable
    > mikrofonowe. Macie jakieś namiary na takie coś :) ?

    Oczywiście zdajesz sobie sprawę, że przewód (szczególnie linka) potrafi
    świetnie transportować wodę ?

    e.

  • 4. Data: 2009-07-21 07:29:07
    Od: "Walery" <w...@o...pl>

> [...]
    > większej niż 5 mm. Dobrze by było gdyby był w miarę elastyczny, coś jak
    > lepsze kable mikrofonowe. Macie jakieś namiary na takie coś :) ?

    Ja używam LIYY 3*0,14 firmy TECHNOKABEL (nie mam z nią nic wspólnego) jest
    dość elastyczny, średnica 3,2mm.
    Można go kupić "w sklepie za rogiem" :)

    pozdrawiam
    Walery

  • 5. Data: 2009-07-21 13:05:13
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > większej
    > kable
    >
    > Oczywiście zdajesz sobie sprawę, że przewód (szczególnie linka) potrafi

    Czyli trzeba sam czujnik opatrzyc w kawalek kabelka sztywnego i podlutowac linke
    dopiero na zewnatrz takiej metalowej tulejki/innej obudowy?

    Wogole czy ds-y 1820 padaja jakos specjalnie? Mam 11 sztuk i dwie z nich wisza
    za oknem pod daszkiem, taka blacha przykrecona do skrzydla od zewnatrz, juz od 4
    lat i ani jeden nie zdechl a sa tylko przylutowane i owiniete "szkotem". Zdechl
    za to jeden z czujnikow wewnatrz (jakby mu sie kalibracja rozjechala i pokazuje
    temperature mniejsa o jakies 70 stopni).

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 6. Data: 2009-07-21 14:07:25
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll> napisał w
    wiadomości news:h42rpm$q3c$1@nemesis.news.neostrada.pl...
> [...]
    > większej
    > kable
    >
    > Oczywiście zdajesz sobie sprawę, że przewód (szczególnie linka) potrafi

    Ale jak czujnik polutuje na krótko do takiego przewodu oczywiscie izolujac
    zyly od siebie, wepchne w rurkę i zaleje jakimś elastycznym klejem "zalewą"
    to powinno być szczelne. Rurka z drugiej strony będzie wcześniej zalutowana
    korkiem z mosiądzu. Może dam jeszcze na dno w miejsce styku plastikowej
    obudowy z mosiądzem jakąś termoprzewodzącą pastę.
    Tak widzę zabezpieczenie czujnika od warunków atmosferycznyc. Na inne raczej
    nie będą narażone.
    --

    Gejzero

  • 7. Data: 2009-07-21 14:44:28
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:12d2.000003bf.4a65bd09@newsgate.onet.pl...

    > Czyli trzeba sam czujnik opatrzyc w kawalek kabelka sztywnego i
    podlutowac linke
    > dopiero na zewnatrz takiej metalowej tulejki/innej obudowy?

    tak by było najlepiej - linkę ewentualnie można odsłonić i zalutować a
    następnie złącze w całości zalać odpowiednią zalewą (woda idzie w lince
    ale także między przewodami w kablu)

> [...]
    pokazuje
    > temperature mniejsa o jakies 70 stopni).

    Nie wiem czy padają "specjalnie", ale faktem jest że padają i to w różny
    sposób i jakość tych czujników określiłbym jako umiarkowaną. Jednym z
    popularnych "padów" jest właśnie 70 stopni. Zdarzają się jednak i inne,
    trudniejsze do stwierdzenia. Na przykład: 70 stopni pojawia się zamiast
    jednej lub kilku konkretnych temperatur (z dokładnością do 1 bitu) czyli
    np. mamy 30.000C, 30.125C 70C 30.375C itd. Jeśli taki błąd wystąpi dla
    dwóch punktów: np. -40C i +65C to użytkownik nawet nie będzie o tym
    wiedział. Mam podejrzenie, że ten ostatni błąd występował w całej serii
    czujników, które to - a jakże - trafiły na rynek. Zdarza się też znaczne
    pogorszenie dokładności. Należy też mieć na uwadze, że dość łatwo
    uszkodzić te czujniki nawet niewielkimi przepięciami - jest to po prostu
    delikatna struktura praktycznie bez żadnych zabezpieczeń. Być może na
    rynek trafiają podróbki ale całkiem możliwe, że nie jest to po prostu
    udany produkt a producent, jak wiadomo, będzie do samego końca udawał, że
    wszystko jest pięknie.
    W przypadku amatorskiego pomiaru temperatury w sumie nie przejmowałbym się
    tym za bardzo. Do zastosowań profesjonalnych IMHO te czujniki nie nadają
    się.

    e.

  • 8. Data: 2009-07-21 14:53:23
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

> [...]
    izolujac
    > zyly od siebie, wepchne w rurkę i zaleje jakimś elastycznym klejem

    Jeśli zalewa całkowicie odgrodzi kabel od czujnika to powinno być ok,
    chociaż należy pamiętać, że zmiany temperatury tej rurki wywołają zmiany
    ciśnienia i będzie to dodatkowy bodziec do transportu syfu po kablu. Mój
    eksperyment w tym zakresie skończył się tak, że czujnik przestał działać
    po około miesiącu (ale traktowany był źle - duże zmiany temperatur,
    wilgotność do 100% z kondensacją, czasem oblodzenie). Zrobiłem mniej
    więcej podobnie - nóżki czujnika zalane całkowicie, przewód zalutowany i
    zalany. Okazało się, że woda przedostała się po nóżce czujnika pod zalewą.
    Nóżka ugniła i odpadła. Później w czasie sprawdzania okazało się, że
    oprócz tego uszkodzenia mechanicznego czujnik był padnięty.

    e.