  • 1. Data: 2023-05-27 13:52:15
    Temat: Przewodzący klej
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    Chcę połączyć akumulatorek NiMH z elektrycznym przewodem.
    Mogę lutować -- akumulatorek nie lubi wysokiej temperatury.
    Mogę zgrzewać -- nie dysponuję zgrzewarką.
    Mogę kupić akumulatorki z przygrzanymi końcówkami, ale takie
    akumulatorki są stosownie droższe i rzadziej występują...

    Czy taki przewodzący klej przewodzi elektryczność?
    Czy taki przewodzący klej dobrze przewodzi elektryczność?
    Są jakieś parametry typu właściwa rezystancja lub przewodność?
    Czy może to nie nadaje się do prądowych połączeń? -- potencjał
    przeniesie, ale bez obciążenia...

    Czy taki przewodzący klej trzyma dobrze? Czy nie odklei się?

    Może są jakieś dobre topniki, dzięki którym nie trzeba przegrzewać
    akumulatorka podczas lutowania? Może po prostu nie potrafię lutować?

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 2. Data: 2023-05-27 15:47:31
    Temat: Re: Przewodzący klej
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 27 May 2023 at 13:52:28 UTC+2, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> [...]
    > (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'
    > `-.-' \ )-`''(, o o) `-:`-'.'.` \.'.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.c

    przewodzi elektryczność ( z definicji)
    ale nie przewodzi prądu ( z definicji)

    Gdyby było inaczej to Melon by kleił ogniwa w Teslach a nie zgrzewał.

    Ale mam folię aluminiową, samoprzylepną
    i ona przewodzi elektryczność,
    a czy prąd to trzeba przetestować i czy nie będzie syfieć (znaczy utleniać sie z
    czasem)

  • 3. Data: 2023-05-27 15:54:47
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 27.05.2023 o 15:47, a a pisze:
    > am folię aluminiową, samoprzylepną

    Z klejem ameliniowym?

    Robert

  • 4. Data: 2023-05-27 18:48:08
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 27 maj 2023 o 15:47, a a pisze:

    > przewodzi elektryczność ( z definicji)
    > ale nie przewodzi prądu ( z definicji)

    Dzięki za odp.

    > Gdyby było inaczej to Melon by kleił ogniwa w Teslach a nie zgrzewał.

    > Ale mam folię aluminiową, samoprzylepną
    > i ona przewodzi elektryczność,
    > a czy prąd to trzeba przetestować

    Skoro MElon zgrzewa...

  • 5. Data: 2023-05-27 22:59:34
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    sobota, 27 maja 2023 o 13:52:28 UTC+2 Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
    > Chcę połączyć akumulatorek NiMH z elektrycznym przewodem.
    > Mogę lutować -- akumulatorek nie lubi wysokiej temperatury.

    Akumulatorek można lutować. Ja do lutowania zamiast kalafonii używam wodny roztwór
    chlorku cynku.
    Ten topnik jest dużo szybszy niż kalafonia i bardzo dobrze działa na powłoki
    kadmowane lub nawet wykonane ze stali wysokostopowych. Dzięki temu nie trzeba długo
    grzać. Lutuję dwuetapowo - najpierw pobielam styki akumulatora, a dopiero potem
    następuje właściwe przylutowywanie przewodów. Na pobielany styk akumulatora nakładam
    kropelkę wielkości główki od szpilki roztworu ZnCl2. Następnie gorącą lutownicą z
    naniesioną kroplą lutu cynowego oczyszczoną z kalafonii dotykam styk akumulatora
    przez sekundę lub niewiele dłużej. Podobnie przylutowuję przewód stosując lut cynowy
    z kalafonią. Jeszcze nigdy nie popsułem akumulatora, a polutowałem już ich setki.

  • 6. Data: 2023-05-28 04:55:00
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 27 maj 2023 o 22:59, kilokitu pisze:

    Dzięki za podpowiedź -- będę szukał...

    > Akumulatorek można lutować.

    Usiłuję -- źle idzie. Niby trwale lutuję -- oderwać trudno,
    ale wg mnie zdecydowanie za długo.

    > Ja do lutowania zamiast kalafonii używam wodny roztwór chlorku cynku.

    Ile wody a ile chlorku cynku?... Poeksperymentuję...
    Po co woda? -- to coś chyba samo topi się w temperaturze topnienia lutowia.

    > Ten topnik jest dużo szybszy niż kalafonia i bardzo dobrze działa na
    > powłoki kadmowane lub nawet wykonane ze stali wysokostopowych. Dzięki
    > temu nie trzeba długo grzać. Lutuję dwuetapowo - najpierw pobielam

    To oczywiste.

> [...]
    > z naniesioną kroplą lutu cynowego oczyszczoną z kalafonii dotykam
    > styk akumulatora przez sekundę lub niewiele dłużej.

    Sekunda to też sporo.
    Jakiej lutownicy używasz?
    Z pojemnym grotem czy niekoniecznie?
    Może u mnie akumulatorek zbyt szybko zabiera ciepło?...
    Jakiego lutowia używasz? -- w ilu stopniach topi się?

    > Podobnie przylutowuję przewód stosując lut cynowy z kalafonią.
    > Jeszcze nigdy nie popsułem akumulatora, a polutowałem już ich setki.

    Ni-MH i Ni-CD czy Li-Ion?
    Jakie NiMH polecasz?

    Carrefour sprzedaje nożyki do golarek po 4 pln za komplet -- siatka
    i to coś pod siatką; nie sprzedaje golarek, ale mam dwie -- bez
    sprawnych akumulatorków. Lutowanie (starych, uszkodzonych) budzi
    obawy, więc szukałem lepszych rozwiązań... Wywalanie masy szmalu
    na golarki bawi mnie tak sobie...

    [włosy są cięższe od głowy -- więc z czasem zsuwają się z czubka
    głowy na brodę... gdyby tak stać na głowie dostatecznie długo...]

    Szukałem takiego:

    https://pl.aliexpress.com/item/1005004795762142.html
    https://pl.aliexpress.com/item/1005002801762647.html
    https://pl.aliexpress.com/item/1005004654324980.html

    czegoś...

    -=-

    Gdzie szukać chlorku cynku? (gdzie kupić)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 7. Data: 2023-05-28 10:17:53
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    W dniu 27.05.2023 o 22:59, kilokitu pisze:

    > Akumulatorek można lutować. Ja do lutowania zamiast kalafonii używam wodny roztwór
    chlorku cynku.

    Ten topnik nie niszczy grotów ?

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 8. Data: 2023-05-28 10:35:19
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 28.05.2023 o 10:17, PeJot pisze:

    > Ten topnik nie niszczy grotów ?

    Jeśli jest dobrze 'przetrawiony' to nie, dlatego musi w nim pływać
    trochę cynku żeby nie było resztek kwasu.

    --
    Janusz

  • 9. Data: 2023-05-28 13:29:23
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 28.05.2023 o 10:35, Janusz pisze:

    > Jeśli jest dobrze 'przetrawiony' to nie, dlatego musi w nim pływać
    > trochę cynku żeby nie było resztek kwasu.

    Niewielka ilość kwasu jest jednak potrzebna aby cofnąć hydrolizę chlorku
    cynku. Ja rozpuszczałem 40g chlorku cynku i 5ml stężonego HCl
    dopełniając wodą w butelce do 100ml. Bardzo dobrze działa.
    Topnik otrzymany przez rozpuszczanie cynku powoduje korozję lutów,
    brzydko szarzeją. Sprawdzone na witrażach, musiałem przelutowywać.

    Paweł

  • 10. Data: 2023-05-28 13:34:15
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    [...]
    >    https://pl.aliexpress.com/item/1005004795762142.html
    >    https://pl.aliexpress.com/item/1005002801762647.html
    >    https://pl.aliexpress.com/item/1005004654324980.html

    Trzecim nie polutujesz akumulatorka. O drugim znalazłem coś takiego:"To
    my surprise, it does actually work to bond ss. But it also ends us
    rusting everything, which for me at least makes this pointless." O
    pierwszym nic.
    Generalnym problemem jest totalny brak informacji dotyczących składu
    tych topników. Trudno więc coś powiedzieć.

    P.P.