  • 1. Data: 2021-02-17 10:44:31
    Temat: Python i argumenty funkcji
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    Uczę się Pythona, trochę już ogarniam, ale trafiłem na niejasny dla mnie
    przypadek. Wiem mniej więcej o co chodzi z parametrami w funkcjach typu
    pozycyjnego i nazwanego (tuple i dictionary), ale nie rozumiem w
    poniższym kodzie czegoś.

    Jest oto klasa DESCipher:

    class DESCipher(blockalgo.BlockAlgo):
    """DES cipher object"""

    def __init__(self, key, *args, **kwargs):
    """Initialize a DES cipher object

    See also `new()` at the module level."""
    blockalgo.BlockAlgo.__init__(self, _DES, key, *args, **kwargs)
    [...]

    W ostatniej linii woła ona metodę __init__() klasy BlockAlgo:

    class BlockAlgo:
    """Class modelling an abstract block cipher."""

    def __init__(self, factory, key, *args, **kwargs):
    self.mode = _getParameter('mode', 0, args, kwargs,
    default=MODE_ECB)
    [...]

    Ta klasa z kolei woła metodę _getParameter().
    I teraz dlaczego w wywołaniu metody __init__ parametry są przekazane w
    formie jak w definicji czyli *args, **kwargs? W przykładach jakie
    widziałem, a także w wywołaniu _getParameter() są już podane zwyczajnie,
    czyli: args, kwargs.
    Skąd w tym pierwszym wywołaniu i dlaczego są użyte gwiazdki (czyli w
    formie takiej jak w definicji metody/funkcji)?

    --
    pzdr
    Roman

  • 2. Data: 2021-02-17 12:40:58
    Temat: Re: Python i argumenty funkcji
    Od: Maciek Godek <g...@g...com>

    środa, 17 lutego 2021 o 10:44:33 UTC+1 Roman Tyczka napisał(a):
> [...]
    > Skąd w tym pierwszym wywołaniu i dlaczego są użyte gwiazdki (czyli w
    > formie takiej jak w definicji metody/funkcji)?

    Ściśle rzecz biorąc, dlatego, że projektant funkcji _getParameter() tak sobie
    postanowił.

    Argumenty w Pythonie są pomyślane w taki sposób, że jak masz tę gwiazdkę, to ona
    przechwyci do listy dowolnie wiele argumentów. Na przykład:

    def list(*x):
    return x

    sprawi, że jak wywołamy

    list(1,2,3)

    to w wyniku dostaniemy listę

    (1,2,3)

    Tak to wygląda w kontekście definicji. Natomiast w kontekście użycia rola gwiazdki
    jest analogiczna, Załóżmy, że mamy taką funkcję:

    def f(x, y, z):
    return [x, y, z]

    i do tego mamy listę L=(1,2,3)

    Moglibyśmy sobie wywołać funkcję f w taki sposób:

    f(L[0], L[1], L[2])

    ale jeśli zamiast tego napiszemy

    f(*L)

    to efekt będzie taki sam. (Oczywiście, możemy używać indeksowania jeżeli znamy ilość
    argumentów, którą bierze f. Natomiast w ogólnym przypadku jej nie znamy, dlatego
    przekazywanie argumentów przez operator gwiazdki jest ogólniejsze)

    Jeżeli idzie o operator dwóch gwiazdek, to jest on analogiczny, z tą różnicą, że nie
    są tworzone/rozpakowywane listy, tylko słowniki, czyli np.

    def dict(**kwargs):
    return kwargs

    sprawi, że jak napiszemy

    dict(a=5,b=10)

    to dostaniemy słownik

    {'a': 5, 'b': 10}

    I teraz jeśli mamy funkcję:

    def g(a, b):

    oraz słownik

    D = {'a':5, 'b':10}

    to zamiast pisać

    g(a=5, b=10)

    albo

    g(a=D['a'], b=D['b'])

    możemy napisać

    g(**D)

  • 3. Data: 2021-02-17 14:50:53
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    W dniu 17.02.2021 o 12:40, Maciek Godek pisze:

> [...]
    > return [x, y, z]
    >
    > i do tego mamy listę L=(1,2,3)
    >
    > Moglibyśmy sobie wywołać funkcję f w taki sposób:

    A czy nie możemy po prostu zawołać:

    f(L)

    ?

    ps. skąd się wzięła powszechnie używana nazwa kwargs? kv to bym jeszcze
    jako key-value rozszyfrował, ale kw?

    --
    pzdr
    Roman

  • 4. Data: 2021-02-17 15:10:25
    Od: Maciek Godek <g...@g...com>

    środa, 17 lutego 2021 o 14:51:13 UTC+1 Roman Tyczka napisał(a):

    przechwyci do listy dowolnie wiele argumentów. Na przykład:

    gwiazdki jest analogiczna, Załóżmy, że mamy taką funkcję:

> [...]

    Jak napiszesz f(L), to wywołasz f z jednym argumentem, mianowicie z listą (1,2,3).
    (w powyższym przykładzie to będzie błąd, bo funkcja f spodziewa się trzech
    argumentów)

    Chodzi o to, że operator * przy wywołaniu funkcji rozwija listę argumentów w miejscu
    wywołania.
    Czyli jeżeli L ma 3 elementy, to f(*L) jest równoważne f(L[0], L[1], L[2]),
    jeżeli L ma 4 elementy, to f(*L) jest równoważne f(L[0], L[1], L[2], L[3])
    i tak dalej.

    > ps. skąd się wzięła powszechnie używana nazwa kwargs? kv to bym jeszcze
    > jako key-value rozszyfrował, ale kw?

    od "keyword arguments"

  • 5. Data: 2021-02-17 17:58:25
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    W dniu 17.02.2021 o 15:10, Maciek Godek pisze:
> [...]
    > jeżeli L ma 4 elementy, to f(*L) jest równoważne f(L[0], L[1], L[2], L[3])

    Tak! I to ma sens, dzięki, elastyczność składni pythona ciągle mnie
    zaskakuje :-)

    > od "keyword arguments"

    Dzięki, kolejne zagadki wyjaśnione :-)

    --