  • 1. Data: 2021-01-06 12:54:33
    Temat: zapytanie o thready
    Od: fir <p...@g...com>

    sam unikam pisania wielowatkowego (dosyc skutecznie na tyle ze nei mam z tym
    doswiadczen poza podstawowymi probami) stąd pytanie

    powiedzmyz e mam pytanie ktora generuje dosc intensywnie liczac ramke obrazu (co
    zajmuje jej 30 milisekund), chcialbym to zrownoleglic na 2 albo cztery rdzenie

    czy jest normalnym podejsciem w kazdej ramce utworzyc watek wywolacna nim funkcje
    liczaca pol lub jednoczwarta ekranu zrobic join na koncu do glownego threada i
    zamknac te watki czy tez jest to niepoprawne

    pytanie dotyczy roznych api do tych watkow bo sa chyab podobne (ja bym to robil na
    winapi ale mozna tez rozwazyc watki z c++)

    kwestia jest taka ze chyab nie da sie stworzyc tych watkow przed cala petla gry i je
    poprostu ponawiac/wywolywac na tych samych funkacjach co start (chyab nei ma tego w
    api, acz nie wczytywalem sie az tak bardzo by miec pewnosc) z api chyba by wynikalo
    ze nalezy je startowac joinowac i niszczyc (zamykac)

    ew inna opcją do rozwazenie jest odpalenie tych pobocznych watkow tak ze kazdy ma
    swoją petle z systemowym sleepem osobno i po flagach (czyli po wartosciach zmiennych
    ) sprawdzaja czy jest cos do roboty i wtedy to robią oznaczaja ze to zrobily i
    przechodzą w sleep sprawdzajac co kilka milisekund czy jest nowa robota do zrobienia

    odpalilem na winapowskich watkach i to pierwsze i to drugie - oba wydaja sie dzialac
    ale nie wiem na ile jest to poprawne i ktore lepsze...ktos tu wie cos na ten temat?
    googlowanie przynosi stos krapowatych watkow na pobliskie tematy bez odpowiedzi na to
    zasadnicze dosyc pytanie

    fir

  • 2. Data: 2021-01-06 14:31:57
    Temat: Re: zapytanie o thready
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/01/2021 12:54, fir wrote:
    > czy jest normalnym podejsciem w kazdej ramce utworzyc watek

    Nie. Wątki tworzy się na początku i zatrzymuje na synchronizacji,
    czekając na zadania.

    Tworzenie wątków jest droższe niż czekanie na semaforze.

    Wiele biblitek ma do tego gotowca, thread pool.

    > kwestia jest taka ze chyab nie da sie stworzyc tych watkow przed cala petla gry i
    je poprostu ponawiac/wywolywac

    Nie ma problemu z komunikacją międzywątkową. Zacznij od tego do czego
    służa semafory.

    > ew inna opcją do rozwazenie jest odpalenie tych pobocznych watkow tak ze kazdy ma
    swoją petle z systemowym sleepem osobno i po flagach

    Nie po flagach, tylko po prymitywach do synchronizacji. Condition,
    Semafor, Kolejka.

    Lub wyższych koncpecji jak future/promise i thread pool.

  • 3. Data: 2021-01-06 14:40:32
    Od: fir <p...@g...com>

    środa, 6 stycznia 2021 o 14:31:59 UTC+1 heby napisał(a):
> [...]
    > Semafor, Kolejka.
    >
    > Lub wyższych koncpecji jak future/promise i thread pool.

    po flagach tez chyba powino dzialac...tyle ze byc moze w kombinacji ze sleepem
    ma to jakies minusy...sleep w windzie dziala ok z pobocznymi wątkami?

  • 4. Data: 2021-01-06 14:46:26
    Od: fir <p...@g...com>

> [...]
    > Semafor, Kolejka.
    >
    > Lub wyższych koncpecji jak future/promise i thread pool.

    a jest wogole jakis w miare krotki ale dobry tutorial do tego ? najlpeiej cos co
    opisywaloby zadanie zblizone do tego co opisalem na poczatku (czyli kod liczacy co
    ramke ekran ktory chcialbym podzielic tak by odzielne watki liczyly odzielne kawalki)

    gdy goglowalem za tym parenascie di temu nic sensownego sie w google nie pojawialo.w
    same te watki za gleboko nie che wchodzic bo jak na dzis nie przepadam za tym
    'tematem'

  • 5. Data: 2021-01-06 14:46:51
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/01/2021 14:40, fir wrote:
    > po flagach tez chyba powino dzialac...

    Nie, ponieważ albo będzie się kręcił bez sleepa, przepalając energię,
    albo semafor będzie szybszy od sleepa.

    W grę, z flagami, wchodzą też detale działania cache. Zmiana zmiennej w
    CPU1 nie powoduje natychmiastowej widzialnosci w CPU2. W niektóych
    architekturach nawet kolejnośc zmian pamięci jest nieokreślona jeśli
    obserwujemy ją z innego rdzenia.

    > ma to jakies minusy...sleep w windzie dziala ok z pobocznymi wątkami?

    Sleep to najgosze co można wybrać. Nie ma żadnej zalety, a same wady.

  • 6. Data: 2021-01-06 15:29:59
    Od: fir <p...@g...com>

    środa, 6 stycznia 2021 o 14:46:53 UTC+1 heby napisał(a):
> [...]
    > obserwujemy ją z innego rdzenia.
    > Sleep to najgosze co można wybrać. Nie ma żadnej zalety, a same wady.

    nie przecze ale chodzi tez o to by to zrozumiec

    co do przepalania rdzenia przez sleepa
    to nei ejstem zbyt przekonany co do tego czy
    jest to mozliwe bo od lat uzywam sleepa na glownym
    watku obserwujac czasy ramek i tez zuzycie procka
    w trayu i nigdy nie bylo tak by sleep nie zadzialal
    na glowym watku.. to by nie zdzialal na pobocznym tez
    wydaje mi sie wiec chyab raczej 'unexpected'

    moglbym to pomierzyc timerami i poobserwowac
    w zasadzie ale na razi enie che mi sie w to
    wchodzic

    nei wiem jak technicznie ale logicznie sleep
    jest zupelnie poprawna funkcją itd

    faktem jest tez jednak ze kiedys za dawnych czasow
    na jakichs kompach obserwowalem ze sleep jakby byl
    czasem nie wiadomo w zaleznosci od czego
    wyrownywany do 15 ms nawet jak wolane bylo 5 ms
    ale od lat tego nei widzialem mozliwe ze to bylo
    tylko na jednordzemiakach

    co do tego synchronizowania flafami tez nie jestem
    pewien czy to jest zle, jak mowie zrobilem to i
    raczej dzialalo choc nie robilem dokladnych
    testow timerami itd - kwestia jest taka ze w tym
    akurat kodzie o ktorym mowie mozna bylo zrobic na
    lajcie tak by kazdy watek pisal do swojej flagi
    a glowny tylko je czytal wiec nie bylo tak ze
    jakies dwa pisaly do wspolnej flagi, nawet
    jakby cos tam sie w czasie rozminelo o pare
    mikrosekund miedzy watkami to tez nie robiloby
    to problemu co najwyzej jeden poczekalby tego
    jednego sleepa wiecej

    ale pewnie bedzie trzena poczytac wiecej
    faktycznie o tych wspomnianych rzeczach
    (na poczatek uzywalbym raczej tych prostszych)

    tenx za informacje bo byly pomocne, mam jakis obraz
    co i jak

  • 7. Data: 2021-01-06 15:41:25
    Od: fir <p...@g...com>

    środa, 6 stycznia 2021 o 15:30:01 UTC+1 fir napisał(a):

> [...]
    > jakby cos tam sie w czasie rozminelo o pare
    > mikrosekund miedzy watkami to tez nie robiloby
    > to problemu co najwyzej jeden poczekalby tego

    logicznie to raczej trzymalo sie kupy (to czyli synchrronizacja na sleepach i
    flagach) wiec i technicznie
    mogloby sie trzymac o ile te sleepy albo watki nie wykazywaly jakichs wewnetrznych
    nie znanych mi cech powodujacych ze cos tu jest nie tak

    co troche nawiazuje do starego watku na CLC gdzie pisalem jak pamietam uzytkownikowi
    AL ze mozna synchronizowac watki nawet bez atomikow (na podobnej zasadzie o ile
    pamietam tylko nawet w drobniejszej skali czasowej, obecnie troche nie pamietam
    tamtego przykladu)

    jesliby sie okazalao ze ta watki czy sleepy maja jakies cechy ktore powoduja ze sie
    nie sprawdzaja w tego typu kodzie to troche kiepsko bo fajnie by bylo jakby ludzie
    projektowali rzeczy na taki nazwijmy to "woluntarystyczny" sposob ;c

  • 8. Data: 2021-01-06 16:03:02
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/01/2021 15:29, fir wrote:
    > co do przepalania rdzenia przez sleepa

    Sleep nic nie przepala. Busy wait przepala (spin lock) czekający w pętli
    na zmienną. Istnieją hybryty spinlock z condition które zapewniają
    troche wiecej zjadanej energii i szybką reakcję.

    W dodatku poprawne napisanie szybkiego spinlocka jest bardzo trudne (z
    uwagi na synchronizacje cache na różnych architekturach cpu). Zazwyczaj
    takie mechanizmy są dostarczane w formie biblitek, aby program nie
    zajmował się detalami działania peocesora.

    > nei wiem jak technicznie ale logicznie sleep

    Bo mylisz sleep z busy wait.

    Sleep jest najgorszy, bo gwarantuje najgorszą responsywaność i ma taki
    sam profil energetyczny jak semafor.

    Busy wait jest najszybszy, ale tylko pod warunkiem że potrafisz go
    poprawnie napisać (cache) i masz prąd za darmo.

    Semafor jest najlepszy "w gólnym przypadku". Jesli masz przypadek
    krytycznie ważny pod kątem wydajności, to hybryda spinlock z
    condition/semafor.

  • 9. Data: 2021-01-06 16:06:49
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/01/2021 15:41, fir wrote:
    > ze mozna synchronizowac watki nawet bez atomikow

    W ogómym przypadku to nie jest skuteczne. W przypadku architektury x86
    może być czasem możliwe.

    W bardzo ogólnym wypadku wymagany jest choć fence, który trzeba jawnie
    uzyć w kodzie programu. Taki mechanizm w CPU który zapewnia
    synchronizację dostępu do pamięci między różnymi rdzeniami i cache.

    Tak więc ogólnie rzecz biorąc nie da się zrobić sensownej synchronizacji
    tylko na spilockach bo to zależy na czym to ma pracować. Zwyczajowo w
    świecie wielordzeniowym trzeba się badziej postarać niż while(!flag) { }.

  • 10. Data: 2021-01-06 16:29:42
    Od: fir <p...@g...com>

    środa, 6 stycznia 2021 o 16:06:52 UTC+1 heby napisał(a):
> [...]
    > tylko na spilockach bo to zależy na czym to ma pracować. Zwyczajowo w
    > świecie wielordzeniowym trzeba się badziej postarać niż while(!flag) { }.

    while z pust apetla bym nei uzyl ale ze sleepem 2-3 milisekundy nie wydaje mi sie juz
    tak glupie..ogolne programowanie tez mnie nie kreci bo ogolne programowanie to zle
    porogramowanie bo w ogolnosci nie dziala optymalnie na specyficznych maszynach ;c

    schemat btw raczej jaki wymodzilem byl raczej taki

    int ready = 0;
    do
    {
    while(current<ready) { sleep(2); }
    do_work();
    ready++;
    } whie(1);

    cos w tym stylu, robota dzielona na porcje numerowane liczba naturalna, current
    zaczyna sie od -1,
    boczne watki czekaja na sleepach; glowny thread robi current++ do 0 wati ruszaja az
    ustawia ready na 1
    glowny watek sprawdza czy wszystkie maja ready wieksze niz current jesli tak popycha
    current itd

    w moim przekonaniu to raczej chyba powinno dzialac