  • 1. Data: 2021-02-15 14:28:58
    Temat: Algorytm AES
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    Witam,

    Nie znam Pythona, ale się trochę go zaczynam uczyć, bo potrzebuję nim
    sprawdzić poprawność szyfrowania/deszyfrowania różnymi algorytmami
    biblioteki w innym języku.
    Napisałem krótki program, który za pomocą dwóch implementacji algorytmu
    AES szyfruje i deszyfruje łańcuch tekstowy:

    import binascii
    import pyaes
    from cryptography.hazmat.primitives.ciphers import Cipher, algorithms, modes

    key = b'01234567012345670123456701234567'
    iv = bytearray(16)

    plaintext = ('Some short description with looooooooong '
    'additional data like polish diacritical chars... łóżźćęół
    and digits 0123456789')
    encrypter = pyaes.Encrypter(pyaes.AESModeOfOperationCBC(key, iv.decode()))
    ciphertext = encrypter.feed(plaintext.encode('utf_8'))
    ciphertext += encrypter.feed()
    print("Encrypted AES256'1:", binascii.hexlify(ciphertext).upper())

    aes = pyaes.AESModeOfOperationCBC(key)
    decrypter = pyaes.Decrypter(aes)
    decrypt = decrypter.feed(ciphertext)
    decrypt += decrypter.feed()
    print('Decrypted:', decrypt.decode('utf_8'))
    print()

    iv = bytearray(16)
    cipher = Cipher(algorithms.AES(key), modes.CBC(iv))
    encryptor = cipher.encryptor()
    ct = encryptor.update(plaintext.encode('utf_8')) + encryptor.finalize()
    print("Encrypted AES256'2:", binascii.hexlify(ct).upper())

    decryptor = cipher.decryptor()
    dc = decryptor.update(ct) + decryptor.finalize()
    print('Decrypted:', dc.decode('utf_8'))

    Wyniki:

    Encrypted AES256'1:
    b'B623A479FC657E31F219287CD191075575B2FB56485D0C22E9
    168A2BF2289C7165CDA67586A486E14115C754ABA158A84A8C3B
    521E0DF87505D77649A8F1CB52A03D41E205849F28BCA2DE189A
    9C65CDB648DBC9F7D49AF2F1704B491E9E2DE6FC357ADC8E1573
    3394C3C75B45570AE77A2A6CB6CC4418A558A78313C0C16478A7
    D61538B88B486BCAE89235D8FCEEB8'

    Encrypted AES256'2:
[...]

    I teraz mam pytanie dlaczego szyfrogram pierwszej biblioteki jest o 16
    bajtów dłuższy niż drugiej? Nie jest to initialization vector, bo ten
    ustawiony jest na 16 zer. Z czego wynika i czym jest ta różnica?
    Różnica jest na końcu i wygląda tak:

    A7D61538B88B486BCAE89235D8FCEEB8

    --
    pzdr
    Roman

  • 2. Data: 2021-02-15 16:19:50
    Temat: Re: Algorytm AES
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    W dniu 15.02.2021 o 14:28, Roman Tyczka pisze:
> [...]
    > bajtów dłuższy niż drugiej? Nie jest to initialization vector, bo ten
    > ustawiony jest na 16 zer. Z czego wynika i czym jest ta różnica?

    Ok, już doszedłem, chodziło o defaultowy padding.

    --
    pzdr
    Roman

  • 3. Data: 2021-02-15 17:03:33
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Ok, już doszedłem, chodziło o defaultowy padding.

    Jeśli 16, to raczej nie padding, bo cały blok ma 16. Tu masz dodany cały blok, a nie
    dodany padding jako wypełniacz do końca bloku.

    Miałem podobną zagadkę z Wolframem, i tam ten efekt był wywołany nie paddingiem,
    tylko tym, że Wolfram dodaje do początkowej tablicy informację o jej długości - bo
    można szyfrować tekst o dowolnej długości, np. "Hello" ma 5 bajtów. Dodanie długości
    do czegoś, co ma 5 bajtów nie jest problemem, bo robi się z tego powiedzmy 6 bajtów,
    czyli nadal mieścimy się w jednym bloku. Zabawa jest przy szyfrowaniu tekstu, który
    już na początku ma równe 16 bajtów (np. "abcdefghijklmnop"), bo nie ma gdzie dodać
    znacznika długości - wtedy dodawany jest pełny nowy blok tylko po to, żeby miał
    zaszytą informację, że ten ostatni blok ma długość 0 (tak, głupie, ale odszyfrowanie
    zawsze wtedy dobry wynik). I stąd się robi równe 16 bajtów więcej w zaszyfrowanej
    wiadomości.
    Może w Twoim przypadku też tak jest?

    Te drobiazgi są oczywiście istotne wtedy, gdy jedną biblioteką szyfrujemy a inną
    deszyfrujemy, bo jedna biblioteka sama ze sobą zwykle nie sprawia problemów.

  • 4. Data: 2021-02-16 14:19:13
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    W dniu 15.02.2021 o 17:03, Maciej Sobczak pisze:

> [...]
    zawsze wtedy dobry wynik). I stąd się robi równe 16 bajtów więcej w zaszyfrowanej

    W moim przypadku, gdy jawnie nie podałem rodzaju paddingu to był brany
    DEFAULT_PADDING i wtedy rozmiar był o blok dłuższy. Gdy podałem
    PADDING_NONE to rozmiar wyniku był taki sam jak z drugiej biblioteki.
    A tak wygląda kod, który dodaje te dodatkowe dane:

    def _block_final_encrypt(self, data, padding = PADDING_DEFAULT):
    if padding == PADDING_DEFAULT:
    data = append_PKCS7_padding(data)

    elif padding == PADDING_NONE:
    if len(data) != 16:
    raise Exception('invalid data length for final block')
    else:
    raise Exception('invalid padding option')

    if len(data) == 32:
    return self.encrypt(data[:16]) + self.encrypt(data[16:])

    return self.encrypt(data)

    Nie jestem ekspertem od kryptografii, więc nie wiem dlaczego dodawany
    jest cały blok, może błąd w bibliotece. Patrząc zaś na ten kod
    zastanawia mnie jeszcze warunek w elif... wygląda to jakbym fuksem
    trafiał z PADDING_NONE w 16 bajtowy ostatni blok.
    Ale już tego nie drążę, bo używam tylko tej drugiej biblioteki, jest
    bardziej uniwersalna i ma więcej algorytmów.

    > Te drobiazgi są oczywiście istotne wtedy, gdy jedną biblioteką szyfrujemy a inną
    deszyfrujemy, bo jedna biblioteka sama ze sobą zwykle nie sprawia problemów.

    No właśnie szukam zgodności do wymiany danych między systemami.

    --
    pzdr
    Roman

  • 5. Data: 2021-02-23 10:03:23
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    > Jeśli 16, to raczej nie padding, bo cały blok ma 16. Tu masz dodany cały blok, a
    nie dodany padding jako wypełniacz do końca bloku.

    Mam fajny przykład, że to jednak padding. Bierzemy powszechnego i
    uznanego za standard klienta openssl, tworzymy plik tekstowy o długości
    32 bajtów oraz nazwie test.txt i wykonujemy polecenie:

    openssl enc -aes-128-cbc -in test.txt -out test.enc -K
    $"30313233343536373839303132333435" -iv $"30313233343536373839303132333435"

    Jako wynik otrzymujemy plik test.enc o rozmiarze ...48 bajtów!

    I teraz do parametrów wywołania openssl dodajemy parametr -nopad:

    openssl enc -aes-128-cbc -nopad -in test.txt -out test.enc -K
    $"30313233343536373839303132333435" -iv $"30313233343536373839303132333435"

    i nagle plik wynikowy ma 32 bajty... czyli tyle ile wejściowy.
    A parametr -nopad opisany jest w dokumentacji tak:

    -nopad

    Disable standard block padding.

    Czyli jak to rozumieć? :-)

    --
    pzdr
    Roman

  • 6. Data: 2021-02-23 17:15:55
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Mam fajny przykład, że to jednak padding.
    [...]
    > A parametr -nopad opisany jest w dokumentacji tak:
    >
    > Disable standard block padding.
    >
    > Czyli jak to rozumieć? :-)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Padding_(cryptography)

    Według tej terminologii, jest to padding. Ale co to jest "standard block padding", to
    już niestety tylko autorzy tej dokumentacji wiedzą.
    Natomiast to:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Padding_(cryptography)
    #PKCS#5_and_PKCS#7

    jest "standardowym" paddingiem i działa dokładnie tak, jak opisałem poprzednio, czyli
    pozwala na odtworzenie oryginalnej długości komunikatu i wymaga dodania pełnego
    bloku, jeśli oryginał miał już długość będącą wielokrotnością bloku.
    Może jednak o to chodzi? Dla mnie to jest kodowanie długości a nie padding, ale nie
    będę się o to strzelał.

    Zrób tak: zaszyfruj coś z paddingiem i odszyfruj bez niego. I zobacz wtedy, jaka jest
    zawartość tego dodatkowego bloku, bo on się "odszyfruje" i w ten sposób ujawni. Jeśli
    to będą same bajty o wartości 16, to jest to właśnie ten rodzaj paddingu.

  • 7. Data: 2021-02-25 12:10:01
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    W dniu 23.02.2021 o 17:15, Maciej Sobczak pisze:
> [...]
    Jeśli to będą same bajty o wartości 16, to jest to właśnie ten rodzaj paddingu.

    Zrobiłem jak proponujesz, z 48 bajtowego pliku z paddingiem powstał 32
    bajtowy plik ze stringiem początkowym... i ani bicika więcej :-)

    Pozostanie to już zagadką deweloperów openssla. Ja w każdym razie
    poczyniłem postępy na polu rozumienia szyfrowania symetrycznego,
    blokowego i dzięki Ci za udział w lekcji.

    --
    pzdr
    Roman

  • 8. Data: 2021-02-25 16:38:55
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Zrobiłem jak proponujesz, z 48 bajtowego pliku z paddingiem powstał 32
    > bajtowy plik ze stringiem początkowym... i ani bicika więcej :-)

    To lipa jakaś. Ja właśnie w ten sposób (ale nie z openssl) odkryłem, co tam jest
    dodawane. To tak, jakby opcja no-padding nie działała. A może przy odszyfrowaniu ta
    funkcja się inaczej nazywa? Np. --no-remove-padding?
    Bo przecież możesz mieć zupełnie legalny komunikat z 3 bloków po 16 bajtów, bez
    paddingu albo z paddingiem innego rodzaju i chcesz go odszyfrować. I po odszyfrowaniu
    mają być 3 bloki po 16 bajtów.
    Albo możesz chcieć odszyfrować to inną biblioteką. Itd.

    > Pozostanie to już zagadką deweloperów openssla.

    Ja bym walczył dalej. ;-)