  • 1. Data: 2009-01-26 20:05:11
    Temat: RAID 0 i podział na partycje
    Od: "muzzy4" <m...@p...onet.pl>

    Witam,

    Pytanie zza węgła: Czy jest sens zakładania partycji na dwu-dysku RAID 0?
    Tzn jak to zostanie podzielone?
    Generalnie idea tego raidu to fizyczne przyspieszenie przez dwugłowicowy
    zapis czyli dane są rozdzielane ze tak powiem "raz na lewo raz na prawo".
    Czy jak podziele na 2 równe partycje to system przypadkiem nie podzieli tego
    tak ze jedna to jeden dysk a druga to drugi, albo ze jedna partycja to 90%
    pierwszego dysku i 10% drugiego i odwrotnie, czyli ze cała idea raid'a 0
    pójdzie w łeb?
    Po co pytam (dla wyjasnienia). 2x250 to za duzo na system a stosuje metode
    backupu przez backup całej partycji systemowej (automat robi zrzut co 3 dni)
    i nie chce trzymać na systemowym jakis nieruchliwych danych typu 200GB
    filmów i backupowac to bo po co. A tak 250 na system i regularny backup a
    drugie 250 na storage.

    Pozdrawiam
    Muzzy

  • 2. Data: 2009-01-26 20:18:26
    Temat: Re: RAID 0 i podział na partycje
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

    muzzy4 pisze:
> [...]
    > podzieli tego tak ze jedna to jeden dysk a druga to drugi, albo ze jedna
    > partycja to 90% pierwszego dysku i 10% drugiego i odwrotnie, czyli ze
    nie stanie sie tak. "raz w lewo raz w prawo" idzie w paczkach po (np) 16
    kilobajtów, wiec jakbyś nie rozdzielił to bedzie dobrze.

> [...]
    > danych typu 200GB filmów i backupowac to bo po co. A tak 250 na system i
    > regularny backup a drugie 250 na storage.

    Podziel jak chcesz, dla systemu i tak bedzie (powinien) być widoczny
    jeden dysk. Będzie dobrze.

    ToMasz

  • 3. Data: 2009-01-26 20:36:50
    Od: Jacek Kalinski <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl>

    W artykule <gll55d$jq7$1@atlantis.news.neostrada.pl>, muzzy4 napisał(a):

> [...]
    > zapis czyli dane są rozdzielane ze tak powiem "raz na lewo raz na prawo".

    Dokładnie tak.

> [...]
    > pierwszego dysku i 10% drugiego i odwrotnie, czyli ze cała idea raid'a 0

    Takie rzeczy to nie RAID 0, lecz LINEAR (obsługiwany m.in. przez linuksa).

> [...]
    > i nie chce trzymać na systemowym jakis nieruchliwych danych typu 200GB
    > filmów i backupowac to bo po co. A tak 250 na system i regularny backup a

    Chyba źle zrozumiałem, że masz zamiar trzymać backup partycji systemowej
    położonej na RAID0, na drugiej partycji znajdującym się na tym samym
    RAID0? Bo dokładnie to napisałeś. Tyle, że jak 1 dysk padnie, to nie masz
    ani systemu ani backupu ;)

    Jacek

  • 4. Data: 2009-01-26 21:52:12
    Od: "muzzy4" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Kalinski" <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl> napisał w
    wiadomości news:slrngns7r5.5q5.jacek_kal@nntp.dyski.one.pl...

    > Dokładnie tak.

    Dzieki

> [...]

    > położonej na RAID0, na drugiej partycji znajdującym się na tym samym
    > RAID0? Bo dokładnie to napisałeś. Tyle, że jak 1 dysk padnie, to nie masz

    Absolutnie nie. backup jest na fizycznie innym (trzecim) dysku. Na drugiej
    partycji raid bylyby dane bardzo niskiej wartości w stylu archiwum
    filmowe -dane ktore tylko trzymam z powodów sentymentalnych i na codzien
    wogóle nic z nimi nie robie. Dla uproszczenia.
    a) 2x250 jako jedna partycja -> 500GB z tego system 100 i zostaje 400. Jak
    zapcham to czyms to bede to cos zgrywal przy kazdym backupie (backupuje całą
    partycje)
    b) 2x250 - dwie partycje e.g. 200 na system i 300 na storage. Backupuje
    tylko partycje 200 a 300 traktuje jako archiwum. I jak wspomnialem backup na
    trzeci oddzielny dysk.

    Pytanie generalnie dotyczylo czy w wariancie "b" nie strace właściwości
    raid'u 0

    pzdr
    Muzzy