    From: Beerman <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Ratujmy płytę główną
    Date: Wed, 4 Feb 2009 16:22:59 -0800 (PST)

    Witam

    Już parę ładnych lat minęło od kiedy ostatnio byłem na pl.comp.pecet,
    więc witam wszystkich serdecznie:-)

    A teraz do rzeczy: Stało się. Nie pamiętam ile już komputerów
    złożyłem, ale kiedyś to musiało się stać. Coś mnie podkusiło żeby
    dociskać radiator do Core 2 Duo śrubokrętem. Pech chciał, siła nacisku
    została przyłożona nieprostopadle i śrubokręt z nóżki coolera
    powędrował po płycie głównej z siłą nacisku przekraczającą
    wytrzymałość lakieru pokrywającego pcb. Efekt - rysa w poprzek ścieżek
    prowadzących do gniazd pamięci. Pacjent: Abit IP35-E. Objawy: pamięć
    działa tylko w slotach DIMM-3 i DIMM-4 . Instalowanie pamięci w
    slotach DIMM-1 lub DIMM-2 lub w jakiejkolwiek dualowej konfiguracji z
    udziałem tych gniazd powoduje pipczenie płyty oznaczające błąd pamięci
    (powtarzające się długie piiiiiiii). Przed wykonaniem rysy działało.
    Zainstalowanie 2 kości po 1GB w gniazdach 3 i 4 powoduje ten sam błąd.

    Poniżej schemat płyty głównej:
    http://img.hexus.net/v2/navin/HEXUS.core/abit/IP35-E
    -Big.jpg

    Obecnie włożyłem 2GB kość do gniazda DDR-4 i system wydaje się działać
    stabilnie, również z podkręconym procesorem. Testy pod dużym
    obciążeniem system przechodzi bez problemu.

    Efekt mojej głupoty jest widoczny na zdjęciach:
    http://img6.imageshack.us/my.php?image=ssa40694iw1.j
    pg
    http://img156.imageshack.us/my.php?image=ssa40695vi8
    .jpg
    http://img517.imageshack.us/my.php?image=ssa40696yr9
    .jpg

    Zwracam się do was z pytaniem, czy naprawa takiej płyty, o wartości
    ca. 200zł jest wogóle opłacalna, a jeżeli tak to gdzie można się
    zwrócić o pomoc, najlepiej w Krakowie (oprócz serwisu Abita, do
    którego też się zresztą zgłoszę z tym pytaniem). Oprócz gniazd
    pamięci, wszystko działa, ale eliminuje to rozbudowę pamięci w
    przyszłości. Z drugiej strony wiem że sama grubość ścieżek ma
    znaczenie jeśli chodzi o stabilność działania całego zestawu.

    Wszelką krytykę przyjmę z pokorą, za wszystkie odpowiedzi z góry
    dziękuję,
    Pozdrowienia,
    Kajetan