    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.misc.telefonia.gsm
    <5fbdaf48$0$508$65785112@news.neostrada.pl> <rpnr8g$ppn$1@gioia.aioe.org>
    <5fbfcb98$0$513$65785112@news.neostrada.pl> <rpqlr8$bm5$1@gioia.aioe.org>
    <5fc10aa2$0$558$65785112@news.neostrada.pl> <rptdds$9u7$1@gioia.aioe.org>
    <5fc2b37d$0$525$65785112@news.neostrada.pl>
    <rq2mjf$1tkg$1@gioia.aioe.org>
    <5fc787c1$2$518$65785112@news.neostrada.pl>
    <rqfhs5$15s0$2@gioia.aioe.org>
    <5fcd29f7$0$556$65785112@news.neostrada.pl> <rqq3tt$2kb$2@gioia.aioe.org>
    <5fd274a8$0$539$65785112@news.neostrada.pl>
    <rrp7eh$18p9$6@gioia.aioe.org>
    <5fe09862$0$525$65785112@news.neostrada.pl> <rru4pl$ms$2@gioia.aioe.org>
    <5fe344ab$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: 9hpln
    Date: Thu, 24 Dec 2020 02:36:14 +0100

    "J.F." 5fe344ab$0$505$6...@n...neostrada.pl

    > No to niech podaje DOP duzy, dopoki nie zafiksuje na dobre.

    Nie do tego służą xDOPy.

    > Slabo zapamietales - nie masz, bo odbiornik nie wystarczajaco
    > dobrego zegara. Nie zna dokladnego czasu, wiec nie zna czasu przelotu.

    Ma swój zegarek kwarcowy, czyli piaskowy. ;) [pewnie klepsydrę?]

    Dostatecznie dobry, by kolejne pomiary miały sensowną przydatność...
    Ten zegarek jest jakoś przesunięty w czasie względem czasu GPS, ale
    zakłada się, że to przesunięcie nie ulega istotnym zmianom podczas
    wyliczania położenia -- wystarczy zatem poznać to przesunięcie, by
    poznać poprawną pozycję. To przesunięcie jest kolejną (czwartą)
    niewiadomą, dlatego potrzebujemy czterech równań... Za każdym razem
    czterech równań -- zakładamy, że kolejne wyliczenie to inny błąd
    naszego zegarka, ale że rozwiązanie jednego układu czterech równań
    dokonuje się przy tym samym błędzie naszego zegarka.

    Nie wiem, co wówczas, gdy bierzemy pod uwagę konstelację satelitów
    nie GPS, ale konstelację satelitów różnych systemów, bo raczej te
    różne systemy niekoniecznie mają dostatecznie ten sam czas.

    > Owszem, jak sie zafiksuje, ustawi sobie dobrze wewnetrzny zegar,
    > to przez pewien czas po utracie sygnalu mozna powiedziec, ze ma dokladny czas.
    > Tylko trudno mi powiedziec przez ile - sekundy, minuty ...

    Sekundy, nawet więcej ;) niż sekundy, bo mikrosekundy.

    Masz 4 niewiadome (3 położenia i 1 czasu) i 4 równania.
    Ważne, by ten czas nie uległ zmianie, gdy rozwiązujesz ów układ 4 równań.

    Za chwilę (mikrosekundę lub szybciej) ten czas wyliczysz ponownie,
    być może mając do swej dyspozycji zupełnie inną czwórkę satelitów.

    > A tak naprawde hiperboloidy :-)

    Tak naprawdę proste, bo używasz przybliżeń/zaokrągleń,
    o których Ci pisałem latem (czy wiosną -- było ciepło
    za oknemm) 2019 r.

    Motasz cytowania...

    E> Te sfery przecinają się blisko Ziemi (i tylko te bliskie
    E> przecięcia nas interesują) i daleko Ziemi... (daleko
    E> a wskazywana pozycja szybko zmienia się)

    > To raczej nie jest blad istotny, moze awaryjnie nie koryguja.

    Są różne źródła błędów, w tym różne warstwy atmosfery i błędy zegarków
    atomowych... Właśnie dlatego Galileo góruje nad GPS [można to łatwo ;)
    sprawdzić -- jest na wyższych orbitach?] że ma dokładniejsze zegarki...

    > Byc moze o to chodzi - zakladaja jakas teoretyczna dokladnosc
    > kanalow w odbiorniku, i przeliczaja uwzgledniajac geometrie
    > konstelacji. Co jak widac ma malo wspolnego z rzeczywistoscia.

    Mało. Ponadto ,,dokładność 5metrów'' nie znaczy, iż błąd pomiaru nie
    przekroczy 5metrów, lecz że ileś% wyników znajdziesz w tej odległości...

    > Tak czy inaczej - te xDOP sa kompletnie bezuzyteczne, skoro nie
    > wiadomo co pokazuja, ale na pewno nie rzeczywista dokladnosc :-)

    Każde błędy wymagają umiejętności czytania...
    Nadto xDOPy nie podają metrów czy sekund, ale coś innego...

    --