  • Data: 2021-01-04 03:06:00
    Temat: Re: 9hpln
    Od: Eneuel <e...@g...cm> szukaj wiadomości tego autora

    Krzysztof Halasa pisze:

    > Każdy GNSS, czyli podstawowy system nawigacji satelitarnej, jest
    > ogólnoświatowy

    Niekoniecznie -- japoński u nas raczej nie sięga; indyjski chyba też.
    Trybun widuje czasami satelitę japońskiego -- ja czasami mógłbym
    widzieć też jednego satelitę QZSS na północnym wschodzie, gdybym
    miał takowy/stosowny odbiornik.

    > (problemy możemy mieć w okolicach biegunów).

    Dlaczego aż problem? Nie zobaczysz żadnego tuż nad głową, więc
    trudniej ocenisz wysokość npm, ale konstelacje czwórek znajdziesz
    także nad biegunami.

    > Satelity
    > krążą na orbitach znacznie niższych niż geostacjonarna, pokrywają
    > zasięgiem praktycznie cały świat. GPS, GLONASS, Galileo, itd. - każdy
    > z nich jest ogólnoświatowy, każdy z nich (potencjalnie) wystarczy do
    > lokalizacji, oczywiście odbiorniki wielosystemowe mogą korzystać
    > z wielu jednocześnie by np. poprawić precyzję, zwiększyć pewność
    > działania itd.

    Dlaczego aż oczywiście? Choćby czas Galileo ma dokładniejszy niż GPS,
    więc już coś zazgrzyta, ale istotnie -- można określić pozycję na
    podstawie czwórki satelitów różnych systemów, przykładowo: 1GPS,
    1GLONASS, 1BeiDou, 1Galileo.

    > SBAS to dodatek do systemów GNSS (głównie do GPS).

    Dlaczego głównie? Inne GNSS także korzystają -- akurat GLONASS
    po aneksji Krymu pokłócił się z GPS, ale przed tą aneksją
    referencyjne stacje rosyjskie współpracowały z amerykańskimi...
    Galileo miał mieć swe własne wspomagacze, ale nie ma -- więc
    korzysta chyba z EGNOSS itp. Byłoby głupio, gdyby europejski
    EGNOSS nie poprawiał europejskiego Galileo...

    > Szczerze mówiąc, SBAS jest raczej średnio istotny dla "Kowalskiego".
    > Coś tam poprawia w dokładności, która jednak i bez tego może być

    Nie poprawia poziomej SF GPS z 10m do 3m?

    > zupełnie niezła (zwłaszcza w wielosystemowych odbiornikach). Natomiast
    > główne zastosowanie SBAS jest w lotnictwie, umożliwia (dość) precyzyjne
    > podejście do lądowania, i to bez żadnej infrastruktury na lotnisku.

    Jednak w 2010 r. wojskowy samolot należący do NATO tak mocno pobłądził
    we mgle, że roztrzaskał się całkiem daleko od pasa Korsarza, choć byle
    jaki odbiornik GPS (smartfonowy, samochodowy czy rowerowy) pokazałby
    poprawną pozycję...

    --
    Ene