-
Data: 2014-08-18 16:47:45
Temat: Re: A gdyby zamiast AC w domu było DC....
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Pan J.F. napisał:
>>>> Ile w 1967 roku było w Szwecji samochodów i skrzyżowań,
>>> Mysle ze niemalo - oni wojny nie mieli. Ale to tez maly kraj - tzn
>>> powierzchniowo wiekszy niz my, ludnosci dzis ~10mln. Spora czesc
>>> kraju zapewne niezamieszkana.
>> Przed zmianą ponad połowa samochodów już miała kierownicę z lewej
>> strony (w tym biednym kraju kupowano używki po Niemcu, co to płakał
>> jak sprzedawał), więc wozów nieprzystosowanych było przed i po prawie
>> tyle samo -- o tym Wiki wspomina.
>
> Tyle ze jakby chciec to wdrozyc, to nalezaloby podac ze 10 lat
> zmienimy i niech ludzie kupuja samochody jakie chca.
> 10 lat to akurat tyle ze i samochody sie zuzyja i fabryki zdaza
> przestawic na nowe modele.
Teraz sobie pomyślałem, że dzisiaj taką operację dałoby się przeprowadzić
sprawniej, przynajmniej w zakresie wymiany samochodów. Jest ustawa, która
przewiduje zmianę zasad ruchu za pięć czy dziesięć lat, a już dzisiaj
dilerzy podpisują z klientami kontrakty terminowe na dostawę wozu w dniu
zmiany, negocjują z fabrykami ogromne rabaty -- ogólnie interes kwitnie.
>> Pisze też o dużej liczbie zderzeń czołowych. A także o niechęci
>> społeczeństwa do tej zmiany. Ale była
>
> I co - tak na sile im zmienili ? Ech ten socjalizm :-)
W Wiki napisali jak parlament głosował i jak przebiegło referendum.
> Czy jednak pol spoleczenstwa sie sprzeciwialo, a pol i tak kupowalo
> samochody z kierownica po drugiej stronie :-)
Kupowali takie, jakie były tańsze. A tańsze są te z dużego i bogatego
rynku -- czyli z reszty Europy, gdzie wszędzie już obowiązywał ruch
prawostronny. Szwecja była małym biednym krajem, gdzie trudno kupić
przystosowany do obowiązującego ruchu używany samochód.
>> w tym wszystkim jeszcze jedna rzecz ciekawa. Owo społeczeństwo jako
>> argument podawało te zderzenia. Społeczeństwo mówiło, że to bardzo
>> niebezpieczne jeździć po prawej stronie mając kierownicę przy lewym
>> fotelu -- bo będąc bliżej osi jezdni jest się mocniej narażonym na
>> utratę życia podczas wypadku.
>
> Cos w tym jest, ale naturalny odruch to uciec w prawo. A na poboczu
> drzewo ...
Fińscy kierowcy rajdowi mają dobrą opinie i wyniki, mówi się o nich,
że zawsze wierzą, że za wzniesieniem będzie dalej prosta i czysta
droga, więc gnają na ślepo i nawet nie mają odruchu zwalniania.
Ze Szewdami może podobnie. W każdym razie u nich świetnie sprawdza
się zamordyzm -- nie chleją do nieprzytomności, bo gorzała sakramencko
droga i na zapisy, nie zabijają się w czołowych zderzeniach, jak
to było w latach sześćdziesiątych, bo co kawałek fotoradar. Jeszcze
wcześniej wpadli na pomysł obcinania rąk, więc nie kradną (ale rżnięcie
na podatkach uważają za sport narodowy).
--
Jarek
Następne wpisy z tego wątku
- 18.08.14 23:18 Jakub Rakus
- 18.08.14 23:32 Jakub Rakus
- 19.08.14 01:37 Jarosław Sokołowski
- 19.08.14 09:52 Marek
- 19.08.14 13:03 Jarosław Sokołowski
- 19.08.14 16:06 J.F.
- 19.08.14 20:06 PeJot
Najnowsze wątki z tej grupy
- Thunderbird i dysk...
- opornosc falowa
- Bateria 9V 6F22, alkaliczna v cynkowa, samorozładowanie, bateria wysokiej trwałości do miernika
- Tani zakup z ali?
- w czasach LED komary mają ciężko
- walizka z kodami
- Rejestrator temperatur - termopara, siec
- Router LTE z możliwością zmian MTU
- Fajny film widziałem...
- Jaka ładowarka sieciowa do Iphona?
- Taśma izolacyjna do prac elektrycznych
- Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
- Re: Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
- Re: Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
- Re: Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
Najnowsze wątki
- 2025-07-23 Gdańsk => Programista Delphi <=
- 2025-07-23 Gdańsk => Programista Mainframe (z/OS, Assembler) <=
- 2025-07-23 Warszawa => Starszy inżynier DevOps (AWS) <=
- 2025-07-23 Gdańsk => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=
- 2025-07-23 Kraków => Senior Fullstack Engineer (Low-Code Platform) <=
- 2025-07-23 Wrocław => Senior Key Account Manager IT <=
- 2025-07-23 Trójmiasto => Head of Social Media <=
- 2025-07-23 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-07-23 Lublin => ERP Implementation Consultant (AP Module) <=
- 2025-07-23 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Internal Consultant <=
- 2025-07-23 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-07-23 Kraków => Kotlin Developer <=
- 2025-07-23 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2025-07-23 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-07-23 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=