    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Ada 2012 Rationale
    Date: Sun, 8 Jul 2012 15:00:59 -0700 (PDT)

    W dniu niedziela, 8 lipca 2012 18:56:04 UTC+2 użytkownik Wojciech Muła napisał:

    > Podawałem już przykład z językiem Go.

    Go? A co to jest?

    Dobra, dobra - widziałem już tą nazwę. Ale bez przesady.

    > Ale czytam od jakiegoś czasu hacker news,

    Najwyraźniej czytamy różne serwisy.

    > Nie pamiętam niczego o Adzie. Zero, null.

    Mnie od hacker news (co to w ogóle jest?) bardziej interesuje, dlaczego Ada została
    wybrana np. do Airbusa albo do Dreamlinera Boeinga. To są projekty z oczekiwanym
    czasem życia rzędu 15-20 lat (skromnie), gdzie właśnie za 15 lat ta technologia musi
    być nadal aktualna i dlatego wybór języka programowania robi się *bardzo* starannie.
    Znacznie staranniej, niż wybór frameworku do kolejnego sklepu internetowego, bo koszt
    popłynięcia na nieodpowiednim wyborze jest o rzędy wielkości inny. No i wyobraź
    sobie, że jacyś goście zrobili risercz i wyszło im, że do tych projektów Ada jest OK.
    Nie JavaScript, nie Go, nie Scala, nie ShitHappens v. 0.0.1 beta almost works
    candidate, tylko właśnie Ada. To jest dla mnie bardziej intrygujące, niż ilość tagów
    na hacker news (co to w ogóle jest?).

    > Stawiam tezę, że w powszechnej świadomości ten język po prostu nie istnieje.

    I niestety tak właśnie jest. W najlepszym razie ktoś to kojarzy, jeśli na studiach
    miał raz laborkę ze współbiegów i kazali mu napisać rendezvous. Sęk w tym, że takie
    skojarzenie jest kompletnie nieadekwatne.

    Nie wyobrażam sobie, żeby korporacja na 500 programatorów przestawiła się na Adę, ale
    spokojnie sobie wyobrażam strartupy, gdzie *kilku* gości coś robi w Adzie, bo uznali,
    że tak będzie dobrze (skala "kilku" jest istotna, bo wtedy nie ma jeszcze managerów z
    hamulcem ręcznym). I co ciekawe, znam takie startupy.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com