  • Data: 2021-10-16 01:16:02
    Temat: Re: Aku li-ion, BMS itp. początkujący
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 15.10.2021 o 22:49, jacek pozniak pisze:
    > Dobry wieczór
    >
    > Zacząłem zgłebiać temat ładowania i rozładowywania baterii ogniw.
    > Nurtuje mnie zagadnienie BMS (balanser) w czasie ładowania.
    >
    > Jak rozumiem po to on jest aby nie dopuścić do nadmiernego podniesienia się
    > napięcia na ogniwie w szeregu; ponad 4,2V.
    >
    > Czyli tranzystor+rezystor 'zwierający' ogniwo po osiągnięciu 4,2V musi
    > zbocznikować ogniwo i wziąć na siebie cały prąd?
    >
    > Czy to oznacza, że przy prądzie ładowania 10A, ten biedny tranzystor, wraz z
    > rezystorem musi wytracić 42W?

> [...]

    Trochę źle kombinujesz.
    Balncer to tylko kawałek BMSa.
    Balancer stara się utrzymać na wszystkich ogniwach w szeregu jednakowe
    napięcie.
    Balancery pasywne odbierają tylko niewielką część dostarczanej do ogniwa
    mocy w czasie całego procesu ładowania, nie zdarza się by w sprawnej
    baterii ogniwa miały znaczącą różnicę pojemności, więc lekkie dociążenie
    ogniw o wyższym napięciu powinno załatwić sprawę.
    Balancery aktywne są ciekawsze. One zarówno potrafią odebrać energię z
    ogniw "silniejszych" jak i dostarczyć ją do tych "słabszych".
    Takie balancery działają zarówno w trakcie ładowania jak i rozładowania
    pozwalając na wykorzystanie całkowitej energii zgromadzonej we
    wszystkich ogniwach.
    Podoba mi się pomysł balancera z dodatkowym ogniwem lub super
    kondensatorem. To dodatkowe ogniwo jest doładowywane z ogniw
    "silniejszych" a samo ładuje ogniwa "słabsze". Pojemność tego
    dodatkowego ogniwa wlicza się do całkowitej pojemności baterii.

    --
    AWa.