  • 1. Data: 2021-10-15 22:49:05
    Temat: Aku li-ion, BMS itp. początkujący
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Dobry wieczór

    Zacząłem zgłebiać temat ładowania i rozładowywania baterii ogniw.
    Nurtuje mnie zagadnienie BMS (balanser) w czasie ładowania.

    Jak rozumiem po to on jest aby nie dopuścić do nadmiernego podniesienia się
    napięcia na ogniwie w szeregu; ponad 4,2V.

    Czyli tranzystor+rezystor 'zwierający' ogniwo po osiągnięciu 4,2V musi
    zbocznikować ogniwo i wziąć na siebie cały prąd?

    Czy to oznacza, że przy prądzie ładowania 10A, ten biedny tranzystor, wraz z
    rezystorem musi wytracić 42W?

    I tak dla każdej sekcji w szeregowo połączonych ogniwach, w miarę osiągania
    przez kolejne, 4,2V ?

    Dobrze kombinuję?

    Dużo mocy i ciepła.

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 2. Data: 2021-10-16 01:16:02
    Temat: Re: Aku li-ion, BMS itp. początkujący
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 15.10.2021 o 22:49, jacek pozniak pisze:
> [...]
    > rezystorem musi wytracić 42W?
    >
    > I tak dla każdej sekcji w szeregowo połączonych ogniwach, w miarę osiągania

    Trochę źle kombinujesz.
    Balncer to tylko kawałek BMSa.
    Balancer stara się utrzymać na wszystkich ogniwach w szeregu jednakowe
    napięcie.
    Balancery pasywne odbierają tylko niewielką część dostarczanej do ogniwa
    mocy w czasie całego procesu ładowania, nie zdarza się by w sprawnej
    baterii ogniwa miały znaczącą różnicę pojemności, więc lekkie dociążenie
    ogniw o wyższym napięciu powinno załatwić sprawę.
    Balancery aktywne są ciekawsze. One zarówno potrafią odebrać energię z
    ogniw "silniejszych" jak i dostarczyć ją do tych "słabszych".
    Takie balancery działają zarówno w trakcie ładowania jak i rozładowania
    pozwalając na wykorzystanie całkowitej energii zgromadzonej we
    wszystkich ogniwach.
    Podoba mi się pomysł balancera z dodatkowym ogniwem lub super
    kondensatorem. To dodatkowe ogniwo jest doładowywane z ogniw
    "silniejszych" a samo ładuje ogniwa "słabsze". Pojemność tego
    dodatkowego ogniwa wlicza się do całkowitej pojemności baterii.

    --
    AWa.

  • 3. Data: 2021-10-16 11:32:03
    Od: jacek <j...@f...pl>

    https://allegro.pl/oferta/modul-bms-3s-25a-li-ion-18
    650-10-8v-ladowarka-8289465059

  • 4. Data: 2021-10-16 18:32:59
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 16.10.2021 o 11:15, Jacek pisze:

    > Chodzi mi o takie chińskie płytki co za parę zł kupiłem:
    >
    > https://allegro.pl/oferta/modul-bms-3s-25a-li-ion-18
    650-10-8v-lado
    > warka-8289465059
    >
    > Mam kilka ogniw w różnej (zmierzonej) pojemności i będę próbował
    > tym ładować, w szeregu.

    Z tego co miałem w rękach to najpierw ładowały do jakiegoś napięcia bez
    interwencji, chyba od 3,6V zaczynały bocznikować a przy 4,2V odcinały
    zasilanie.

    Tego układu co pokazałeś nie miałem, ale widzę, że nie ma on żadnego
    centralnego kontrolera BMS, zapewne siedzi tam stado TL431 i każdy z
    nich żłopie swoje mA. Nie spodziewał bym się po takim rozwiązaniu
    jakichkolwiek algorytmów...

    --
    AWa.

  • 5. Data: 2021-10-16 20:27:52
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Andrzej W. wrote:

> [...]
    > centralnego kontrolera BMS, zapewne siedzi tam stado TL431 i każdy z
    > nich żłopie swoje mA. Nie spodziewał bym się po takim rozwiązaniu

    Tak, tam sa jakies komparatory i tranzystory tylko.
    Na razie sie sie nim pobawie, laduje toto 3 ogniwa aczkolwiek nie do pelna.
    Pewnie dlatego, ze sa w skrajnie roznej kondycji; najslabsze ma okolo
    400mAh, najlepsze 1,5Ah, to najlepsze nie ma szans sie nabic do pelna.

    Na pewno dziala odcinanie pradu podczas ladowania.
    Teraz rozladowuje i sprawdze czy odcina przy niskim napieciu.

    Jak juz sie nabawie to potem kupie jakis lepszy BMS :)

    Pozdr

    jp

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 6. Data: 2021-10-16 21:38:53
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Andrzej W. wrote:

> [...]
    > centralnego kontrolera BMS, zapewne siedzi tam stado TL431 i każdy z
    > nich żłopie swoje mA. Nie spodziewał bym się po takim rozwiązaniu
    6uA z ogniwa szarpie, tak wiec nie jest to TL431

    jp

    --
    jp

    www.flowservice.pl