    From: "Bogdan (bogdro)" <b...@p...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Assembler
    Date: Fri, 12 Mar 2010 18:45:38 +0100

    W dniu 12.03.2010 12:20, inst4nce pisze:
    > Jaki darmowy kompilator assemblera pod win32 polecacie dla początkującego?

    Tutoriale Iczeliona dla Win32 korzystają z MASMa/MASMa32, więc może
    od tego bym zaczął. MASM32 to, zdaje się, pakiet zawierający
    kompilator i różne dodatki i pewnie z tego będzie najłatwiej wystartować.
    Ale spójrz też na FASMa. Podobnie, jak MASM/MASM32, posiada on swoje
    pliki nagłówkowe dla Win32. Ponadto, wersja kompilatora dla Windows to
    edytor z kolorowaniem składni i możliwością kompilacji i uruchomienia
    programu - coś jak miniaturowe środowisko programistyczne. FASM
    posiada też inne środowisko dla siebie dedykowane - Fresh. Ze zrzutów
    ekranu można wywnioskować, że to środowisko już takie miniaturowe nie
    jest - przypomina bardziej Borland Builder. Oczywiście wszystko za
    darmo. Za starych czasów definiowanie "zasobów" (menu, ikonek itp.)
    polegało na umieszczeniu odpowiednich informacji w odpowiedniej sekcji
    kodu - tak, że nie potrzeba było żadnych zewnętrznych narzędzi do
    kompilacji zasobów. Teraz bodajże FASM może korzystać także z już
    skompilowanych zasobów.
    Jest też grupa narzędzi "Go" - GoAsm, GoBug i GoRC (kompilator
    zasobów). Niewiele tego używałem (w sumie to najbardziej debuger,
    który, jeśli dobrze pamiętam, nawet mi się spodobał).
    Jest też oczywiście NASM - też ma swoje pliki nagłówkowe, choć chyba
    umieszczone w osobnych pakietach do pobrania (NasmX?). Ma dedykowane
    środowisko NasmIDE, ale nie tylko to jedno.
    TASMa raczej nie polecam. Do starych programów był dobry, ale nie
    jest już rozwijany, nie zna nowych instrukcji. Nie wspominając o tym,
    że nie jest darmowy.
    Do kompilatora możesz dobrać środowisko programistyczne. Najbardziej
    wszechstronne (obsługa największej liczby kompilatorów) jest chyba
    RadASM, ale w tej kwestii niewiele mogę doradzić, bo niewielu takich
    środowisk używałem.
    Wejdź na http://rudy.mif.pg.gda.pl/~bogdro/linki.htm - jest tam
    trochę odnośników do kompilatorów, kursów, środowisk
    programistycznych, dokumentacji i innych stron.

    --
    Pozdrawiam/Regards - Bogdan (GNU/Linux & FreeDOS)
    Kurs asemblera x86 (DOS, GNU/Linux):http://rudy.mif.pg.gda.pl/~bogdro